Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

ett exempel från Santanders försäkring som har helt annan skrivning och knappast kan missförstås.

Santander:
2. NÄR GÄLLER FÖRSÄKRINGEN? Försäkringen omfattar resa med utgångspunkt från Norden som inköpts före utresan där anmälningsavgift och därefter förfallna betalningar för resan i förväg till minst 75 % betalats med kortet. Med resa menas färdbiljett eller researrangemang som avser färdbiljett och logi (s.k. charterresa, reguljärbiljett och logi) såld av organiserad researrangör, resebyrå eller transportföretag. Betalning av resa ska ske med kortet direkt till researrangör, resebyrå, transportföretag eller organiserad förmedling. För avbeställningsskyddet likställs korttidshyrd stuga/ lägenhet (högst 4 veckor) med researrangemang. Korttidshyrd stuga/lägenh
Jag kan missförstå det mesta... :oops: Det står med "med utgångspunkt från Norden". Betyder det då att en inrikes resa inom Sverige omfattas? Omfattas en resa inom hemstaden? Kanske några hållplatser med stadsbussen?

Det står vidare "Med resa menas färdbiljett eller", Betyder det då att det räcker att exempelvis en flygbiljett är betald (till 100 % då normalt) med kortet för att resan ska omfattas. Då kvittar det alltså helt hur och när eventuella boendekostnader och andra med resan förknippade kostnader betalas. Eller?

Jag kan missförstå det mesta... :oops: Det står med "med utgångspunkt från Norden". Betyder det då att en inrikes resa inom Sverige omfattas? Omfattas en resa inom hemstaden? Kanske några hållplatser med stadsbussen?

Det står vidare "Med resa menas färdbiljett eller", Betyder det då att det räcker att exempelvis en flygbiljett är betald (till 100 % då normalt) med kortet för att resan ska omfattas. Då kvittar det alltså helt hur och när eventuella boendekostnader och andra med resan förknippade kostnader betalas. Eller?

Jag kan ju inte se annat än att den ska starta i Norden (antagligen för att de säljer denna produkt i Norden) vart man reser kan jag inte se några begränsningar om.

Det ska ju vara charter eller reguljärresa med logi, så lokalbussen funkar nog inte och inte heller bara det ena av dessa ;) Färdbiljett kan ju vara på flyg men även buss så klart, sen plus minst en natts logi för att det ska gälla.

Jag har som jag skrivit aldrig sett försäkringsvillkor som kräver att andra kostnader än själva resan måste betalas med kortet.

Detta blir kanske för OT då det handlar om ett annat kort?

Last edited:
Santander:
2. NÄR GÄLLER FÖRSÄKRINGEN? Försäkringen omfattar resa med utgångspunkt från Norden som inköpts före utresan
Finns ett annat potentiellt problem här. Omfattas en resa från norden som inleds med ett "positioneringsflyg" till exempelvis London om denna flight är på en separat biljett? Rent tekniskt kan man ju hävda att den "den riktiga resan" från London är en egen resa som har utgångspunkt i London och därför inte omfattas. Bommar man flighten är det väl så i alla fall flygbolagen normalt ser på det...

Det ska ju vara charter eller reguljärresa med logi,
Ska det? Santander skriver:
"Med resa menas färdbiljett eller researrangemang som avser färdbiljett och logi (s.k. charterresa, reguljärbiljett och logi)" Det tolkar jag som antingen en färdbiljett eller ett paket med både färdbiljett och logi, typ charter. Ser inget krav på att logi alls måste ingå utan enbart en färdbiljett tycker jag bör räcka.

Mitt inlägg handlade om att jag inte tyckte att Santanders villkor var direkt glasklara och att även dessa kunde missförstås, och det verkar ju stämma att åtminstone någon av oss missförstår något... :oops::)

Nu är jag så trött av att läsa villkor och stressad så jag blev ordblind :(

Självklart står det "eller" alltså enbart färdbiljett gäller också, sen har jag inte läst igenom villkoren, det finns ju regler för varje delmoment i försäkringen men som resa räknas uppenbarligen även bara en bussresa. Man skulle alltså eventuellt kunna begära ersättning för olycksfall under en vanlig bussresa om man lyckats betala den med kortet. Du får lusläsa hela dokumentet för att se detaljerna ;) https://internetbank.santanderconsu...santander-mitt-kort---giltigt-from-180501.pdf

Här kanske man kan säga att andra kort har generösare villkor än Amex?
Det finns uppenbarligen mycket att reda ut, finns det trådar om alla korts försäkringar? :)

Finns ett annat potentiellt problem här. Omfattas en resa från norden som inleds med ett "positioneringsflyg" till exempelvis London om denna flight är på en separat biljett? Rent tekniskt kan man ju hävda att den "den riktiga resan" från London är en egen resa som har utgångspunkt i London och därför inte omfattas. Bommar man flighten är det väl så i alla fall flygbolagen normalt ser på det...

Försäkringen gäller tills resenären kommer hem igen (undantaget vissa moment som kanske bara gäller på utresan, t.ex. bagageförsening) så oavsett förvecklingar på vägen så är det ju en pågående resa

"förbokad övernattning". Vad är det som säger att det inte kan vara hos en vän eller släkting?. Den är väl på sätt och vis också förbokad. Står ingenting om att det måste vara en hotell..eller liknande övernattning, någonstans i villkoren för Platinum.

Har vid två tillfällen fått ersättning från Platinum vid skada på Hyrbil i Sverige (bilen betalad till 100% med kortet). Trots att min enda "resa" var med hyrbilen ner till släktingar i Skåne.
Då ville man bara ha intyg från de jag bodde hos att jag bott där vid de specifika datumen som skadan skett, och att jag bott gratis.
Så alla handläggare gör tydligen sina egna tolkningar kring definitionen "resa".
För krasst sett så skulle väl Hrybilsförsäkringen gälla endast om man flyger till Malmö, hyr en bil där och bor på hotell, och skadan sen uppstår under tiden man är i Malmö

Last edited:
Tror inte att de definierar "förbokad" så det kanske man kan hävda, men kan man hävda att efterssom priset är 0 så kan det räknas som betalt med Amex? :)

Om gratis övernattning hos vänner räcker i ditt fall så ingår tydligen det i begreppet "resa".
Vad gäller om man skulle övernattat i bilen och sen kört hem igen?

Är resan som de redan definierat inte längre en resa om t.ex. en utfärd inte betalas med Amex? Gäller helt enkelt inte försäkringen alls då?

Jag väljer att citera denna mening, men kunde ha tagit nästan vilken som helst från ditt inlägg.

Jag försöker inte vara oförskämd eller otrevlig, så jag hoppas att det här mottas som ett animerat meningsutbyte och inget annat, men jag förstår ärligt talat inte hur du tänker.

En del är i mitt tycke glasklart.

1) En resa definieras som ANTINGEN
a) en resa utomlands, eller
b) en resa inom landet som dessutom innehåller en flygresa ELLER förbokad övernattning

2) För att försäkringen ska gälla måste man vara på en resa enligt punkt 1, OCH resans kostnader ska ha betalats till 75% med kortet eller de poäng man kan få från kortet.

Visst finns det saker man kan ifrågasätta. EXAKT vad som ingår i resans kostnader måste nog prövas från fall till fall (det hade varit omöjligt att skriva ett villkor som räknar upp varenda detalj som skulle ingå och varenda detalj som inte gör det). Det är inte heller klart hur man ska värdera t.ex. en flygresa betald med bonuspoäng. Men att utifrån den oklarheten i detaljer helt enkelt anse att punkt 1 och 2 är så orimliga att de inte kan gälla, och göra antaganden som inte har någon som helst koppling till villkoren eller direkt motsägs av dem, som att det räcker att bara betala flyget för att försäkringen ska gälla, eller att försäkringen helt enkelt upphör att gälla om man inte har betalat varenda moment med kortet, är helt enkelt galet.

Apropå sådant som är glasklart, vill jag lägga till

3) Vissa moment i reseförsäkringen innehåller ytterligare krav och villkor. I så fall skrivs dessa krav ut explicit i samband med det momentet. Exempelvis kräver Platinums hyrbilsförsäkring att kostnaderna för hyrbilen betalas till minst 75% med Platinum-kortet; det räcker alltså inte bara att 1 och 2 är uppfyllda för att få ersättning från hyrbilsmomentet. Det kravet finns inte på andra moment.

Toppen