Senaste nytt

American Express - Information om kommande uppdateringar

henrik l

Medlem
För mig som bor som bor Skövde så har ju "dine for two", mest blivit "dine for one" när jag var på jobbärende i Sthlm. Däremot har var 4000 kr ypperligt. Brännde mina 2000 i mellandagarna förra året. Dagsutflykt till Gbg med familjen, glida runt lite, käka lite gott och sedan hem. Årets utlandsdel brändes när vi var i London och kollade på Abbatarerna och det lär bli en utflykt till Gbg för at bränna resten. För min del skulle idealet vara att få 6 st "dine for two" checkar (om dom nu ökar till 6 tillfällen) som jag kunde använda som jag ville under året. Skulle man kunna plocka med familjen och nyttja två checkar, eller ta med vänner eller kollegor. Förutom 4000 kr krediten har jag haft mest nytta av Priority pass, när jag inte flyger One World, eller om familjen är med när jag flyger British, då går vi två på mitt på mitt BA-gold och senast på GOT såg jag att resten av familjen slank in i Vinga gratis på mitt PP. Så det blir till att kontemplera över hur man ska göra nästa år.
 

Dbodenfo

Medlem
Bor i Stockholm så har kunnat utnyttja det ganska bra. Efter mailat med Brasseriegruppen pga dålig app så sa de att de kommer fortsätta med det samarbetet. Så det ger ju också en del procent på besöken.

Var under pandemin som man fick ”status” i deras frequent eater program. Får nya platinum det?
 

Dawes

Medlem
Bor i Stockholm så har kunnat utnyttja det ganska bra. Efter mailat med Brasseriegruppen pga dålig app så sa de att de kommer fortsätta med det samarbetet. Så det ger ju också en del procent på besöken.

Var under pandemin som man fick ”status” i deras frequent eater program. Får nya platinum det?
Det skulle jag inte tro, det var väl ett erbjudande som kom och gick, samma som Maitres. Inte sett något om dem igen, min nivå ligget dock kvar i bägge programmen verkar det som.
 
Ser med spänning fram emot hur Platinumförmånerna kommer att se ut under 2024, men idag blev det en uppsägning för min del. Återkommer möjligen men med det vi vet just nu är det mindre troligt. En kort stund med bra service och mat i Amex-loungen på ARN (men avsaknad av fåtöljer för en längre stunds vistelse), fasttrack i en numera snabb vanlig säkerhetskontroll på samma flygplats, MR-poäng som är väldigt lite värda samt Dinner for 2 med ofta dåligt utbud eller tillgänglighet så är kortet inte alls värt pengarna för mig längre. Får bli Swedbank Platinum med obegränsade lounger, concierge mm som ett bra komplement till SAS MC Premium från och med nu.
 

M.K

Medlem
@Håkan Hansson Bra jobbat, sagt detsamma flera gånger i takt med försämringarna, men borde verkligen säga upp efter nästa USA resa då 2000:- i Dining ska spenderas enligt plan i år. Jag äter hellre middag med valt sällskap när jag vill för 7800kr än med massa andra Plat folk med begränsad meny några ggr per år när det passar. Fast track har jag redan med SAS och klarar mig utan Pontus. Frågan är om det är värde i nedgradering till Gold eller bara avsluta? 4x PP lounge och säkert ett bra antal Lounge on the Go för 2100.-/år.
 
I usa har man tillgång till Deltas lounger också, det tycker jag är en fördel också! Hur mycket man värderar det beror såklart på resemönster. Jag kan alltså inte helt ersätta loungerna med ett prioritypass från billigare kort.
 

Dbodenfo

Medlem
Det skulle jag inte tro, det var väl ett erbjudande som kom och gick, samma som Maitres. Inte sett något om dem igen, min nivå ligget dock kvar i bägge programmen verkar det som.
Jag har också kvar min status på maitres.

I usa har man tillgång till Deltas lounger också, det tycker jag är en fördel också! Hur mycket man värderar det beror såklart på resemönster. Jag kan alltså inte helt ersätta loungerna med ett prioritypass från billigare kort.
Nu med nya SK så blir det nog en peruk för SAS Gold också. Så platinum får en indirekt försämring.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

mha321

Medlem
Skillnaden är att du har access till Delta-lounger i USA med Amex Platinum på inrikes Delta-flighter, även om den inte flighten ansluter till en utrikes.
Efter de senaste ändringarna är det väl begränsar till 6 besök per år, om du inte spenderar närmre en miljon på kortet.... Eller vad det en av ändringarna som sker ett år senare?
 
Toppen