I dagens trafikflygplan finns inga tabeller längre. Man har datorprogram där man matar in temperatur, vind, lufttryck, banbeskaffenhet och sedan väljer vilken bana det gäller. Med eller utan intersection (inte full banlängd). Sedan får man också ta hänsyn till eventuella system i planet, som om man tex. behöver avisningssystem igång (tar motorkraft) eller om man stänger av air conditioning packs (ger mer motorkraft).
Programmen är ganska straight forward, och bolagens procedurer är utformade för att vara redundanta. Ändå sker det ibland misstag. Vad det beror på kan man bara spekulera i. Trötthet/tidspress/slarv...?
Att det blir fel händer alla bolag. SAS, Lufthansa osv. har flera incidenter årligen där man antingen knappat in fel data eller räknat med fel förutsättningar. Vad som hänt i just det här fallet är svårt att spekulera i.
För några år sedan försökte en BA B777 starta någonstans i Karibien från en intersection med 1200m kvarvarande bana. En anställd som åkte med i kabinen insåg vad som höll på att ske och ställde sig upp och skrek och gormade tills kabinpersonalen sa åt honom på PA att sätta sig. Detta fick piloterna att avbryta starten...
CJ2
Styrman på A320