OnlyAFool skrev:Får tacka
Palazziför jättebra uppdateringar om Alitalia. Har du någon spekulation vad som skulle hände med de italienska flygplatserna om Alitalia går i konkurs? Går alla i konkurs eller kommer RyanAir och EasyJet börja ösa ut resor till Italien?Klicka för att utvidga...
Finns redan en överenskommelse mellan regeringen och Ryanair, Volotea, Easyjet o Vueling om att de ska utöka om det värsta inträffar. Den senare har nyligen startat italiensk inrikestrafik, medan de övriga tre är etablerade.
Italien är ett oerhört starkt fäste för Ryanair, och de har varit tydliga med att man flyttar över trafik från andra länder, för att sköta inrikestrafik om Alitalia försvinner. Ryan har ju också påbörjat trafik från de "konventionella" flygplatserna i Italien.
Tyvärr är det ju så att bara Vueling överhuvudtaget erbjuder anslutningsflyg, och inte heller det bolaget är med i en allians...
Med de stora bolagen i Nordeuropa verkar alla förhandlingar ha strandat. KLM/AF har varit tydliga med att man inte är intresserade av köp eller att kraftigt öka trafiken till (eller inom) Italien.
Lufthansa tog ju bort sin Italienverksamhet för några år sedan, men har ett italienskt dotterbolag som sköter anslutningsflyg i norr (Air Dolomiti). Turisttrafiken flyttar över på Germanwings, och oftast bara under högsäsong.
Många stora bolag retirerar från de mindre flygplatserna i Italien, då de konkurreras ut av lågprisflyget. Bologna och Linate är två flygplatser som saknar internationella anslutningar, och där backar trafiken mycket. Jag tror att BA o SAS är de som fortsatt har bra anslutningsmöjligheter dit.
Problemet med lågprisflyget är kanske främst att man har en enhetlig flotta, som aldrig kan böra sig på tunnare linjer. 200 stolar till/från Bolzano är en omöjlighet.