Senaste nytt

Amazon lanseras i Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla företag jag jobbat på har haft Amex för expenses (utan att ha någon koppling öht till Amex), eller är det något särskilt som gör kopplingen stark för just Amazon?

Det ändrades ganska nyligen från Barclays VISA till Amex pga någon bättre deal (är inte insatt i några detaljer). När det riktigt stora företagen väljer företag/bank de ska använda för sånt brukar det ligga ganska mycket förhandling, rabatter och annat bakom och kan spilla över på andra områden. OT: Intressant att du alltid haft Amex medan jag själv aldrig haft det :)

Jag tänkte i de banorna, sen så läste jag denna artikel igår....
Postnord: Vi blir en logistikpartner till Amazon - Omni

Det är väl såklart så att om man vill agera på svenska marknaden och täcka upp hela landet och inte bara storstäderna så är det svårt att inte ha någon relation till PostNord. Men det känns ju ändå som att det hade varit mer "rätt" för Amazon att inleda ett djupare samarbete med någon av de nyare/"modernare" leveransfirmorna (t.ex. BudBee eller liknande). Eller vem vet, kanske det hela slutar med att Amazon köper upp hela PostNord och styr upp verksamheten... :D
Nej inte Postnord. Dom är ju fullständigt värdelösa jämfört alla andra.

De kör oftast DHL och UPS från Tyskland/England. DHL skulle säkert vilja konkurrera mer med Posten och ha hemleverans till låg kostnad - och hela paket, paket som kommer fram så att säga:D Även Schenker. De kör redan hem så det kanske också är något.

De kör oftast DHL och UPS från Tyskland/England. DHL skulle säkert vilja konkurrera mer med Posten och ha hemleverans till låg kostnad - och hela paket, paket som kommer fram så att säga:D Även Schenker. De kör redan hem så det kanske också är något.
För mig har det alltid varit PostNord när jag beställt till Sverige på senare år från .de och .co.uk.

Här i UK är Amazon på väg att konkurera ut allt, nu utökar de till och med till att börja sälja livsmedel. De har all logistik nu med både stora lager och packningscentrum samt deras egna leveranser. I princip allt gåt att köpa hos Amazon, oftast till bäst pris och alltid bästa möjliga trygghet (har aldrig haft problem att få en refund direkt när något strulat). Sen om det är en bra utveckling att de får så stor marknadsandel är ju en helt annan fråga.

Idiot-"customer service" i amerikansk Karen-stil som frikostigt slänger "refunds" på problem i stället för att lösa dem. Orkar svenskar med sånt?

Beställde ett tungt och dyrt tyskt bokverk för några år sen, som två gånger kom fram transportskadat (intryckta hörn) för att de skickat det direkt i den tunna kartongen från förlaget, som så klart inte klarade posthanteringen. Första gången skickade de ett nytt (som alltså också kom fram sönderslaget); sen gav de upp och gav mig "full refund". Finns inget sätt att tala om för Amazon-monstret att de inte packar en viss produkt korrekt. Massa tid slösad på att skicka returer.

Beställde till sist på Bokus i stället. Bara en liten gnutta dyrare, men de kunde packa, och går att kommunicera med.

Vi får se hur aggressiv satsningen blir. Hela grejen med Amazon är att de inte är så bra, men vinner ändå. Det är lite som om man skulle slå ihop IKEA, Investor och Bonnier. De räcker nog att de får en eller två aktörer på fall så kommer de ligga bra till.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen