Senaste nytt

AMEX (Elite, Premium mfl) avgiftsfria första tre månaderna

Vad jag reagerar mot är att jag läser frågan som att det är tydligt att det är Wyll som ska använda kortet, och lägga sina egna kostnader på det (och, antar jag, betala allting när fakturan kommer), dvs han använder ett kort utställt på henne som sitt eget. Jag utgår att det sker med flickvännens samtycke, men jag tror att det fortfarande är olagligt. Om inte urkundsförfalskning, i alla fall bedrägeri. Wyll utger ju sig för att vara flickvännen när han gör en betalning.

Jag tänker att det är beroende på situation. Vi tar ett exemplel att Wyll som du säger tänker ta sina "egna kostnader" på fruns kort, via tex billhop.
Redan här reflekterar jag på definitionerna av "egna kostnader". Är elräkningen/vatten/avlopp/bredband/tv/skottning/etc i deras gemensamma boende Wyll´s konstnad bara för att den står i hans hamn? Självklart inte (enligt mig), dessa är gemensamma kostnader.

Nästa reflektion är att det handlar inte om vems kostnader det är, det handlar om vem som är behörig att använda kortet. Wyll´s fru kan ta hela kvarterts kostnader på sit kort utan att begå något avtalsbrott. Så om Wylls fru betalar alla hans kostnader på sitt kort så är det självklart okej. Frågan blir då om det är okej att hon deligerar detta till Wyll, dvs att han gör dessa betalningar åt henne, på hennes uppdrag. Via exeplet ovan så är det också okej, eftersom hon själv verifierar sig via bankid när hon loggar in på Billhop.

Detta är mina reflektioner :)

Jag vill understryka att jag inte är jurist, polis eller ens kassapersonal, men nej, som jag ser det bör du inte kunna använda din frus Amex. Lika lite som du får använda hennes BankID och logga in på hennes bankkonto och göra betalningar. Du bör ha ett extrakort i ditt eget namn till hennes Amex. Felet är alltså inte att du använder hennes pengar, det kan ni komma överens om vadsomhelst, utan att du utger dig för att *vara* henne gentemot betalningsmottagaren.

Allt det där gör jag jämt.. men så har vi helt gemensam ekonomi oxå

Ursäkta? Så jag ska då inte får använda min frus Amex? Eller hon använda mitt? (med samtycke då).. det kan helt omöjligtvis på inget sätt vara annat annat än helt OK.
Hur kan man ens andas om att det på något sätt skulle vara OK att använda någon annans kreditkort, samtycke eller ej. Naturligtvis är det inte OK! :mad:

Du får nog förtydliga vad du menar Mattias. Att det inte nödvändigtvis är brottsligt och att avtalet med Amex kan man strunta i eller? Förstår ärligt talat inte säkert vad du menar.

Du får nog förtydliga vad du menar Mattias. Att det inte nödvändigtvis är brottsligt och att avtalet med Amex kan man strunta i eller? Förstår ärligt talat inte säkert vad du menar.

Jag refererade till vad lagen säger som ett svar till hur det kan komma dig att man får för sig att det skulle vara okej.

Jag syftade inte på AMEX villkor.

Jag refererade till vad lagen säger som ett svar till hur det kan komma dig att man får för sig att det skulle vara okej.

Jag syftade inte på AMEX villkor.
OK. För mig är det tillräckligt att det är ett flagrant brott mot avtalade villkor för att hävda att det är helt oacceptabelt. Hur domstolarna skulle se på det överlåter jag till "proffsen" på Lawline att spekulera kring. ;)

OK. För mig är det tillräckligt att det är ett flagrant brott mot avtalade villkor för att hävda att det är helt oacceptabelt. Hur domstolarna skulle se på det överlåter jag till "proffsen" på Lawline att spekulera kring. ;)
Vadå spekulera, det är inte konstigare juridiskt än att jag får låna din bil om du är ok med det, men det är olagligt (tillgrepp av fortskaffningsmedel) annars.

Och snälla fall inte under gemene mans villfarelse att allt som är otillåtet - ex för att det bryter mot användarvillkor - är olagligt...

EDIT: Så du har aldrig någonsin på ex krogen skickat kreditkortet på polaren att köpa öl till bordet för att du ska på herrarnas eller inte orkar resa dig? Det finns avtalsbrott och avtalsbrott...

Tror vi kan summera denna diskussion med följande.

Enligt Amex villkor är det inte ok att låta någon annan använda ditt kort.

Enligt lagen är det inte olagligt att använda någon annans kort om man fått tillåtelse till det.

Då extrakort till Amex är gratis är det bara att plocka ut ett sådant om man vill göra detta på någon annans kort så håller man sig även inom Amex avtal.

Tror vi kan summera denna diskussion med följande.

Enligt Amex villkor är det inte ok att låta någon annan använda ditt kort.

Enligt lagen är det inte olagligt att använda någon annans kort om man fått tillåtelse till det.

Då extrakort till Amex är gratis är det bara att plocka ut ett sådant om man vill göra detta på någon annans kort så håller man sig även inom Amex avtal.

Med din eminenta summering så känns denna diskussionen avslutad :) Bra @palmen

Toppen