Nu finns mer info:
Etihad har varit mycket smarta i sin investering! De stoppade in totalt 338 miljoner € för 49% andel i Alitalia, men ska totalt investera 560 miljoner €. Det intressanta är när man bryter ner köpeskillingen:
- 60 miljoner € är för slottider på LHR som man leasar tillbaka. Helt utan risk, då Etihad kan nyttja dem om Alitalia går i KK.
- 113 miljoner € är för 75% av Alitalias bonusprogram. Dels kommer man åt ett gigantiskt klientregister, men man kringgår också minoritetsregeln för utomeuropeiskt ägande, som inte omfattar bonusprogram.
338 - (113+60) = 165 miljoner € är den verkliga "risken".
De påstås att den kvarvarande kvoten till 560 miljoner blir flygplan, som ägs av Etihad.....och leasas till Alitalia. Igen ingen risk.
Utöver det fick man övriga ägare att plussa investeringar för 300 miljoner €, för befintliga 49%. Dessa procent är helt osäkra investeringar, att ställa i relation till Etihads 165 miljoner €.
Man fick också stater o banker att skriva av lån på 598 miljoner €.
Den totala investeringen (+ avskrivningar) från alla parter uppgår till ofattbara 1.76 miljarder €. Av dessa har alltså Etihad "bara" satsat 165 miljoner € utan motprestation.
Förhandlingarna verkar ha gått Etihads väg, men det är nog också en förutsättning om man överhuvudtaget ska få skutan på rätt köl.
Verkar som om de kommer ske mycket stora förädnringar i såväl koncept som organisation, och man tror tydligen att man ska ha "vänt skeppet" redan i Q3 2015.
Så nu vill vi ha en linje till ARN! (snälla?)
