Då börjar jag med den eviga SAS diskussionen.
Jag har hört rykten om att SAS kommer presentera en rejäl förändring i höst. SGH (SAS Handling Group) kommer säljas, tillslut. Sedan kommer SAS omstrukturera huvudbolaget till att bara ta hand om långlinjer & medellånga flygningar från OSL, CPH & ARN. Alla matarlinjer inrikes i Norden och till Europa kommer föras över på Blue 1, och i viss mån Wideroe. Likt i fallet Austrian så betyder denna omstruktureringar bättre villkor för bolaget/bolagen.
. Alla matarlinjer inrikes i Norden och till Europa kommer föras över på Blue 1, och i viss mån Wideroe. Likt i fallet Austrian så betyder denna omstruktureringar bättre villkor för bolaget/bolagen.
Det ryktas om oneworld vill ha Hainan Airlines(HU) till oneworld.
Men Cathay Pacific(CX) kommer nog att lämna oneworld ifall Hainan Airlines blir medlem av oneworld och Cathay kanske flyttar till Star Alliance där deras delägare Air China(CA) är redan medelm hos.
Jag har alltid trott att CX var helägt av Swire, men visst tusan, Air China äger 29,99%.
I så fall blir Bangkok-Hong Kong-Singapore-Bangkok riktig Star Alliance Golden Triangle.Däremot kan man ju undra om Singapore Airlines kanske skulle bli kinkiga över ytterligare en all-widebody premium carrier i samma allians.