Senaste nytt

American Express - Information om kommande uppdateringar

infosky

Medlem
Nytt mail från American Express idag gällande Platinumkortet, där det tydligt framgår vad vi kan hitta nya T&C... kanske har de läst tråden och tagit till sig feedbacken.

Dock väldigt tråkigt att läsa:
Utöver dessa uppdateringar reviderar vi förmånen ”Dining by Amex” vid årsskiftet. Förmånen ”4 000 kr tillbaka på notan” kommer att ersättas med en utökning av förmånen ”Middag för två”. Mer information kommer inom kort. Se villkoren här.

Personligen tycker jag tycker 4 000 kr tillbaka överträffar Middag för två med råge.

Oj, det verkar gå dåligt för Amex nu med nya avgifter för extrakort, dåliga erbjudanden och försämrade förmåner. Håller med om att 4000kr är bättre!
 
Oj, det verkar gå dåligt för Amex nu med nya avgifter för extrakort, dåliga erbjudanden och försämrade förmåner. Håller med om att 4000kr är bättre!
Ja jag som inte bor i nån storstad har aldrig utnyttjat middagen men dom 4000 har gått att utnyttja på resor samt vid tillfälliga besök i vissa städer…

Just nu kommer jag ha Amex platinum endast för lounge och reseförsäkring verkar det som.
Känns som det kan finnas mer prisvärda alternativ då?
 

bvs

Medlem
Nytt mail från American Express idag gällande Platinumkortet, där det tydligt framgår vad vi kan hitta nya T&C... kanske har de läst tråden och tagit till sig feedbacken.

Dock väldigt tråkigt att läsa:
Utöver dessa uppdateringar reviderar vi förmånen ”Dining by Amex” vid årsskiftet. Förmånen ”4 000 kr tillbaka på notan” kommer att ersättas med en utökning av förmånen ”Middag för två”. Mer information kommer inom kort. Se villkoren här.

Personligen tycker jag tycker 4 000 kr tillbaka överträffar Middag för två med råge.

Likadant mail gick ut gällande Centurion. Håller med om att tillbaka på notan överträffar middag för två. Slipper speciella amexmenyer, kan boka vilken tid jag vill och gett lite roliga alternativ utomlands. Enda fördelen med middag för två är väl att det varit mer än en gång per år.

Först gjorde de MR helt värdelösa och satsade hårt på "lifestyle" men de verkar ju vara på väg att sumpa det också. Ska bli intressant att se hur den "utökade" middag för två ser ut i verkligheten
 

bvs

Medlem
Ja jag som inte bor i nån storstad har aldrig utnyttjat middagen men dom 4000 har gått att utnyttja på resor samt vid tillfälliga besök i vissa städer…

Just nu kommer jag ha Amex platinum endast för lounge och reseförsäkring verkar det som.
Känns som det kan finnas mer prisvärda alternativ då?

Handelsbanken Platinum kanske, typ en tredjedel av priset och du får concierge på köpet. Ingen gratis gäst på priority pass men det lägre priset kanske väger upp att behöva betala in någon ibland.
 

M.K

Medlem
Ja jag som inte bor i nån storstad har aldrig utnyttjat middagen men dom 4000 har gått att utnyttja på resor samt vid tillfälliga besök i vissa städer…

Just nu kommer jag ha Amex platinum endast för lounge och reseförsäkring verkar det som.
Känns som det kan finnas mer prisvärda alternativ då?

Sjukt dyrt med 7800:- för en reseförsäkring. Lounger går ju att ordna på annat sätt om du inte flyger i C eller har status.

T ex denna?

C3941A13-8600-4FFB-8915-9C941C82E14A.jpeg


Täcker detta:

997F3595-142A-4AB5-AE3D-0DBCFF38DC4F.jpeg


Går dessutom att kombinera med cashback +100kr i ICA bonus att handla mat för.
 
Last edited:
Frågan är hur "Dinner for two" konceptet kommer utvecklas?

Just nu är "Dinner for two" inte speciellt lockande, det var cashbacken som var "grejen". Loungerna via PP är egentligen inget speciellt, och lounge-access går att lösa på annat sätt än via Platinum. Platinums reseförsäkring sticker inte ut längre, det är bara hyrbilsförsäkringen som bra.

Jag kan lätt tänka mig betala för Platinum som "lifestyle-kort" men det känns som att man tar steg i fel riktning.

Kan det vara så att devalveringen av MR-poäng tog bort kunderna spend på Platinum, och kortet i sig kan inte bära sig på enbart kortavgiften?
 
Frågan är hur "Dinner for two" konceptet kommer utvecklas?

Just nu är "Dinner for two" inte speciellt lockande, det var cashbacken som var "grejen". Loungerna via PP är egentligen inget speciellt, och lounge-access går att lösa på annat sätt än via Platinum. Platinums reseförsäkring sticker inte ut längre, det är bara hyrbilsförsäkringen som bra.

Jag kan lätt tänka mig betala för Platinum som "lifestyle-kort" men det känns som att man tar steg i fel riktning.

Kan det vara så att devalveringen av MR-poäng tog bort kunderna spend på Platinum, och kortet i sig kan inte bära sig på enbart kortavgiften?
Ja, det undrar jag med. Det behövs flera restauranger, och framförallt i fler städer! Bättre tillgänglighet på datum och tider. Och inga dumma undantag som finns idag. Köper dock att man inte kan ta in caviar - men i övrigt - inga undantag.
 

micsjo

Medlem
Har inte lyckats få till en enda dinner for two. Och då bor jag ändå i Tjockhult.

Begränsningar i bokningsbara tider för det för mig i praktiken helt oanvändbart.

Cashbacken däremot lyckades jag få till lite av. Dock oavsiktligt men ändå.

Nu reser jag ändå en del men Amex får bestämma sig snart vad de vill med Platinum.
 
Toppen