Lägger upp en egen tråd om detta eftersom det inte finns någon generell tråd som handlar om dessa frågor. Det har diskuterats om det skulle finnas någon tråd där man kan diskutera denna typ av händelser men jag fick inte gehör för detta på forumet.
Eftersom en god flygsäkerhet är grunden för ett säkert flygande anser jag att denna typ av frågor bör diskuteras på forumet. Vi är åtminstone en handfull personer på forumet som direkt eller indirekt jobbar med flygsäkerhetsfrågor.
Jag tillhör de som sätter god flygsäkerhet före servering av god champagne och bra mat och service ombord. Bäst är naturligtvis om flygbolagen uppfyller båda. En vanlig passagerare skall inte behöva tänka på flygsäkerheten utan får flygbolaget flyga på Europa så skall flygsäkerheten vara tillfyllest.
Den allvarliga incident jag tar upp handlar om Qatars flygning från MIA - DOH den 15 sept.
Accident: Qatar B773 at Miami on Sep 15th 2015, overran runway on takeoff run and struck approach lights on departure
Detta är ett skräckexempel på dåligt pilotarbete i cockpit. Det är ofattbart att så erfarna piloter kan göra en sådan blunder som att starta med en fulltankad B777-300 på en banlängd av 2600 m. En B777-300 behöver runt 3300 meter när den är fullastad med max vikt och det lär den lär vara vid en flygning som överstiger 13 tim. Att då inte nyttja full bana i MIA utan att svänga in på banan tidigare utan att ha koll på återstående banlängd är minst sagt förvånande. Är även lite förvånad att FL i TWR inte reagerat kort bana. Att försöka tjäna in 5 min på kortare taxning på en flygtid som överstiger 13 tim är ju inte motiverat.
Nästa blunder är ju att ingen tycks veta att man rivit ner inflygningsljus vid starten. Man borde ha insett detta när man så gott som hade hjulen i gruset innan man lämnade banan. Man borde ha dumpat bränsle och gått tillbaka och landat för kontroll av flygplanet. Det var uppebarliga risker att det skulle kunna uppstå tryckfall om det rivs upp skada i skrovet, vilket var fallet.
Har sedan Qatar CEO gjort det uttalande som näms i kommentarerna i avherald blir man ju mörkrädd. Jag har ett par bekanta som varit piloter hos Qatar och jag har från dessa bara hört att Qatar haft en ambition att ha bra flygsäkerhetstänk. Men dessa piloter som flög från MIA har definitivt inte visat på något bra säkerhetstänk. Det är bara att hoppas att dom har ett annat jobb nu.
Eftersom en god flygsäkerhet är grunden för ett säkert flygande anser jag att denna typ av frågor bör diskuteras på forumet. Vi är åtminstone en handfull personer på forumet som direkt eller indirekt jobbar med flygsäkerhetsfrågor.
Jag tillhör de som sätter god flygsäkerhet före servering av god champagne och bra mat och service ombord. Bäst är naturligtvis om flygbolagen uppfyller båda. En vanlig passagerare skall inte behöva tänka på flygsäkerheten utan får flygbolaget flyga på Europa så skall flygsäkerheten vara tillfyllest.
Den allvarliga incident jag tar upp handlar om Qatars flygning från MIA - DOH den 15 sept.
Accident: Qatar B773 at Miami on Sep 15th 2015, overran runway on takeoff run and struck approach lights on departure
Detta är ett skräckexempel på dåligt pilotarbete i cockpit. Det är ofattbart att så erfarna piloter kan göra en sådan blunder som att starta med en fulltankad B777-300 på en banlängd av 2600 m. En B777-300 behöver runt 3300 meter när den är fullastad med max vikt och det lär den lär vara vid en flygning som överstiger 13 tim. Att då inte nyttja full bana i MIA utan att svänga in på banan tidigare utan att ha koll på återstående banlängd är minst sagt förvånande. Är även lite förvånad att FL i TWR inte reagerat kort bana. Att försöka tjäna in 5 min på kortare taxning på en flygtid som överstiger 13 tim är ju inte motiverat.
Nästa blunder är ju att ingen tycks veta att man rivit ner inflygningsljus vid starten. Man borde ha insett detta när man så gott som hade hjulen i gruset innan man lämnade banan. Man borde ha dumpat bränsle och gått tillbaka och landat för kontroll av flygplanet. Det var uppebarliga risker att det skulle kunna uppstå tryckfall om det rivs upp skada i skrovet, vilket var fallet.
Har sedan Qatar CEO gjort det uttalande som näms i kommentarerna i avherald blir man ju mörkrädd. Jag har ett par bekanta som varit piloter hos Qatar och jag har från dessa bara hört att Qatar haft en ambition att ha bra flygsäkerhetstänk. Men dessa piloter som flög från MIA har definitivt inte visat på något bra säkerhetstänk. Det är bara att hoppas att dom har ett annat jobb nu.