Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Vad får dig att tro att detta skulle vara en otrolig setup?
Då provar vi igen,
eftersom det är samma system som Centurionloungerna.

Var finns Centurionloungerna?
I princip uteslutande USA, det finns en i Hong Kong. I USA har Apple Pay funnits sedan det startade. Därför blir det helt oväsentligt när Apple Pay kom till Sverige ur aspekten entré till Pontusloungen.

Pontus/Svenska Amex får ett system levererat, det är samma system som används i betydligt större Amexlounger, Centurionloungerna i exempelvis Dallas, San Francisco, Miami, New York och Seattle. Vad får dig att tro att man i de stora loungerna skulle bry sig om när Apple Pay kom till Sverige? Nä, de skapar ett system som fungerar för dem, sedan får nog vackert lilla Sverige och Pontusloungen hänga med på det befintliga.

Att det rent tekniskt skulle kunna gå att koppla ihop, är vi helt överens om. Absolut! Men har det inte implementerats för loungerna i USA än så hade jag verkligen inte hoppats eller förväntat mig det här i Sverige hos Pontus. Att du själv har kassasystem från iZettle eller någon av deras konkurrenter har alldeles otroligt mikroskopisk eller faktiskt ingen som helst påverkan på Amex/Apple Pay/Pontusloungen så det förstår jag inte riktigt varför det tas upp överhuvudtaget?!

Då provar vi igen,
eftersom det är samma system som Centurionloungerna.

Var finns Centurionloungerna?
I princip uteslutande USA, det finns en i Hong Kong. I USA har Apple Pay funnits sedan det startade. Därför blir det helt oväsentligt när Apple Pay kom till Sverige ur aspekten entré till Pontusloungen.

Pontus/Svenska Amex får ett system levererat, det är samma system som används i betydligt större Amexlounger, Centurionloungerna i exempelvis Dallas, San Francisco, Miami, New York och Seattle. Vad får dig att tro att man i de stora loungerna skulle bry sig om när Apple Pay kom till Sverige? Nä, de skapar ett system som fungerar för dem, sedan får nog vackert lilla Sverige och Pontusloungen hänga med på det befintliga.

Att det rent tekniskt skulle kunna gå att koppla ihop, är vi helt överens om. Absolut! Men har det inte implementerats för loungerna i USA än så hade jag verkligen inte hoppats eller förväntat mig det här i Sverige hos Pontus. Att du själv har kassasystem från iZettle eller någon av deras konkurrenter har alldeles otroligt mikroskopisk eller faktiskt ingen som helst påverkan på Amex/Apple Pay/Pontusloungen så det förstår jag inte riktigt varför det tas upp överhuvudtaget?!

Jag tycker du är lite väl fyrkantig. Varför är du så fast i hur saker är idag, kan du inte kan resonera om hur det eventuellt blir imorgon?

Jag har inte sagt att det är varken troligt eller att det kommer att hända. Jag har sagt att det inte är helt uteslutet att det kommer att fungera framöver.

Hur står sig ditt resonemang om AMEX loungesystem till nyår skickade ut nya läsare som stödjer NFC till sina lounger. För det är ju allt som behövs, ett annat sätt att läsa kortet än magnetremsa/chip.

Skulle det rasera din värld? Att någonting förändrades från hur det är idag, även fast du inte anser det som troligt.

Själv anser jag det hela vara ett ganska rimligt och troligt scenario. Men jag vet inte när. Eller anser du att digitaliseringen är en fluga dom snart kommer dö ut? (Så kan det såklart vara). Många andra lounger använder ju dock digitala kort.

Och anledningen att jag tar upp att tom jag har en sådan teknisk lösning var för att belysa att det egentligen bara är en fingerknäppning så är alla AMEX läsare uppdaterade, eftersom tekniken är gammal och finns i var mans hem. Hur kan du inte se kopplingen? :)

Jag vill att tillträde ska ges med blåtand. Bara för att jag vill det så kommer inte speciellt mycket att ske.

Poängen Berglund försöker göra är just att det kvittar vad vi vill i Sverige - det är AmEx i USA som bestämmer om detta.

Jag vill att tillträde ska ges med blåtand. Bara för att jag vill det så kommer inte speciellt mycket att ske.

Poängen Berglund försöker göra är just att det kvittar vad vi vill i Sverige - det är AmEx i USA som bestämmer om detta.

Ja och varken du eller Berglund vet vad AMEX USA har för planer eller vad dom vill framöver, så att uttala sig om det har lika mikroskopiskt betydelse (om någon alls, eller hur var det @Berglund?) som att jag har tekniken hemma.

Vad tjafsas det om?

Ok @Mattias Holmén, vi provar en sista gång.
Du frågar: "Varför är du så fast i hur saker är idag, kan du inte kan resonera om hur det eventuellt blir imorgon?"

Låt oss då resonera kring hur Apple Pay fungerar.
Apple Pay visar inte hela kortnumret för handlaren/kassasystemet där du använder Apple Pay för att betala, är du med på det?
Det som visas utåt för handlaren är ett "Device Number" som är en sammansättning av ditt riktiga kortnummer tillsammans med din klockas/telefons/enhets ID nummer.
Du kan själv se det genom att gå till Apple Wallet, välj ett kort, klicka på den blåa cirkeln med de tre vita punkterna i höger hörnan, scrolla ned lite på "Info" fliken och hitta "Enhetens kontonummer". Det är den enda informationen som processas och skickas över till handlaren som tar emot en Apple Pay betalning/transaktion. Du ser också att detta "Device Number" inte överensstämmer med ditt Amexkorts fyra sista siffror, det är en säkerhetsfunktion.

Därför är det i princip uteslutet att Apple Pay skulle fungera för entré till Amexloungerna/Pontus, såsom vi känner till Apple Pay och dess funktioner idag. Eftersom Apple Pay inte ger ifrån sig särskilt mycket information som loungens system, oavsett vilket system de nu skulle ha, skulle kunna uttyda till vilket sorts kort du har. Mellanhanden Apple Pay släpper inte ifrån sig den nödvändiga informationen som krävs för att loungevärden skall kunna verifiera dig som kortinnehavare av rätt sorts kort, det är där problemen börjar.

Med det sagt spelar det alltså ingen roll att spekulera i dina tankar om att bara "skicka ut nya läsare som stödjer NFC", eftersom det inte är vad det handlar om. Vad det handlar om är att Apple Pay hade behövt göras om i grunden och det håller jag för synnerligen osannolikt eftersom det är ett av Apple Pays stora försäljningsargument gentemot handlarna, att dessa inte behöver hantera några riktiga kortnummer överhuvudtaget och därför heller inte behöver följa de lagar och regler som finns kring hantering av sådana uppgifter. Det blir helt enkelt enklare och billigare för handlaren.

Du får det att låta så enkelt när du pratar om "fingerknäppningar" och att bara "skicka ut en ny läsare", det är betydligt mer komplicerat än så. Därför är min ståndpunkt, nu som så många gånger förr, baserad på fakta och på hur saker och ting verkligen fungerar och förhåller sig. Inte någon fantasi om att det bara skulle krävas en "fingerknäppning" eller två. Med det drar jag också streck i debatten för egen del, vill du fortsätta diskutera så vet du vart jag finns! :)

Vad det handlar om är att Apple Pay hade behövt göras om i grunden och det håller jag för synnerligen osannolikt eftersom det är ett av Apple Pays stora försäljningsargument gentemot handlarna, att dessa inte behöver hantera några riktiga kortnummer överhuvudtaget och därför heller inte behöver följa de lagar och regler som finns kring hantering av sådana uppgifter. Det blir helt enkelt enklare och billigare för handlaren.
Detta stämmer definitivt.

Däremot har ju Apple också produkten Apple Wallet som kan hantera lojalitetskort. Den kan väl t.ex. generera streckkoder och liknande. Så det är väl inte helt omöjligt att någon lösning baserat på den skulle kunna komma i framtiden. Men det kommer garanterat att komma i USA först i ett sådant läge, då både Apple och Amex helt klart prioriterar den marknaden.

Ok @Mattias Holmén, vi provar en sista gång.
Du frågar: "Varför är du så fast i hur saker är idag, kan du inte kan resonera om hur det eventuellt blir imorgon?"

Låt oss då resonera kring hur Apple Pay fungerar.
Apple Pay visar inte hela kortnumret för handlaren/kassasystemet där du använder Apple Pay för att betala, är du med på det?
Det som visas utåt för handlaren är ett "Device Number" som är en sammansättning av ditt riktiga kortnummer tillsammans med din klockas/telefons/enhets ID nummer.
Du kan själv se det genom att gå till Apple Wallet, välj ett kort, klicka på den blåa cirkeln med de tre vita punkterna i höger hörnan, scrolla ned lite på "Info" fliken och hitta "Enhetens kontonummer". Det är den enda informationen som processas och skickas över till handlaren som tar emot en Apple Pay betalning/transaktion. Du ser också att detta "Device Number" inte överensstämmer med ditt Amexkorts fyra sista siffror, det är en säkerhetsfunktion.

Därför är det i princip uteslutet att Apple Pay skulle fungera för entré till Amexloungerna/Pontus, såsom vi känner till Apple Pay och dess funktioner idag. Eftersom Apple Pay inte ger ifrån sig särskilt mycket information som loungens system, oavsett vilket system de nu skulle ha, skulle kunna uttyda till vilket sorts kort du har. Mellanhanden Apple Pay släpper inte ifrån sig den nödvändiga informationen som krävs för att loungevärden skall kunna verifiera dig som kortinnehavare av rätt sorts kort, det är där problemen börjar.

Med det sagt spelar det alltså ingen roll att spekulera i dina tankar om att bara "skicka ut nya läsare som stödjer NFC", eftersom det inte är vad det handlar om. Vad det handlar om är att Apple Pay hade behövt göras om i grunden och det håller jag för synnerligen osannolikt eftersom det är ett av Apple Pays stora försäljningsargument gentemot handlarna, att dessa inte behöver hantera några riktiga kortnummer överhuvudtaget och därför heller inte behöver följa de lagar och regler som finns kring hantering av sådana uppgifter. Det blir helt enkelt enklare och billigare för handlaren.

Du får det att låta så enkelt när du pratar om "fingerknäppningar" och att bara "skicka ut en ny läsare", det är betydligt mer komplicerat än så. Därför är min ståndpunkt, nu som så många gånger förr, baserad på fakta och på hur saker och ting verkligen fungerar och förhåller sig. Inte någon fantasi om att det bara skulle krävas en "fingerknäppning" eller två. Med det drar jag också streck i debatten för egen del, vill du fortsätta diskutera så vet du vart jag finns! :)

Ja, dra ett streck du, men.... :)

...Hur många hundra sidor du än skriver om din kunskap kring hur komplicerad världen är så tror jag ändå inte att det är så omöjligt som du tror. Eftersom du vet vad som går att få ut för uppgifter via Apple Pay så vet du också att kortinnehavarens namn skickas med, samt ett saltat kortnummer. Även kortutställare går att utläsa. Det enda vi saknar nu för att kunna verifiera oss mot AMEX lounge är alltså att jag har rätt typ av AMEX kort. Är du verkligen helt säker på att detta ej går att utläsa? Alltså om man har ett Elite eller ett Platinum? Jag är inte så säker, därav min ståndpunkt att ”det skulle inte förvåna mig om det funkar i framtiden”.

För OM (help me god!) man skulle kunna få ut korttyp så skulle det ju betyda att informationen som skickas är:
1. Kortinnehavare
2. Kortutfärdare
3. Typ av produkt (även om man inte vet specifikt kortnummer)

Nu är det ju inte jag som utger mig för att vara expert i frågan, men låter inte detta som något AMEX och Apple skulle kunna lösa om dom ville?

Plausible skulle jag säga.

Visst är det inte omöjligt, men varför skulle Amex vilja blanda in en tredje part som säkert vill ha än avgift för varje transaktion mot deras databas.

Man gör ingen transaktion genom att uppvisa tex ett lojalitetskort via tex Apple Wallet.

Angående motivering varför AMEX skullle vilja införa något liknande...
Varför har priority pass ett digitalt kort? För att hänga med i tiden, adaptera modern teknik, kundefterfrågan? Vore inte helt uteslutet att det skulle kunna locka även AMEX.

Scannas boardingkortet eller tittar de bara på det, alltså bekräftar att det finns? AKA Scanna det med sina ögon.

Tänker på om det går att använda som arrival lounge också

Toppen