Senaste nytt

AMEX: Fakturan är betald i tid - ändå påminnelseavgift

Upplever att chatten och kompentensen oftast är bra, men de engelsktalande och jag har inte riktigt samma bild gällande förfallodatum:

"If you do not want to pay interest on your purchases, you should always pay your invoice in full no later than three banking days before the due date" :D

Pratade med svenska kundtjänsten och det kan ta upp till 3 dagar innan betalningen reggas i o m helgen.

Chattar med någon engelskspråkig person nu och enl honom kan det ta upp till tre bankdagar innan SEB skickar över pengarna till AMEX.... Han ber mig vänta till Tuesday (imorgon hoppas jag, inte Tuesday nästa vecka...) för att det skall reflekteras korrekt. Jag har gått i taket för krediten men den gode Frank förstår inte att det är ett problem tills dess att de matchat min betalning

Betyg: 2 av 10 möjliga (2:an pga att de faktiskt svarar på chatten)

Samma här IGEN.

Engelska chatten är som vanligt otroligt dåliga.
Svenska supporten sa att det ska ordna sig i veckan. Om betalning registreras men räntan läggs på ändå, så får man ringa in igen ..

Upplever att chatten och kompentensen oftast är bra, men de engelsktalande och jag har inte riktigt samma bild gällande förfallodatum:

"If you do not want to pay interest on your purchases, you should always pay your invoice in full no later than three banking days before the due date" :D

Pratade med svenska kundtjänsten och det kan ta upp till 3 dagar innan betalningen reggas i o m helgen.
Det där är ju också ett ogenomtänkt svar från AMEX - majoriteten får ju lönen den 25:e och att då betala 3 bankdagar innan när förfallodatumet är den 27:e är ju inte helt lätt

Jag satte betalningsdatum till den 25:e, pengarna lämnade mitt konto den 24:e sent på kvällen och skickas därmed till AMEX den 25:e (på fm tror jag att körningen görs). Pengarna finns alltså hos AMEX den 25:e men de har inte matchat och därför står fakturan som obetald. Det är i alla fall min teori/analys

Har ingen insyn hos Amex, men låter mest troligt att de inte matchar betalningarna med de utestående fakturorna i tid. Någon typ av manuell handpåläggning bör ske iom bokföringen.

Det är nog inte så konstigt det här. När förfallodagen är en icke-bankdag, så genomförs betalningen efterföljande bankdag (dvs idag). Sen beroende på vilken informationsinläsningsmetod Amex använder, så får de förmodligen en sammanställning av alla transaktioner som skett idag först i morgon bitti, vilket sedan ska bearbetas maskinellt. Detta kanske sker omedelbart när de får informationen (dvs på förmiddagen) eller så kanske det går i ett nattjobb, i vilket fall informationen syns hos dem på onsdag. Men de ser hela tiden NÄR transaktionen skett, dvs idag.

Någonting Amex definitivt skulle kunna göra bättre, är att se till att de justerar förfallodagen om den infaller på en helg. Dvs vill de ha pengarna senast den 27:e, får de sätta den 25:e när den 27:e är en söndag... många kör ju automatiska dragningar av efaktura och då är man aldrig inne och pillar på fakturan, utan den betalas av sig själv på det datum Amex bestämt (vilket, alltså, blir idag den 28:e i detta fall).

Det är nog inte så konstigt det här. När förfallodagen är en icke-bankdag, så genomförs betalningen efterföljande bankdag (dvs idag). Sen beroende på vilken informationsinläsningsmetod Amex använder, så får de förmodligen en sammanställning av alla transaktioner som skett idag först i morgon bitti, vilket sedan ska bearbetas maskinellt. Detta kanske sker omedelbart när de får informationen (dvs på förmiddagen) eller så kanske det går i ett nattjobb, i vilket fall informationen syns hos dem på onsdag. Men de ser hela tiden NÄR transaktionen skett, dvs idag.

Någonting Amex definitivt skulle kunna göra bättre, är att se till att de justerar förfallodagen om den infaller på en helg. Dvs vill de ha pengarna senast den 27:e, får de sätta den 25:e när den 27:e är en söndag... många kör ju automatiska dragningar av efaktura och då är man aldrig inne och pillar på fakturan, utan den betalas av sig själv på det datum Amex bestämt (vilket, alltså, blir idag den 28:e i detta fall).
Fast jag tror du missade att både jag och tex Spritfet betalade fakturan redan på fredagen dvs den 25:e (i mitt fall för att undvika allt ev strul som varit tidigare månader). Pengarna kom alltså till AMEX en vardag och mig veterligen (men jag är ödmjuk och kan ha fel) så matchas betalningarna automatiskt när de kommer in dvs i mitt fall så borde inte det du beskriver uppstå.

Vi får vänta till imorgon och se om AMEX reder ut det

Låt mig ge ett exempel - fakturan till Parkster hade förfallodag den 28:e dvs idag, precis nu i skrivande stund så fick jag ett email från Parkster som sa att de mottagit betalningen. Machning har alltså gått omedelbart och inget AMEX-tjafs om att de kan ta tre bankdagar.

Min slutsats är att AMEX har föråldrade system/rutiner

Fast jag tror du missade att både jag och tex Spritfet betalade fakturan redan på fredagen dvs den 25:e

Det stämmer, det missade jag. Ber om ursäkt.

Likväl så sker *förmodligen* (jag har ingen insyn i Amex system) inläsningen av fredagens banktransaktioner någon gång idag, och sedan ska de matchas mot utestående fakturor, vilket kanske sker idag men lika gärna kan ske på natten till i morgon.

Naturligtvis är det möjligt att matcha mot bankkonton i (nära) realtid, som Parkster tydligen gör, men min erfarenhet är att det är mycket ovanligt att så sker, åtminstone när det gäller finansiella organisationer med mer än några år på nacken... sannolikheten är stor att det är filer som skickas fram och tillbaka mellan system (vissa av vilka kan vara stordatorsystem från 60-70-talet).

Vi får vänta till imorgon och se om AMEX reder ut det
Ja, det känns som den här frågan uppstår varenda gång en förfallodag inträffar på en helgdag. Och i 99% av fallen löser det sig så snart systemen har fått lite tid på sig att synka ihop informationen.

Toppen