Senaste nytt

Allmänna tips för hyrbil i USA

Jag planerar en tvåveckors biltripp i västra USA nästa år och kan välja om jag ska utgå från LAS (Vegas), SFO (San Francisco) eller LAX (Los Angeles). Är det någon skillnad på hyrbilspriser mellan dessa flygplatser som ni känner till? Jag får väl sätta mig och köra lite testbokningar också...

Enligt min erfarenhet så beror på envägsavgiften (one way fee) mest på avståndet mellan hämtningsplats och avlämningsplatsen. ska ni rodatrippa på road 66 kommer det kosta multum. men och korsa 2 delstater kommer inte kosta särskilt mycket.

glöm inte att däck underrede tak och vindruta ej gäller i grundförsäkringen kan vara bra och slänga på en extra försäkring. det finns ett inlägg på den här sidan annars om det här ämnet.

http://semestertipset.se/wordpress/2014/08/biluthyrningar-utomlands/

Intressant prissättning på budget.com
Ganska liten skillnad på baspriserna, men förvånande att intermediate SUV var billigast där.

Men klickade man vidare till tillval ingick inte LDW eller SLI till den vart dubbla priset då, bytte man till economy och kollade tillval igen ingick LDW men inte SLI.
Testade med intermediate, där ingick både LDW och SLI.

Vart billigare med intermediate än med economy. :)

Är det där bokat direkt via Budget på deras Svenska sida?
Isåfall, kolla om du inte kan få fram en engelsk version av bokningen
via Budget.com och se vad det står där.

Det borde stå att det ingår Loss Damage Waiver (LDW) och
Supplemental Liability Insurance (SLI)
protective plans | services | Budget

Det kan mycket väl vara så att det ingår men i en försvenskad version av bokningsbekräftelsen
har de översatt det med CDR.

CDR är något som innebär hög självrisk och är såvitt jag vet ingen term de använder för hyror i USA
Försäkringar

Budget Sverige suger på alla sätt och vis, hemsidan suger, bokningssystemet suger
deras kundtjänst svarar aldrig på e-post.

Om man plockar bort bindestrecken i det svenska/europeiska bokningsnumret så funkar det

Kan fö vara värt att testa den här rabattkoden
Upp till 10% på hyrbil i USA & Kanada

Läste igenom tråden för att se om min upplevelse stämde, dvs att försäkringar ingick via svenska sidan medan det på amerikanska sidan kostade några hundringar (Hertz). Jag har nu bokat 4 olika bilar under en 4 månadersperiod i USA, och via den svenska sidan blir det både billigare (ca 200 kr per dag för en compact!!) och då ingår dessutom LDW.

En fråga bara, den LDW som ingår, är det en CDW också? Är det bara olika namn för samma sak?

Jag har tidigare alltid hyrt genom att bara gå till Hertzkontoret, men då får man ju en lista med 3-5 försäkringar i ansiktet utan att förstå någonting.

LDW och CDW brukar väl vara ungefär samma sak. Tror aldrig man brukar ha båda iaf. (Finns säkert undantag dock!)

Det man i princip måste ha, på ett eller annat sätt, är SLI eller Supplimental Liability Insurance. (Finns lite andra namn också, ALI tror jag också är vanligt) Det är den som skyddar dig mot att bli stämd på 2M USD för att du repat en rostig VW från 1982. LDW/CDW är trevligt, men det värsta som händer utan den är att du får ersätta bilen. Jag skulle inte köra utan LDW/CDW, men det är inte heller något som skulle försätta en i personlig konkurs ifall det skiter sig.

LDW och CDW brukar väl vara ungefär samma sak. Tror aldrig man brukar ha båda iaf. (Finns säkert undantag dock!)

Det man i princip måste ha, på ett eller annat sätt, är SLI eller Supplimental Liability Insurance. (Finns lite andra namn också, ALI tror jag också är vanligt) Det är den som skyddar dig mot att bli stämd på 2M USD för att du repat en rostig VW från 1982. LDW/CDW är trevligt, men det värsta som händer utan den är att du får ersätta bilen. Jag skulle inte köra utan LDW/CDW, men det är inte heller något som skulle försätta en i personlig konkurs ifall det skiter sig.

Hos Hertz kallas detta för LIS, eller? Den tycks i alla fall ingå när jag bokade genom svenska hemsidan!

Nu var det många år sedan jag hyrde av Hertz i USA (håller mig till AVIS), men jag har för mig att den ena är självriskreducering och den andra är en självriskeliminering...

Läste igenom tråden för att se om min upplevelse stämde, dvs att försäkringar ingick via svenska sidan medan det på amerikanska sidan kostade några hundringar (Hertz).

Nja, det stämmer inte, det beror snarare på vilka rabattkoder du använder, vissa inkluderar automatiskt försäkringar med självriskeliminering, samt vad du väljer för
Country of Residence, väljer du USA får ett helt annat resultat än om du väljer Sverige.

Nu var det många år sedan jag hyrde av Hertz i USA (håller mig till AVIS), men jag har för mig att den ena är självriskreducering och den andra är en självriskeliminering...

Nej, samma sak: LDW = Hertz, CDW= Avis

Last edited:
Olika namn för samma sak, beroende på uthyrningsfirma

LDW Loss Damage Waiver.
CDW Collision Damage Waiver
PDW Physical Damage Waiver.

LIS Liability Insurance Supplement
SLI Supplemental Liability Insurance
ALI Additional Liability Insurance

Jag hittade på en http://www.hyrbil-usa.se/forsakring-for-hyrbil-i-USA lista över alla de tilläggsförsäkringar som erbjuds i USA som kan vara bra och vilka försäkringar som man ska ta.
Det fanns en del andra tips när man ska hyra bil i USA.

Tycker ni andra också att det är försäkringarna CDW och SLI som räcker eller ska man skaffa TP och RA?
Vilka kreditkortsföretag inkluderar CDW om man betalar med kortet?

Toppen