Ok
@Mattias Holmén, vi provar en sista gång.
Du frågar: "
Varför är du så fast i hur saker är idag, kan du inte kan resonera om hur det eventuellt blir imorgon?"
Låt oss då resonera kring hur Apple Pay fungerar.
Apple Pay visar inte hela kortnumret för handlaren/kassasystemet där du använder Apple Pay för att betala, är du med på det?
Det som visas utåt för handlaren är ett "Device Number" som är en sammansättning av ditt riktiga kortnummer tillsammans med din klockas/telefons/enhets ID nummer.
Du kan själv se det genom att gå till Apple Wallet, välj ett kort, klicka på den blåa cirkeln med de tre vita punkterna i höger hörnan, scrolla ned lite på "Info" fliken och hitta "Enhetens kontonummer". Det är den enda informationen som processas och skickas över till handlaren som tar emot en Apple Pay betalning/transaktion. Du ser också att detta "Device Number" inte överensstämmer med ditt Amexkorts fyra sista siffror, det är en säkerhetsfunktion.
Därför är det i princip uteslutet att Apple Pay skulle fungera för entré till Amexloungerna/Pontus, såsom vi känner till Apple Pay och dess funktioner idag. Eftersom Apple Pay inte ger ifrån sig särskilt mycket information som loungens system, oavsett vilket system de nu skulle ha, skulle kunna uttyda till vilket sorts kort du har. Mellanhanden Apple Pay släpper inte ifrån sig den nödvändiga informationen som krävs för att loungevärden skall kunna verifiera dig som kortinnehavare av rätt sorts kort, det är där problemen börjar.
Med det sagt spelar det alltså ingen roll att spekulera i dina tankar om att bara "skicka ut nya läsare som stödjer NFC", eftersom det inte är vad det handlar om. Vad det handlar om är att Apple Pay hade behövt göras om i grunden och det håller jag för synnerligen osannolikt eftersom det är ett av Apple Pays stora försäljningsargument gentemot handlarna, att dessa inte behöver hantera några riktiga kortnummer överhuvudtaget och därför heller inte behöver följa de lagar och regler som finns kring hantering av sådana uppgifter. Det blir helt enkelt enklare och billigare för handlaren.
Du får det att låta så enkelt när du pratar om "fingerknäppningar" och att bara "skicka ut en ny läsare", det är betydligt mer komplicerat än så. Därför är min ståndpunkt, nu som så många gånger förr, baserad på fakta och på hur saker och ting verkligen fungerar och förhåller sig. Inte någon fantasi om att det bara skulle krävas en "fingerknäppning" eller två. Med det drar jag också streck i debatten för egen del, vill du fortsätta diskutera så vet du vart jag finns!