Senaste nytt

AMEX: Fakturan är betald i tid - ändå påminnelseavgift

Har Länsförsäkringar och märkte med att det tog extra tid för betalningen att synas hos Amex denna månaden. Typ en dag extra.

Samma för mig. Betald 27/2 via SEB. Betalning framme hos Amex 28/2. Syns i appen 3 mars med transaktionsdatum 2 mars.

Nu har även min betalning, som också skedde den 27:e februari, registrerats. Registreringsdatum blev igår 3:e mars. Räntan och påminnelseavgiften är krediterad men poäng-saldot ligger fortfarande på minus. Vi får se om det ordnar till sig också. Han jag pratade med på kundservice la in olika ärenden på dessa olika krediteringar i alla fall.

Märkligt med att de skulle ha så bråttom med att lägga på avgifter, ränta och makulera poäng på en söndag (en bankdag efter betalning). De borde ju kunna vänta åtminstone 3 bankdagar innan de strular till det så kan jag tycka.

• Gilla
Reactions: hco
Det där kommer nog inte att rätta till sig automatiskt. Hos mig står inbetalningen som utförd 28/2 (syntes också 3/3) men den gjordes den 27:e. Har inga minuspoäng.
Väntar nu i telefonkö..

Under mina 5 år med AMEX så har jag alltid betalat på förfallodatumet (som är standard på e-faktura). Aldrig varit med om detta tidigare.

EDIT: Pratade med en otroligt trevlig person på kundtjänst (engelska). Han menar på att felet ligger mellan svenska bankerna och AMEX. Pengarna har dragits från banken, men inte kommit in till AMEX.
Han kunde dock inte svara på varför de la på ränta och avgift så snabbt, för systemet brukar avakta nån extra dag eller två.

Han har krediterat påminnelseavgiten, räntan samt återställt poängen. Kan ta nån arbetsdag för det att synas i appen.

Last edited:
Toppen