Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Nu har det kommit info om den exakta planen för Alitalia:

1. Etihad utvärderar på ett fyraårsperspektiv. Känns långsiktigt och tryggt.
2. Rom får fem nya långlinjer till 2018
3. Malpensa dubblerar antalet långlinjer, till 25st
4. Rom o Malpensa får dagliga avgångar till Abu Dhabi, med start omgående
5. Venedig, Bologna o Catania får Abu Dhabi-linjer nästa sommar
6. Man kommer öka antalet wide body-plan med 32%
7. Man kommer minska antalet narrow body-plan med 15%
8. Man kommer återuppliva nedlagda cargo-delen, med bas i Norditalien
9. Man kommer dela service av flygplan
10. Gemensamt IT-system för b.l.a bonusprogram
11. Skolning av personal sker hos Etihad, precis som för Air Serbia
12. Uppgradering av catering ombord
 
Nu har det kommit info om den exakta planen för Alitalia:

1. Etihad utvärderar på ett fyraårsperspektiv. Känns långsiktigt och tryggt.
2. Rom får fem nya långlinjer till 2018
3. Malpensa dubblerar antalet långlinjer, till 25st
4. Rom o Malpensa får dagliga avgångar till Abu Dhabi, med start omgående
5. Venedig, Bologna o Catania får Abu Dhabi-linjer nästa sommar
6. Man kommer öka antalet wide body-plan med 32%
7. Man kommer minska antalet narrow body-plan med 15%
8. Man kommer återuppliva nedlagda cargo-delen, med bas i Norditalien
9. Man kommer dela service av flygplan
10. Gemensamt IT-system för b.l.a bonusprogram
11. Skolning av personal sker hos Etihad, precis som för Air Serbia
12. Uppgradering av catering ombord

Mycket spännande och lovvärt. Men kommer man alltså att minska Europatrafiken (minskning av antalet kortdistansflyg) eller har man idag kraftig överkapacitet i Europa och på denna typ av kärror?
 
Mycket spännande och lovvärt. Men kommer man alltså att minska Europatrafiken (minskning av antalet kortdistansflyg) eller har man idag kraftig överkapacitet i Europa och på denna typ av kärror?

Vad jag förstår minskas inrikeslinjer som dubblerar mellan MXP o LIN (några få). Avgångar som normalt mest är point to point flyttas helt över till LIN. På det sättet sparar man en del kapacitet.

Mest kapacitet förväntas man spara genom att minska frekvens där det finns andra bolag inom "alliansen". Berlin flygs t.e.x alternerat mellan Air Berlin o Alitalia, och samma gäller Belgrad med Air Serbia o Alitalia.

Totala antalet avgångar väntas inte minska
 
Under de närmsta tre dagarna ska Alitalia berätta i detalj hur framtiden ska utformas för verksamheten, samt hur de ska agera oberoende av den nya minoritetsägaren (i linje med EU-direktiv).

Först nu får vi reda på om det fanns någon substans i de tidigare ryktena!

Det vi vet hittils är hur mycket pengar man ska spara, hur många som får lämna företaget, samt hur mycket pengar Etihad ska injicera.. Därtill vet vi att man lägger ner Air One (dotterbolag) och att man minskar trafiken på tunnare linjer.
 
Etihad meddelar nu att man hyr in 120 piloter från Alitalia till Etihads moderbolag i Abu Dhabi. Detta var tydligen en klausul för att det italienska bolaget skulle godkänna uppsägning av en del av sin personalstyrka.
 
Och i samband med sommartidtabellen 2015 öppnar Alitalia två nya linjer - Milano Malpensa-Abu Dhabi och Venedig-Abu Dhabi.
 
Nu när affären fått godkänt av EU, med minde eftergifter från Etihad (oklart vilka) så presenteras det färdiga konceptet imorgon.

Enligt Italienska tidningar blir det en ingående beskrivning om vad som händer med Alitalia de närmsta åren, och därtill presenteras man som medlem i den allians Etihad nyligen skapade.
 
Lite off topic fråga.

@Palazzi
Ingick utlåning av Etihad Airways A340 till Italienska staten i Alitalia dealen?

Lite förvånad över att ett utländskt flygbolag lånar ut ett flygplan som användas som regeringsplanet.

È più grande di quello del Papa ma il jet di Renzi resterà a terra - La Stampa
Il nuovo aereo di Renzi più potente di quello di Hollande - La Stampa
Separat deal vad det verkar. En leasing som också innebär att Etihad-personal kommer arbeta i planet....
Lite ovanligt, men Renzi är tydligen för fin för att åka A330. Duger bara åt påven
 
Toppen