Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Hade Amex Premium i 7 år innan jag bytte till Elite förra året i maj.
Blev Sliver men jag tror (99.9% säker) att jag har aldrig sett 20k baspoäng. Ringde Amex idag och fick prata med en ung kille som informerade mig att det är ett känt tekniskt fel sen 2-3 månader tillbaka som uppstår när de skickar våra uppgifter till SAS som gör att de helt enkelt studsar. När jag upplyste honom att jag har det felet längre än 3 månader då slog han på bot-mode och upprepade samma mantra 3 ggr till "känd fel och jag lägger dig till ticket som handlar om det" och lät nästan som en robot, chat gpt med ljud :oops:
Är det ngn mer som saknar baspoäng?
Amex Elite ger 20 000 Statusgrundande poäng per år, alltså inga vanliga baspoäng. Poängen räknas endast mot status och de syns inte på ditt poängsaldo.

Tack @Benz du har rätt - status- och baspoäng är inte samma sak, men nästan.
Enligt SAS "Statuspoäng hjälper dig att nå en högre medlemsnivå, precis som Baspoäng"

Min fråga är om jag flyger för 25000 baspoäng räknas då mina "osynliga" statuspoäng och når jag då guldstatus?
Om det är så fallet varför inte visa 20k från början?

1681230758218.png

Tack @Benz du har rätt - status- och baspoäng är inte samma sak, men nästan.
Enligt SAS "Statuspoäng hjälper dig att nå en högre medlemsnivå, precis som Baspoäng"

Min fråga är om jag flyger för 25000 baspoäng räknas då mina "osynliga" statuspoäng och når jag då guldstatus?
Om det är så fallet varför inte visa 20k från början?

Visa bifogad bild 141594

Ja, om du flyger för 25 000 poäng så ska det räcka för att uppnå guld tillsammans med dina 20 000 poäng från Amex Elite.

Om du har fått poängen för detta kvalificeringsår så ska de stå med i räknaren. Men, vad har du för kvalificeringsår? Du skriver att du bytte till Amex Elite i maj förra året, och då bör du ha fått 20 000 poäng. Men om du sedan dess har påbörjat ett nytt år, så har du inte ÄNNU fått dina poäng för detta år, de kommer samma tid som förra året (ca, plus minus några veckor).

Det är alltså inte så att man börjar alla år med 20 000 på mätaren, utan dessa kommer in en gång om året.

Jag skaffade elite den 1/12-22 och har ännu inte sett röken av mina 20k, pratade med amex så sent som idag om det.
Jag köper tyvärr inte att det tar 4 månader för dem att fixa ett fel i överföringen, jag tror snarare att de medvetet räknar in månadsavgifter för att motverka "hoppandet" mellan de olika produkterna.
Jag har inte haft den inställningen tidigare men lutar hårt mot att nedgradera direkt efter att mina poäng ramlat in alternativt reklamera produkten då de inte levererar det jag betalar för.

Jag skaffade elite den 1/12-22 och har ännu inte sett röken av mina 20k, pratade med amex så sent som idag om det.
Jag köper tyvärr inte att det tar 4 månader för dem att fixa ett fel i överföringen, jag tror snarare att de medvetet räknar in månadsavgifter för att motverka "hoppandet" mellan de olika produkterna.
Jag har inte haft den inställningen tidigare men lutar hårt mot att nedgradera direkt efter att mina poäng ramlat in alternativt reklamera produkten då de inte levererar det jag betalar för.
Tråkigt att du inte har fått dina poäng. Båda mina döttrar fick sina poäng inom 2 veckor när dom skaffade Elite före årsskiftet.

Hade Amex Premium i 7 år innan jag bytte till Elite förra året i maj.
Blev Sliver men jag tror (99.9% säker) att jag har aldrig sett 20k baspoäng. Ringde Amex idag och fick prata med en ung kille som informerade mig att det är ett känt tekniskt fel sen 2-3 månader tillbaka som uppstår när de skickar våra uppgifter till SAS som gör att de helt enkelt studsar. När jag upplyste honom att jag har det felet längre än 3 månader då slog han på bot-mode och upprepade samma mantra 3 ggr till "känd fel och jag lägger dig till ticket som handlar om det" och lät nästan som en robot, chat gpt med ljud :oops:
Är det ngn mer som saknar baspoäng?
Japp, saknar 20000 statuspoäng som tidigare ramlat in klockrent i mars under tidigare år. Samma besked om tekniskt problem och studs hos SAS. Vet inte vad man ska tro…?

Så lösningen är att säga upp kortet och vänta till hösten för att hamna i synk eller finns det en annan lösning?
Det beror väl på hur viktigt det är för dig att få in poängen i början av ditt medlemår. Personligen tycker jag inte hinner du skrapa ihop 25.000p innan maj och vill ha guld så fort som möjligt så är det kanske värt det. Men som jag tolkar det så har du inte flugit in några poäng senan ditt brytdatum så jag ser inte poängen med det hela. Om du är ute efter förmånerna som silver så har du ju ändå dom medlemskapsperioden efter det år du kvalificerade dig

Toppen