Senaste nytt

Allergichock ombord på Thai

fcx

Medlem
Det hela låter ganska avancerat för att man skall fixa det själv. Fast det är kanske att jämställa med att ta en insulinspruta. Menar du att man kan få detta utskrivet av en läkare, eller fordras det en väldigt svår allergi för att få detta? Om nu detta är så effektivt, varför finns det inte med i flygplanets första hjälpen låda?

Det är en helautomatisk fjäderladdad spruta. Bara att sätta den mot huden så får man en injektion automatiskt. Obehagligt, men behagligare än att dö.

Adrenalinet höjer blodtrycket kraftigt. Bra om man drabbats av blodtrycksfall, dåligt om man har normalt blodtryck. En adrenalininjektion kan vara farligt om den ges vid fel tillfälle.
 
Det hela låter ganska avancerat för att man skall fixa det själv. Fast det är kanske att jämställa med att ta en insulinspruta. Menar du att man kan få detta utskrivet av en läkare, eller fordras det en väldigt svår allergi för att få detta? Om nu detta är så effektivt, varför finns det inte med i flygplanets första hjälpen låda?
Nu är jag ingen expert på flygbolag och deras lm kit ombord men jag vet att LH hade det i väskan när jag flög till houston.

Om du har "historia" med anafylaxi (anafylatisk chock) så skriver läkaren ut det.
Man behöver inte alltid ha den historien utan det är upp till behandlande läkare att avgöra.
Jag har alltid med mig både det ena och det andra fast av andra orsaker.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

MegaFlyer

Medlem
Har skaldjurallergi och är rädd för att en liknade incident ska inträffa. Vilken tur att du klarade dig och beklagar den hemska upplevelsen.

Jag reser alltid med Betapred och Epi Pen, Har en partner som tur nog påminner mig då jag ibland slarvar.

I vissa delar av världen är det svårt att få serveringspersonal att förstå allvaret i konsekvenserna av en allergisk reaktion eller vad jag är allergisk mot. Har därför ett laminerat kort i flera versioner beroende språk och land som jag besöker. Bilder och text fungerar ganska bra, exempel i bilaga.

Det finns alltid en potentiel risk att personal inte har koll eller att det blir fel någonstans i kommunikationen om vilka ingredienser som används. (Läskigt!!!)

I fallet med Thai Airways så kanske det finns en möjlighet för stämmning i Thailand. De har ju trotts allt pga oaktsamhet skadat dig, visst du har återhämtat dig, men konsekvenserna kunde blivit allvarliga. Ambassaden borde ha advokatlista. Det kanske är värt några samtal/mail för att kolla lagstiftningen och möjligheterna?
 

Attachments

  • 210AE9A5-5A7E-4CE7-A922-4F3F3E5107CC.jpeg
    210AE9A5-5A7E-4CE7-A922-4F3F3E5107CC.jpeg
    79,1 KB · Visningar: 413

Unicornone

Medlem
Utan vackra ord, de kör ju upp nöteländet i rö**en på dig, de borde kreditera hela flygningen, hade det skitit sig ordentligt hade du ju inte skrivit inlägget menar jag.
 
Utan vackra ord, de kör ju upp nöteländet i rö**en på dig, de borde kreditera hela flygningen, hade det skitit sig ordentligt hade du ju inte skrivit inlägget menar jag.
Förr i när det fanns heder och man kunde lita på folk så visst men numera i kortsiktighetens och den ohederssamma tiden så har det egna ansvaret blivit legio.
Jag själv är tokallergisk mot sesam så mina 10-12 asienresor per år innebär diet (vilket iofs har sina fördelar på kroppsformen) då jag inte litar på någon.
 
Toppen