Senaste nytt

Allvarlig incident med Qatar vid start från MIA

Det är ett rimligt beslut för en så allvarlig händelse. Det var bara rena rama turen som gjorde att man lyckades komma i luften precis när banan tog slut. Med tanke på vad som krävs för att bli pilot och därtill hörande hög lön för detta ansvar är det rimligt att man blir av med jobbet när man har brustit i sitt ansvar, vilket var fallet på denna flygning.

Att sedan även relief crew på två piloter också fick sparken beror väl på att dessa vid tillfället befann sig i cockpit. Dessutom var en av dessa piloter kapten.

Själv tycker jag det är tryggt att veta att flygbolaget inte accepterar denna typ av händelser.

Her kan det hende vi er uenige.

Hvis etteforskningen viser at pilotene hadde åpenbare mangler i kunnskapsnivå, hvilket skulle være rart at 4 stk på samme flight har, da burde man spørre seg hva slags opplæring og recurrent-trening Qatar har for sine piloter. Det er Qatar sitt ansvar som arbeidsgiver å teste sine crew, før de slipper de ut på line og production.

Hvis etterforskningen viser at pilotene hadde gode pilot-skills, men at alle 4 pilotene brøt protokoll SELV OM de visste bedre.... Da burde man spørre seg hva slags arbeidsmiljø det er hos Qatar Airways. Og hva slags tiltak Qatar Airways gjør for å hindre at deres ansatte, sågar 4 stk av de, går "rouge" og "against standard operating procedures". Dette er basic 101 for alle ansatte rundt om i verden, og det er konkrete årsaker til at man viser fingeren til slik. Da har arbeidsgiver ikke gjort en god nok jobb.

Hvis etterforskningen viser at pilotene hadde greie pilot-skills, men hadde enkelte mangler i kunnskapsnivået, ikke hadde fått god nok opplæring og de var uheldige i dette tilfellet... Så er det helt grusom just culture å sparke pilotene. Når arbeidsgiver ikke evner å gi grunnleggende opplæring, teste sine ansatte, gi de konkrete operasjonelle prosedyrer å følge - så sparker man ikke sine egne ansatte på bakgrunn av egen udugelighet. Og enda verre: et godt flyselskap har en åpen dialog om fuck-ups. Alle piloter gjør feil innimellom, det som er kjempeviktig er da at pilotene TØR å fortelle om det, og at selskapet da sier "det er greit, nå får vi se hva vi kan lære av hendelsen -- og hvordan vi kan gjøre ting annerledes så dette ikke skjer igjen".

Man går ikke hen og SPARKER sine ansatte i et sånt tilfelle, det eneste man oppnår er at andre som gjør feil ikke tør å varsle om det. Man skaper en fryktkultur, som er sinnsykt uønsket i et flyselskap med fornuftig drift.

Nok en grunn til å aldri fly Qatar Airways for meg. Godt å se at mine mistanker om elendig drift, faktisk bekreftes.

Her kan det hende vi er uenige.

Hvis etteforskningen viser at pilotene hadde åpenbare mangler i kunnskapsnivå, hvilket skulle være rart at 4 stk på samme flight har, da burde man spørre seg hva slags opplæring og recurrent-trening Qatar har for sine piloter. Det er Qatar sitt ansvar som arbeidsgiver å teste sine crew, før de slipper de ut på line og production.

Hvis etterforskningen viser at pilotene hadde gode pilot-skills, men at alle 4 pilotene brøt protokoll SELV OM de visste bedre.... Da burde man spørre seg hva slags arbeidsmiljø det er hos Qatar Airways. Og hva slags tiltak Qatar Airways gjør for å hindre at deres ansatte, sågar 4 stk av de, går "rouge" og "against standard operating procedures". Dette er basic 101 for alle ansatte rundt om i verden, og det er konkrete årsaker til at man viser fingeren til slik. Da har arbeidsgiver ikke gjort en god nok jobb.

Hvis etterforskningen viser at pilotene hadde greie pilot-skills, men hadde enkelte mangler i kunnskapsnivået, ikke hadde fått god nok opplæring og de var uheldige i dette tilfellet... Så er det helt grusom just culture å sparke pilotene. Når arbeidsgiver ikke evner å gi grunnleggende opplæring, teste sine ansatte, gi de konkrete operasjonelle prosedyrer å følge - så sparker man ikke sine egne ansatte på bakgrunn av egen udugelighet. Og enda verre: et godt flyselskap har en åpen dialog om fuck-ups. Alle piloter gjør feil innimellom, det som er kjempeviktig er da at pilotene TØR å fortelle om det, og at selskapet da sier "det er greit, nå får vi se hva vi kan lære av hendelsen -- og hvordan vi kan gjøre ting annerledes så dette ikke skjer igjen".

Man går ikke hen og SPARKER sine ansatte i et sånt tilfelle, det eneste man oppnår er at andre som gjør feil ikke tør å varsle om det. Man skaper en fryktkultur, som er sinnsykt uønsket i et flyselskap med fornuftig drift.

Nok en grunn til å aldri fly Qatar Airways for meg. Godt å se at mine mistanker om elendig drift, faktisk bekreftes.

Men det är ju inte arbetsgivarens skyldighet att utbilda piloterna (i detta fallet 4 stycken) grundläggande kunskaper som samtliga skall kunna.
De må vara en sak att det på grund av kulturella anledningar som First Officer inte vågar säga emot sin kapten vilket har resulterat i misskommunikation såsom i fallet med Asiana på San Francisco och andra olyckor.
Men i det här fallet har grundläggande kunskaper som samtliga piloter skall känna till ej fullföljts.
Flygbolag anställer fullfärdiga och värdiga piloter som skall ha rigorösa utbildningar på den flygplanstyp som de är anställda att flyga på.
Därutöver är flygbolaget skyldiga att se till så att de kontinuerligt vidareutbildas flera gånger per år och konstant har den kunskap som krävs.
I det här fallet anser jag att det är helt rätt att samtliga har fått avsluta sina tjänster.
Det har inte med att de inte är dugliga piloter per se utan snarare att de samtliga har brustit i grundläggande rutiner vilket är extremt allvarligt.

• Gilla
Reactions: Alf
Vi piloter brukar aldrig säga "aldrig".
Utan att bedöma just denna incident efter att ha läst rapporten, så kan konstateras att vi piloter gör allt från små till stora fel. Att det inte händer fler olyckor tror jag beror på att vi för det första är två eller fler i cockpit, samt att de flesta flygbolag har s.k SOP - Standard Operating Procedures.
SOP kan liknas vid ett strikt arbetsschema som skall följas i alla lägen, det skall inte finnas minsta tvivel internt i cockpit om vad den/dom andra i cockpit gör. I critical phases of flight, taxi take off and landing så får man tex inte ens prata om annat än standard call outs som rör själva flygningen. Dessutom gäller detta under 10 000 fot i nästan alla flygbolag.
Personligen tror jag att bolaget som tråden handlar om, tränar sin personal och piloter på allra bästa sätt och efter de regler som är fastställda av myndigheten.
Skulle vilja vända på frågeställningen - hur kommer det sig att det trots all träning med 4 piloter i cockpit gick snett?
Många flygbolag har haft overruns med lycklig utgång, andra inte. Vi har alla räknat fel på startvikt vs banlängd men turligt nog så fångas det nästan alltid upp av själva systemet, SOP.
Personligen tycker jag att det verkar vara någon slags fatigue. Det i sig kan bero på många olika saker.

Mvh

Det är ett rimligt beslut för en så allvarlig händelse. Det var bara rena rama turen som gjorde att man lyckades komma i luften precis när banan tog slut. Med tanke på vad som krävs för att bli pilot och därtill hörande hög lön för detta ansvar är det rimligt att man blir av med jobbet när man har brustit i sitt ansvar, ..........

Du tänkte på att lyda order och gå i sele.....
Upp med checklista.
1 - Gör så - Check
2 - Gör så - Check
osv, osv :p

Inom flyget finns ett strikt rapporterinssystem där alla skall lära sig av andras misstag. Liknande incidenter har hänt förut och kommer att hända igen, till trots all träning i världensystemet bygger på öppenhet och no punishment, alla gör fel ibland så är det bara. Om kulturen börjar bli att inte rapportera för att ingen annan upptäckt ett begånget fel så är det illa. Då har ju vi andra inget att lära av det som vi inte vet.
Många piloter borde få sparken varje dag, inkl mig själv.
Med det resonemanget så skulle flygsäkerheten bli betydligt påverkad negativt. Straff är inte rätta vägen när det handlar om misstag, se och lär i stället.
Exempel - några ggr under min flygkarriär så har jag stigit eller sjunkit till fel höjd, det är jag inte ensam om. Lika farligt som incidenten i MIA? Absolut, kanske ännu farligare eftersom en kollision i luften involverar två flygplan.
Ingen kanske upptäcker ett sådant misstag men i samtliga fall så har jag rapporterat mig själv och berörd crew.
Det har som sagt hänt och kommer att hända igen tyvärr.
Vem har inte startat utan clearance?
Vem har inte svängt åt fel håll? Osv.
Om inte rapporteringssystemet hade funnits så är jag helt övertygad om att det skulle se betydligt sämre ut.
I MIA fallet så är det helt klart att misstaget upptäcktes av andra och påföljden blev som den blev.
Att ligga på fel höjd över tex Pacific i timmar är något som ingen annan upptäcker men det är livsfarligt.
Oftast är en incident inom luftfart ett systemfel, inte enskilda individers fel. Det är lätt att skylla
på "the rotten Apple"

Mvh

Jag håller helt med @Airbuspilot om att självrapporteringssystemet gör att man vågar rapportera incidenter så att andra kan lära av misstagen. Men någonstans går det en gräns när en pilot inte är lämplig att flyga längre. Det beror naturligvis på graden av misstaget. Visst, ett anständigt flygbolag tar hand om sin personal, så då kan det ju fortsättningsvis bli marktjänst istället istället för avsked.

Visst är det så att alla gör fel och oftast går det bra. Men vissa fel som görs av piloter kan orsaka en katastrof och det får bara inte hända, men ändå händer det. Detta är naturligtvis alla som jobbar med flygsäkerhet medvetna om. Vissa fel får man aldrig en ny chans på att rätta till.

Jag tycker fortfarande att den allvarliga incidenten i MIA är av den grad att berörda piloter inte längre skall sitta i en cockpit.

Alf,

underförstått så tycker jag som du kanske, och hoppas att det framgår av det jag skrivit ovan. Men som sagt, vi piloter säger aldrig "aldrig" eftersom pilotyrket är ett av dom mest dynamiska yrken som finns. Några fel i en kedja av småfel blir till slut en katastrof.
Vad jag menar är att det är fel att straffa yrkesfolk som gör fel, se och lär.
Tycker jag att 4 piloter gjorde fel och bör ha sparken?
Det behåller jag för mig själv.

Mvh

Jag håller med i andemeningen ifrån @Airbuspilot
Jag själv är flygledare, och jag gör också misstag regelbundet. Det är mänskligt att fela och alla gör vi fel. Jag har också skrivit rapport på mig själv efter att jag gjort fel och jag har tittat på inspelningar av mig själv i efterhand både av bra och dåliga anledningar.

Poängen här är, varför har piloterna gjort fel?

Ifall systemet har vilselett piloterna (t.ex. utformingen av HMI i prestandprogrammet som inte verkar ha varit optimal) då är det systemet man måste titta på.

Ifall det är så att man har missat felet på grund av rutiner, vilka rutiner har man då? Är dessa lämpliga? Återigen, varför har felet begåtts.

Slutligen, ifall man medvetet har brutit mot reglerna, återigen, varför? Har flera gjort detta innan?

Inom flyget finns vad som kallas för "just culture", det är kortfattat så att en person som begår ett ärligt misstag inte ska straffas för misstaget i sig. Däremot kan man omtränas eller utbildas för att undvika det, men man ska inte straffas för vad som är ett uppriktigt misstag. Däremot kan man straffas för att man medvetet bryter mot regler, men är det verkligen vad som skett här?

Ifall någon begår ett misstag och sedan får sparken för det, vad hindrar då att samma sak sker igen? Och framförallt, hur reagerar andra när man inser att man begått ett fel. Kniper man igen och hoppas ingen märker det, eller skriver man en rapport så att man kan analysera händelsen och försöka se till att det inte sker igen.

Jag själv skriver rapporter, men jag vet också att jag kommer få ett korrekt bemötande enligt just culture och jag vet att mina chefer och ansvariga kollegor kommer att stå upp för mig så länge jag står för vad jag gör. Frågan är hur andra piloter i samma bolag nu tänker, skriver man rapporten eller kniper man igen för man är rädd för sitt jobb?

Hej
Jag håller med i andemeningen ifrån @Airbuspilot
Jag själv är flygledare, och jag gör också misstag regelbundet. Det är mänskligt att fela och alla gör vi fel. Jag har också skrivit rapport på mig själv efter att jag gjort fel och jag har tittat på inspelningar av mig själv i efterhand både av bra och dåliga anledningar.

Poängen här är, varför har piloterna gjort fel?

Ifall systemet har vilselett piloterna (t.ex. utformingen av HMI i prestandprogrammet som inte verkar ha varit optimal) då är det systemet man måste titta på.

Ifall det är så att man har missat felet på grund av rutiner, vilka rutiner har man då? Är dessa lämpliga? Återigen, varför har felet begåtts.

Slutligen, ifall man medvetet har brutit mot reglerna, återigen, varför? Har flera gjort detta innan?

Inom flyget finns vad som kallas för "just culture", det är kortfattat så att en person som begår ett ärligt misstag inte ska straffas för misstaget i sig. Däremot kan man omtränas eller utbildas för att undvika det, men man ska inte straffas för vad som är ett uppriktigt misstag. Däremot kan man straffas för att man medvetet bryter mot regler, men är det verkligen vad som skett här?

Ifall någon begår ett misstag och sedan får sparken för det, vad hindrar då att samma sak sker igen? Och framförallt, hur reagerar andra när man inser att man begått ett fel. Kniper man igen och hoppas ingen märker det, eller skriver man en rapport så att man kan analysera händelsen och försöka se till att det inte sker igen.

Jag själv skriver rapporter, men jag vet också att jag kommer få ett korrekt bemötande enligt just culture och jag vet att mina chefer och ansvariga kollegor kommer att stå upp för mig så länge jag står för vad jag gör. Frågan är hur andra piloter i samma bolag nu tänker, skriver man rapporten eller kniper man igen för man är rädd för sitt jobb?

Håller med i precis allt. Problemet är att vid MIA incidenten, det sker incidenter varje dag, var att någon såg vad som skedde, ATC och andra.
Annars hade incidenten varit känd.
Över Pacific, Atlantic etc med CPDLC och HF backup så kan ett flygplan flyga på kollisionskurs på samma höjd i flera timmar utan att det märks. Den som kommer på att det är fel måste skriva en rapport på sig själv i syftet att förbättra systemet.
Frågan är vilka som faktist gör det.
Flygcertifikatet är mellan individen och myndigheten. Vid ett misstag tar dom på sig stora glasögonen och granskar allt från organisation till individen.
Flygbolaget vill att det skall fungera väl medvetna om att ett flygcertifikat är ett personligt dokument som gäller i en demokratisk ordning.
Dagens fråga - hur många yrken har ett certifikat utfärdat av landets myndighet?

Toppen