Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

GOTBound

Medlem
Allt är glutenfritt?

Med tanke på hur vidrigt glutenfritt bröd är så funderar jag verkligen på hur goda frallorna kommer vara. Eller toast Skagen. Eller smörrebröden.

Nåja, då behöver man inte ens överväga att ta sig dit.
Inskränkt och fördomsfull kommentar.
Du har uppenbarligen väldigt liten erfarenhet av glutenfritt bröd.

Köper Pontus sitt glutenfria bröd från frysdisken på ICA, ja då kan jag delvis hålla med dig, köper Pontus sitt glutenfria bröd från ett dedikerat glutenfritt bageri eller bakar själv kommer du inte märka någon skillnad.
 

Hachans

Medlem
Inskränkt och fördomsfull kommentar.
Du har uppenbarligen väldigt liten erfarenhet av glutenfritt bröd.

Köper Pontus sitt glutenfria bröd från frysdisken på ICA, ja då kan jag delvis hålla med dig, köper Pontus sitt glutenfria bröd från ett dedikerat glutenfritt bageri eller bakar själv kommer du inte märka någon skillnad.

Jo, min erfarenhet är lång efter att ha haft glutenfritt hushåll. Slutsatsen är att det är bäst att helt skippa ersättningsprodukterna och istället satsa på grejer som är glutenfria i sig själv för bästa resultat. För om man tror att en produkt som är beroende av glutenprotein för en viss elasticitet och konsistens blir lika bra av ersättningsprodukter så kommer man bli besviken. Du tappar också det ”rena” i maten. En god fralla bestående av vatten, jäst och vetemjöl kommer inte få samma konsistens utan mängder av tillsatser. Men det vet du säkert!
 

GOTBound

Medlem
Jo, min erfarenhet är lång efter att ha haft glutenfritt hushåll. Slutsatsen är att det är bäst att helt skippa ersättningsprodukterna och istället satsa på grejer som är glutenfria i sig själv för bästa resultat. För om man tror att en produkt som är beroende av glutenprotein för en viss elasticitet och konsistens blir lika bra av ersättningsprodukter så kommer man bli besviken. Du tappar också det ”rena” i maten. En god fralla bestående av vatten, jäst och vetemjöl kommer inte få samma konsistens utan mängder av tillsatser. Men det vet du säkert!
Jo tack, 50% av hushållet inkl. undertecknad äter glutenfritt pga diagnoserad celiaki.

Tillsatser, exakt därav min kommentar angående ICAs frysdisk vs dedikerad bageri eller baka själv med ex bovetemjöl/majsmjöl [jag brukar blanda olika delar beroende på vad jag bakar] och fiberhusk och eller guarkärnmjöl som naturliga tillsatser utöver jäst och salt, ibland en dos av bakpulver för att hjälpa till.

Det som krävs är hantverkskunnande och kemi som i all bakning.

/OT
 

Jonas F

Medlem
Visa bifogad bild 140403
Visa bifogad bild 140399 Visa bifogad bild 140400 Visa bifogad bild 140401 Visa bifogad bild 140402

+ gluten & laktosfritt.
- Platinum värdet devalveras.

EDIT: detta är alltså menyerna för Pop-up loungerna.
EDIT2: devalveringen av Platinumloungen, en konsekvens av aggressiv marknadsföring för Platinum vilket inneburit för många nya medlemmar?
Oj så trist meny för platinum om det här står sig. Jag provade soppan sist jag var på Pontus och den var inte speciellt rolig. Inte heller smörrebröden var mycket att skriva hem om. Sashimisalladen var väl ok men inte jätterolig den heller. Vi får väl hoppas variationen blir lite bättre framöver och att det läggs till lite saker när de blivit "varma i kläderna" borta i nya loungen men kanske ska man inte ha för höga förhoppningar.

Om det här ska vara nivån börjar nog till och med jag överväga om det verkligen är värt platinum kontra SAS-loungen. Vi se hur det ser ut när de väl öppnar helt enkelt!
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Jo tack, 50% av hushållet inkl. undertecknad äter glutenfritt pga diagnoserad celiaki.

Tillsatser, exakt därav min kommentar angående ICAs frysdisk vs dedikerad bageri eller baka själv med ex bovetemjöl/majsmjöl [jag brukar blanda olika delar beroende på vad jag bakar] och fiberhusk och eller guarkärnmjöl som naturliga tillsatser utöver jäst och salt, ibland en dos av bakpulver för att hjälpa till.

Det som krävs är hantverkskunnande och kemi som i all bakning.

/OT

Absolut! Det krävs kunnande och intresse. Och en del ingredienser som är dyrare vilket minskar deras marginaler.

Inget av det har jag sett hos Pontus som jag är ganska säker på kommer köpa in glutenfria sortimentet från Martin och Servera eller vilken leverantör de nu har.

Kan de inte vemöda sig baka eget färskt vanligt bröd kommer de näppeligen bemöda sig göra egna goda alternativ när de inte ens har tillgång till varmkök.
 

Thornado

Medlem
Det mest upprörande med den nya menyn tycker jag är att det verkar som att Centurion kommer få fyra olika typer av desserter, men stackars Platinums kommer inte få något sött alls. Jag hoppas att de åtminstone kommer ha kvar kakorna som de haft hittills.

Blir också intressant att se om det verkligen kommer vara helstopp om man kommer med "bara" ett fysiskt Platinumkort och inte har accesskort i appen. De verkar ju vara ganska tydliga med det i sin kommunikation, men får väl se om det kommer att efterföljas (har holländskt Platinum och har inte kunnat aktivera accesskortet).
 
Jag förstår inte alls upplägget med att använda ett "kort" i en app som krav på att få komma in i en Amex-lounge på Arlanda. Vid samtliga andra tillfällen när man ska utnyttja ett erbjudande så krävs det fysiska kortet. Hur tänkte de tillämpa den regeln för alla utländska medlemmar som inte har appen och hittar loungen spontant på plats eller genom loungesökningen? Hur sker registreringen utan ett fysiskt kort? Obegripligt.
 

samet

Medlem
Jag förstår inte alls upplägget med att använda ett "kort" i en app som krav på att få komma in i en Amex-lounge på Arlanda. Vid samtliga andra tillfällen när man ska utnyttja ett erbjudande så krävs det fysiska kortet. Hur tänkte de tillämpa den regeln för alla utländska medlemmar som inte har appen och hittar loungen spontant på plats eller genom loungesökningen? Hur sker registreringen utan ett fysiskt kort? Obegripligt.

Pontus till skillnad från t.ex. EspressoHouse registrerar inte kortet. De bara fysiskt tittar på det att namnet stämmer med boardingkort. Så rent teknisk skulle du kunna komma med ett kort som du sagt upp.

Det tror jag är skälet till det digitala accesskortet, det kan hela tiden kontrolleras genom appen att du faktiskt har ett aktivt kort.
 

MLC

Medlem
Pontus till skillnad från t.ex. EspressoHouse registrerar inte kortet. De bara fysiskt tittar på det att namnet stämmer med boardingkort. Så rent teknisk skulle du kunna komma med ett kort som du sagt upp.

Det tror jag är skälet till det digitala accesskortet, det kan hela tiden kontrolleras genom appen att du faktiskt har ett aktivt kort.
Vet inte om det är helt sant, dom brukar i alla fall dra magnetremsan för mig. Dock så vet jag inte i vilken funktion. Dom verkar räkna antal besökare på ett papper dock.
 
Toppen