Senaste nytt

Allergichock ombord på Thai

Homer

Medlem
SR studio ett hade ett 10 minuters inlägg i det som BC diskuterade för 5 år sedan


Populärt ämne, som diskuterats ungeför lika ofta som emotional support animal...
 
Jag hade tänkt lyfta allergifrågan i en separat tråd men nu såg jag att den här var uppe igen så jag fyller på här. Om moderator vill lyfta ut den så tycker jag absolut att en separat allergitråd har sin plats i forumet.
Jag har kraftig allergi och känner inte att jag i tråden behöver exponera mot vad. Men jag reser alltid med Epipen och betapred och det är security check OK med världen över.
För typ 15 år sedan fick jag en smörgås på en SAS flight till Paris och en reaktion på 10 tusen. Den gången var den inte så kraftig tack o lov. Smörgåsen hade på den tiden ingen innehållsförteckning. Men det har ju ändrats. På paketerad mat finns idag innehållsförteckning på dom bolag jag flugit med.
Men i business och när det är servering så saknas det. På Swiss longhaul Business tex slog flygvärdinnan upp rätten i en pärm och där fanns varenda molekyl noterad. Föredömligt!
SAS personal har fortfarande ingen aning om vad det är i brödet som serveras från korgarna...
Än värre var det när jag skulle resa till Bangkok med EVA i business (Royal Laurel class) för ett par veckor sedan. Jag var ute i god tid och kontaktade kundtjänst. Dom återkom och bad mig beställa en specialmåltid och specificera vad rätten inte fick innehålla. Därefter skulle dom bekräfta.
För att göra en lång historia kort så slutade det med att dom en dag innan flighten bad mig ta med mig min egen mat. Jag trodde inte det var sant? Det är bara en enkel råvara som dessutom inte finns med i dom flesta rätterna som jag bad dom ta bort. Men det gick alltså inte.
Slutade med att jag gick in på Pontus på ARN och fick med mig en låda som sedan EVAs personal serverade åt mig. Kändes onekligen märkligt.
Väl ombord var personalen väldigt serviceminded och bortsett från varmrätten så ordnade dom smårätter åt mig som dom hade koll på innehållet i. Och jag blev rikligt kompenserad med deras finaste champagne. All cred till personalen ombord men kraftigt minus till EVAs kundtjänst som inte klarade att ha koll på innehållet varken i det som serverades enligt meny eller vid specialbeställning.
 
Toppen