Senaste nytt

Amex Elite -kundservice helg?

Jag förstår att rimliga människor kan ha olika åsikter kring det moraliska; själv tycker jag att det är så självklart fel att ni hade kunnat peta omkull mig med en fjäder när jag fick klart för mig att det inte är olagligt (någon form av urkundsförfalskning eller bedrägeri). Jag ser det som moraliskt ekvivalent till att använda någon annans ID-kort (juridiskt är det så klart två helt olika saker).

Ett kreditkort är ju en fysisk representation av ett avtal som knutits mellan en kreditgivare/bank, och mig som individ, där kreditgivaren under vissa omständigheter lånar mig pengar. Att en tredje part blandar sig i, utan kreditgivarens kunskap, borde omöjligt vara OK.

När den här frågan kom upp tidigare så frågade jag en bekant (mellanchef på en av de större hotellkedjorna), och deras riktlinjer var ovillkorliga: utan fullmakt får endast den som ett kort är utställd på, använda kortet. Det gäller även äkta makar eller barn som bor på hotellet. Har man ID ska alltid ID:t kontrolleras mot kortet, och även i andra fall (t.ex. restaurang) ska man begära ID ifall det finns anledning att misstänka att kortet inte används av rätt person (t.ex. att namnet inte verkar stämma).

När det gäller Amex är frågan ännu mer oförklarlig för mig, givet att extrakort ingår gratis och det är trivialt enkelt att göra helt rätt från början!
Man gör det inte helt enkelt. Man avänder inte en annans kort.
Varför?
Går man över tröskeln för en liten sak.
Så är det enklare att göra det i en större sak.
Ny medlem, Ja
Utbildning: Ja
Yrke: Pappershandlare
Hobbies: Läsa BC, kontrakt
Flyger: Thai
Kör : Volvo Limousine
Äter: Mat
Befinner mig i Köpenhamn
 

Elias

Medlem
Man gör det inte helt enkelt. Man avänder inte en annans kort.
Varför?
Går man över tröskeln för en liten sak.
Så är det enklare att göra det i en större sak.
Ny medlem, Ja
Utbildning: Ja
Yrke: Pappershandlare
Hobbies: Läsa BC, kontrakt
Flyger: Thai
Kör : Volvo Limousine
Äter: Mat
Befinner mig i Köpenhamn

Ogillar verkligen starkt egentligen och komma i den här typen av diskussioner framförallt på BC. Men är genuint nyfiken på vad du vill ha sagt med ditt inlägg? Menar du att du är en hyvens/bra människa för att du bla är utbildad pappershandlare som befinner dig i Köpenhamn och gillar och äta mat? :)
 

samet

Medlem
Ogillar verkligen starkt egentligen och komma i den här typen av diskussioner framförallt på BC. Men är genuint nyfiken på vad du vill ha sagt med ditt inlägg? Menar du att du är en hyvens/bra människa för att du bla är utbildad pappershandlare som befinner dig i Köpenhamn och gillar och äta mat? :)

Min gissning är att det är två meddelanden som är blandade. Kanske stod kvar i textrutan sedan innan.

Den övre halvan är svar på inlägget. Den nedre en början på hans presentation som ny medlem.

Alla är inte så slipade på detta med IT och inte alltid uppmärksamma på vad som publicerades.

Så tror inte du behöver bli irriterad eller upprörd.

Åter till ämnet! Om man inte får använda annans kort... hur skall då Stureplansbrattsen klara sig? Pappa betalar!
 
Om man inte får använda annans kort... hur skall då Stureplansbrattsen klara sig? Pappa betalar!

Det är därför det ingår ett extra Centurion (till frugan) och fyra Platinum (till barn/älskarinnor) i pappas kort. Har man fler barn eller älskarinnor än så, ja, då kvarstår endast identitetsstöld som rimlig lösning på problemet, det får jag erkänna ;-)

Förresten... det kanske är därför så många av bratsen heter detsamma som far, farfar, och farfarsfar...?
 

Delayed

Medlem
Det är därför det ingår ett extra Centurion (till frugan) och fyra Platinum (till barn/älskarinnor) i pappas kort. Har man fler barn eller älskarinnor än så,
Kan man väl betala för ytterligare extrakort, eller?

Sen kan det säkert diskuteras om det är frugan eller älskarinnan som får klara sig med ett sketet Platinum. ;)
 
Ogillar verkligen starkt egentligen och komma i den här typen av diskussioner framförallt på BC. Men är genuint nyfiken på vad du vill ha sagt med ditt inlägg? Menar du att du är en hyvens/bra människa för att du bla är utbildad pappershandlare som befinner dig i Köpenhamn och gillar och äta mat? :)
Introduktionen om mig som ny medlem skulle separerats från ämnet.
:)
 
Last edited:
Toppen