igelkotten skrev:Handlar också om en kostnadsfråga. Många företag har/bör ha en policy där, ifall klagomålen understiger ett visst belopp, att kundtjänst helt enkelt bara godkänner återbetalningen istället för att lägga tid på det. I snitt kan det vara billigare.Dessutom är ju Amazons mål att vara det självklara valet för alla inköp, inte bara obskyra produkter - dvs ändra människors konsumtionsmönster. Tror därför deras strategi fungerar utmärkt - har t ex fått mig att ändra konsumtionsbeteende. Ifall jag står i köket och tänker att jag behöver något, t ex en ny stekspade, så tar jag upp min telefon och har inom 1 minut beställt en ny som levereras samma dag eller dagen efter. Jag har Prime så alla leveranser är gratis. Jag kan därför göra flera olika beställningar på en dag, och systemet är tillräckligt smart för att leverera allt i samma paket om möjligt. Ifall en vara råkar ha längre leveranstid, så levererar de allting separat så att jag inte behöver vänta på alla varor för att en råkar dröja. Behöver jag returnera är det supersmidigt och jag behöver inte ödsla tid med kundtjänst. I love it. Med många andra företag blir det alltid minst två-tre vändor i mejl för att få något fixat... Vem har tid med det.Har inget med några "Karen" att göra. Jag tror definitivt svenskar orkar med det... Vad gäller packningen så siktar ju de in sig på främst kunder i varje lokal marknad, så det kan ju vara en anledning till enklare packning (dvs inte tänkt att transporteras via flyg)? Eller att varan eventuellt såldes av en extern handlare via Amazon.Klicka för att utvidga...