Senaste nytt

Amex Elite -kundservice helg?

TP12

Medlem
Har råkat ut för en något klantig incident. Vi skaffade ett Amex Elite till min flickvän under senaste värvningskampanjen. Hon har nu fått kortet och loggade in på Amex för att se sin PIN-kod. Där begär Amex att man skriver in en verifieringskod men pga. extrem klantighet skrev hon in sin kod till telekundtjänst istället för koden Amex skickade via sms....

Hon är nu spärrad från att se/ändra PIN-kod online och ombeds kontakta kundeservice. Kundservice har öppet på vardagar så får vänta med det tills på måndag, Nu dök det såklart upp ett tidsbegränsat erbjudande (gäller denna helg) som jag vill utnyttja för att komma upp i spend på 20kSEK inom tre månader för att få Eurobonuspoäng på hennes Elitekort (kortet ska sägas upp inom tre månader, hon har redan extrakort till mina Amex Platinum och Amex Premium). Flickvännen är bortrest så för att kunna använda hennes kort i butiken behöver jag hennes PIN...

Antar att det inte finns någon rimlig lösning på detta utan jag får bita i det sura äpplet och använda ett av mina egna kort?

Att du skulle använda hennes kort är en enormt dålig ide till att börja med om ni vill fortsätta vara kund till AmEx så egentligen är det nog bra att det blev som det blev.

Jag förstår inte riktigt? Att han betalar (online) med hennes kort (med henne bredvid sig tex?). Att han betalar med hennes kort i affären (lånat kortet) etc etc?
Är det något som nån höjer på ögonbrynen på?

Jag förstår inte riktigt? Att han betalar (online) med hennes kort (med henne bredvid sig tex?). Att han betalar med hennes kort i affären (lånat kortet) etc etc?

Det har diskuterats förut, det är många som höjer ordentligt på ögonbrynen över detta. Och det verkar vara lika många som tycker att det är helt OK. Görs det med flickvännens uttryckliga samtycke verkar det inte vara direkt olagligt i alla fall, men det är likväl fullkomligt regelvidrigt enligt Amex kortvillkor.

Görs det med flickvännens uttryckliga samtycke verkar det inte vara direkt olagligt i alla fall, men det är likväl fullkomligt regelvidrigt enligt Amex kortvillkor.

Detta kortvillkort gäller i princip alla kortutgivare.
Med det sagt så anser jag personligen inte att det är något problem, förutsatt att det är okej mellan den part som äger kortet och den som använder kortet vid det specifika köpet?

Har ju själv lånat mina föräldrars kort oändligt antal gånger för att köpa mat och tanka etc. Inte okej enligt kortvillkoren, men likväl samtidigt okej enligt kortinnehavaren.

Jag tror det är just denna meningen @agehall syftar på.
Har man tillåtelse att låna någons kort så lär man väl ha pin-koden?
Flickvännen är bortrest så för att kunna använda hennes kort i butiken behöver jag hennes PIN...

Det har diskuterats förut, det är många som höjer ordentligt på ögonbrynen över detta. Och det verkar vara lika många som tycker att det är helt OK. Görs det med flickvännens uttryckliga samtycke verkar det inte vara direkt olagligt i alla fall, men det är likväl fullkomligt regelvidrigt enligt Amex kortvillkor.

Med det sagt så anser jag personligen inte att det är något problem, förutsatt att det är okej mellan den part som äger kortet och den som använder kortet vid det specifika köpet?

Har ju själv lånat mina föräldrars kort oändligt antal gånger för att köpa mat och tanka etc. Inte okej enligt kortvillkoren, men likväl samtidigt okej enligt kortinnehavaren.

Jag förstår att rimliga människor kan ha olika åsikter kring det moraliska; själv tycker jag att det är så självklart fel att ni hade kunnat peta omkull mig med en fjäder när jag fick klart för mig att det inte är olagligt (någon form av urkundsförfalskning eller bedrägeri). Jag ser det som moraliskt ekvivalent till att använda någon annans ID-kort (juridiskt är det så klart två helt olika saker).

Ett kreditkort är ju en fysisk representation av ett avtal som knutits mellan en kreditgivare/bank, och mig som individ, där kreditgivaren under vissa omständigheter lånar mig pengar. Att en tredje part blandar sig i, utan kreditgivarens kunskap, borde omöjligt vara OK.

När den här frågan kom upp tidigare så frågade jag en bekant (mellanchef på en av de större hotellkedjorna), och deras riktlinjer var ovillkorliga: utan fullmakt får endast den som ett kort är utställd på, använda kortet. Det gäller även äkta makar eller barn som bor på hotellet. Har man ID ska alltid ID:t kontrolleras mot kortet, och även i andra fall (t.ex. restaurang) ska man begära ID ifall det finns anledning att misstänka att kortet inte används av rätt person (t.ex. att namnet inte verkar stämma).

När det gäller Amex är frågan ännu mer oförklarlig för mig, givet att extrakort ingår gratis och det är trivialt enkelt att göra helt rätt från början!

Ja precis, jag har inte den problematiken överhuvudtaget, min och min frus kort används hur som haver när vi anser att det är ett visst kort/konto som skall optimeras. Sen får var och en här tycka vad de vill rörande om min fru måste sitta och hålla i kortet och läsa upp siffrorna vid datorn om jag skall handla ngt på hennes kort eller om jag gör det själv när hon lagar mat.. Känns som en icke-diskussion..

Jag förstår att rimliga människor kan ha olika åsikter kring det moraliska; själv tycker jag att det är så självklart fel att ni hade kunnat peta omkull mig med en fjäder när jag fick klart för mig att det inte är olagligt (någon form av urkundsförfalskning eller bedrägeri). Jag ser det som moraliskt ekvivalent till att använda någon annans ID-kort (juridiskt är det så klart två helt olika saker).

Ett kreditkort är ju en fysisk representation av ett avtal som knutits mellan en kreditgivare/bank, och mig som individ, där kreditgivaren under vissa omständigheter lånar mig pengar. Att en tredje part blandar sig i, utan kreditgivarens kunskap, borde omöjligt vara OK.

När den här frågan kom upp tidigare så frågade jag en bekant (mellanchef på en av de större hotellkedjorna), och deras riktlinjer var ovillkorliga: utan fullmakt får endast den som ett kort är utställd på, använda kortet. Det gäller även äkta makar eller barn som bor på hotellet. Har man ID ska alltid ID:t kontrolleras mot kortet, och även i andra fall (t.ex. restaurang) ska man begära ID ifall det finns anledning att misstänka att kortet inte används av rätt person (t.ex. att namnet inte verkar stämma).

När det gäller Amex är frågan ännu mer oförklarlig för mig, givet att extrakort ingår gratis och det är trivialt enkelt att göra helt rätt från början!

Toppen