Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

samet

Medlem
Vet inte om det är helt sant, dom brukar i alla fall dra magnetremsan för mig. Dock så vet jag inte i vilken funktion. Dom verkar räkna antal besökare på ett papper dock.

Intressant. Vid ankomst till Pontus tittar de bara på mitt kort.

EspressoHouse däremot genomför ett köp på 10öre. Nu under Middag för två, genomförde restaurangen ett köp på 15öre.

Men på Pontus drar de inte mitt kort. Senast höll jag det själv i handen medans jag lämnade över telefonen med boaringkortet.
 
Intressant. Vid ankomst till Pontus tittar de bara på mitt kort.

EspressoHouse däremot genomför ett köp på 10öre. Nu under Middag för två, genomförde restaurangen ett köp på 15öre.

Men på Pontus drar de inte mitt kort. Senast höll jag det själv i handen medans jag lämnade över telefonen med boaringkortet.
De första åren brukade de dra det för mig, när de tog emot inne i loungen. Men de senaste åren har de bara tittat på det när jag varit där.
 
En kompis har ett platinum och när han missat att betala räkningen fick han upp att hans tillträde inte längre var aktivt. Kan det inte vara så enkelt att dom endast vill ge tillträde till dom som skött sina betalningar?
F20566E8-3740-47FC-9D16-47BCF7F0764E.jpeg
 
Hur tänkte de tillämpa den regeln för alla utländska medlemmar som inte har appen och hittar loungen spontant på plats eller genom loungesökningen?
Frågan är om det inte är en del av vitsen, att just "slippa" dessa. Beror väl lite på vem som betalar för loungen, om det är Amex Sverige eller Amex globalt, och jag gissar på det förstnämnda. Då vill man nog inte ha en massa utländska Platinum-kunder, och det här med appregistrering kanske uppfattas som ett "mjukare" sätt att vända bort dem än att säga det rakt ut?
 
Frågan är om det inte är en del av vitsen, att just "slippa" dessa. Beror väl lite på vem som betalar för loungen, om det är Amex Sverige eller Amex globalt, och jag gissar på det förstnämnda. Då vill man nog inte ha en massa utländska Platinum-kunder, och det här med appregistrering kanske uppfattas som ett "mjukare" sätt att vända bort dem än att säga det rakt ut?
Fast då kan de ju inte skylta den som en platinum/centurion-lounge eller ha med den i den globala loungeguiden (gamla Pontus är med nu). I guiden står det att man ska visa upp platinumkortet och boardingkortet. Inget om någon app.
 

Jonas C

Medlem
Frågan är om det inte är en del av vitsen, att just "slippa" dessa. Beror väl lite på vem som betalar för loungen, om det är Amex Sverige eller Amex globalt, och jag gissar på det förstnämnda. Då vill man nog inte ha en massa utländska Platinum-kunder, och det här med appregistrering kanske uppfattas som ett "mjukare" sätt att vända bort dem än att säga det rakt ut?
En annan mer cynisk hypotes är att Amex misstänkte att folk sannolikt säger upp sina Platinakort i samband med att Pontus stänger och att man därför vill verifiera att kortinnehavaren faktiskt har ett aktivt Platinakonto genom att kräva accesskort. På Pontus brukade de inte ens dra kortet i läsaren, utan endast titta på det snabbt och göra en kråkfot på ett blankt A4-papper.
 

samet

Medlem
En annan mer cynisk hypotes är att Amex misstänkte att folk sannolikt säger upp sina Platinakort i samband med att Pontus stänger och att man därför vill verifiera att kortinnehavaren faktiskt har ett aktivt Platinakonto genom att kräva accesskort. På Pontus brukade de inte ens dra kortet i läsaren, utan endast titta på det snabbt och göra en kråkfot på ett blankt A4-papper.
Kråkfot och blankt... ;)
Hihi, dags att kolla gluggarna. De räknar antalet gäster, i tydliga kolumner för Plat. och Cent. men det visste ju du och skulle bara skoja till det för att nedvärdera dem som nonchalanta och slarviga.

Inte mig emot, de får slarva hur mycket de vill med närvaroregiatreringen, bara mat och service är bra.
 

Hachans

Medlem
Kråkfot och blankt... ;)
Hihi, dags att kolla gluggarna. De räknar antalet gäster, i tydliga kolumner för Plat. och Cent. men det visste ju du och skulle bara skoja till det för att nedvärdera dem som nonchalanta och slarviga.

Inte mig emot, de får slarva hur mycket de vill med närvaroregiatreringen, bara mat och service är bra.

Och hade verifieringssystemet fungerat som det skulle hade de inte behövt räkna för hand utan bara kunde plockat ut vad de behöver från systemet.
 

Java

Ny medlem
Någon som besökt launchen på senaste tiden? Undrar lite hur det ser ut med dryck då jag inte hittat så mycket om det i marknadsföringen.
 
Toppen