Nemo
Medlem
Låter hemskt otrevligt agerande av AmEx. En omgående, direkt och maktfullkomlig repressalie på din anmälan om phishing. Skulle anmäla till Telefonbedrägeri - konsumenternas.se - konsumenternas.se så kan du få uppbackning.Lite followup:
Jag anmälde mailet till AMEX svenska och internationella fraud/phishing-enheter. Dagen efter spärrades mitt kort.
Jag har ringt ett par dagar i sträck och slussats runt bland svenska kundservice, indiskt callcenter och till slut fraud detection i Storbritannien. Den trevliga kvinnan där bekräftade att de hade spärrat mitt kort då jag inte hade mailat in ID-handlingar. Jag sa att jag hade läst på deras egen hemsida rörande phishing att man aldrig ska svara på epost med förfrågningar om personuppgifter och att jag hellre skulle ladda upp via hemsidan eller appen. Hon svarade ungefär "Jag vet att det låter motsägelsefullt, men jag kan bekräfta att mailet är från oss och det är det snabbaste sättet för oss att få in informationen. Svara på mailet nu så låser jag upp ditt kort inom 15 minuter."
Så ja... allt är legit, men mycket oseriöst. Det enda jag behövde göra för att bekräfta min identitet via telefon var att uppge födelseår och postnummer.