Senaste nytt

AMEX (Elite, Premium mfl) avgiftsfria första tre månaderna

En fråga på detta ämne.

Jag bjuder in min flickvän som inte har amex, jag spenderar 20k på hennes kort inom 2 månader.
Jag får 18k poäng och hon får 18k poäng enligt kampanj
Vi har family pooling dvs 36k poäng kommer in på kontot.
Min flickvän avslutar sitt kort.

Rätt eller fel? Alla villkor uppfylls ju.
De 20k status grundande poängen är inget jag bryr mig om.

En fråga på detta ämne.

Jag bjuder in min flickvän som inte har amex, jag spenderar 20k på hennes kort inom 2 månader.

De 20k status grundande poängen är inget jag bryr mig om.
Finns inget i reglerna som säger att du inte får göra så. Men ju fler som gör det, desto större chans att det kommer försämringar vad det gäller möjlighet att byta/skaffa kort.

Det känns som att det har kommit väldigt många frågor den senaste tiden som gäller hur man kan missbruka Amex värvningskampanj, som tydligt bryter mot om inte avtalets bokstav, i vart fall dess andemening. Det här exemplet är dessutom troligtvis olagligt, självklart kan man inte ta ett kort i någon annans namn och använda det som sitt eget.

Beroende på hur man använder kortet är kanske risken för upptäckt minimal, men räkna inte med att bli påhejjad.

Det känns som att det har kommit väldigt många frågor den senaste tiden som gäller hur man kan missbruka Amex värvningskampanj, som tydligt bryter mot om inte avtalets bokstav, i vart fall dess andemening. Det här exemplet är dessutom troligtvis olagligt, självklart kan man inte ta ett kort i någon annans namn och använda det som sitt eget.

Beroende på hur man använder kortet är kanske risken för upptäckt minimal, men räkna inte med att bli påhejjad.

Nja, nu dra vi väl det lite långt? Det är inte direkt olagligt att använda sin partners kreditkort... givet att det är okej emellan varandra. Troligtvis har man ju ändå delad ekonomi. Jag förstår poängen du vill göra - men det går att skriva på lite bättre sätt än att anklaga någon för att göra något olagligt.

Nja, nu dra vi väl det lite långt? Det är inte direkt olagligt att använda sin partners kreditkort... givet att det är okej emellan varandra. Troligtvis har man ju ändå delad ekonomi. Jag förstår poängen du vill göra - men det går att skriva på lite bättre sätt än att anklaga någon för att göra något olagligt.

Att ta ut ett kreditkort i någon annans namn är nog faktiskt inte lagligt. Precis som du inte får öppna ett bankkonto i annans namn.

Däremot tycker jag när jag läser original inlägget inte att det är det som föreslås heller. Utan att det som föreslås är att flickvännen värvas, och får ett eget kort som sedan avslutas efter gratis perioden. Och det är knappast olagligt.

Däremot är säkert Amex inte glada i det. Gör man det en gång kommer säkert inget hända. Sätter man det i system så riskerar man nog att bli portad från Amex. Men inte på grund av att det skulle vara olagligt.

Att används någon annans kreditkort *om man har fått tillstånd* är inte heller olagligt. Däremot kan det mycket väl utgöra ett avtalsbrott mot det avtal man ingått med utgivaren, och därmed vara grund för uppsägning.

Jag bjuder in min flickvän som inte har amex, jag spenderar 20k på hennes kort inom 2 månader

Det här exemplet är dessutom troligtvis olagligt, självklart kan man inte ta ett kort i någon annans namn och använda det som sitt eget.

Nja, nu dra vi väl det lite långt? Det är inte direkt olagligt att använda sin partners kreditkort... givet att det är okej emellan varandra.

Däremot tycker jag när jag läser original inlägget inte att det är det som föreslås heller. Utan att det som föreslås är att flickvännen värvas, och får ett eget kort som sedan avslutas efter gratis perioden. Och det är knappast olagligt.

Jag borde kanske ha skrivit tydligare. Jag är inte *säker* att detta är olagligt, och då ska man inte anklaga någon för detta. Det ber jag om ursäkt för.

Vad jag reagerar mot är att jag läser frågan som att det är tydligt att det är Wyll som ska använda kortet, och lägga sina egna kostnader på det (och, antar jag, betala allting när fakturan kommer), dvs han använder ett kort utställt på henne som sitt eget. Jag utgår att det sker med flickvännens samtycke, men jag tror att det fortfarande är olagligt. Om inte urkundsförfalskning, i alla fall bedrägeri. Wyll utger ju sig för att vara flickvännen när han gör en betalning. Även om man oftast betalar med PIN-kod och få ens ser kortet, kan man ju få legitimera sig ibland, hur gör han då?

Men jag backar, jag borde ha skrivit att det är något som *riskerar att vara olagligt*. Om om inte olagligt, så är det i alla fall direkt mot Amex kortvillkor där flickvännen åtar sig att inte ge någon annan tillgång till kort, koder etc. Är det så att de har gemensam ekonomi, så är det sådana situationer extrakort är till för.

Jag borde kanske ha skrivit tydligare. Jag är inte *säker* att detta är olagligt, och då ska man inte anklaga någon för detta. Det ber jag om ursäkt för.

Vad jag reagerar mot är att jag läser frågan som att det är tydligt att det är Wyll som ska använda kortet, och lägga sina egna kostnader på det (och, antar jag, betala allting när fakturan kommer), dvs han använder ett kort utställt på henne som sitt eget. Jag utgår att det sker med flickvännens samtycke, men jag tror att det fortfarande är olagligt. Om inte urkundsförfalskning, i alla fall bedrägeri. Wyll utger ju sig för att vara flickvännen när han gör en betalning. Även om man oftast betalar med PIN-kod och få ens ser kortet, kan man ju få legitimera sig ibland, hur gör han då?

Men jag backar, jag borde ha skrivit att det är något som *riskerar att vara olagligt*. Om om inte olagligt, så är det i alla fall direkt mot Amex kortvillkor där flickvännen åtar sig att inte ge någon annan tillgång till kort, koder etc. Är det så att de har gemensam ekonomi, så är det sådana situationer extrakort är till för.

Ursäkta? Så jag ska då inte får använda min frus Amex? Eller hon använda mitt? (med samtycke då).. det kan helt omöjligtvis på inget sätt vara annat annat än helt OK. Så länge han gör som ovan är det OK men ju fler som gör det kan innebära på sikt att Amex ser över poäng vid rekrytering etc.

Troligtvis så kommer han inte använda kortet som är utställt på fruns namn, han beställer säkert ett extrakort på sitt egna namn och då är det fritt fram att använda det som om det var hans egna.

Ursäkta? Så jag ska då inte får använda min frus Amex? Eller hon använda mitt? (med samtycke då).. det kan helt omöjligtvis på inget sätt vara annat annat än helt OK.

Jag vill understryka att jag inte är jurist, polis eller ens kassapersonal, men nej, som jag ser det bör du inte kunna använda din frus Amex. Lika lite som du får använda hennes BankID och logga in på hennes bankkonto och göra betalningar. Du bör ha ett extrakort i ditt eget namn till hennes Amex. Felet är alltså inte att du använder hennes pengar, det kan ni komma överens om vadsomhelst, utan att du utger dig för att *vara* henne gentemot betalningsmottagaren.

Ursäkta? Så jag ska då inte får använda min frus Amex? Eller hon använda mitt? (med samtycke då).. det kan helt omöjligtvis på inget sätt vara annat annat än helt OK. Så länge han gör som ovan är det OK men ju fler som gör det kan innebära på sikt att Amex ser över poäng vid rekrytering etc.
Lagmässigt behöver du fråga först, men sedan är det ok.

Låna annans bankkort? - Bedrägeri och annan oredlighet, 9 kap BrB - Lawline

Däremot enligt Amex villkor så är du skyldig att:
se till att ingen annan får använda konto eller kort, och regelbundet kontrollera att kortet kvarstår
i egen besittning,

Och att
inte ge ut kort eller kortnummer till någon annan än American Express eller i syfte att genomföra
en debitering, samt inte ge ut kortmedlemmens säkerhetsuppgifter till någon (annat än en TPP
om så är nödvändigt),

Bryter man mot detta kan kortet sägas upp. Kan. Det betyder inte att det gör, det är upp till Amex att välja vilka avtalsbrott man "bryr sig om".

Toppen