Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Tackar för all intressant rapportering, Palazzi!

Iprincip försvinner varenda långlinje i österled, men det totala antalet långlinjer ökar dramatiskt.
Fiumicino går från 85 till 100 avgångar/vecka, och Malpensa från 11 till 25 avgångar. Då dessa blir koncentrerat enkom till Nord-/Central- o Sydamerika kommer det vara en märkbar förändring.

Hehe...men till Abu Dhabi blir det en hel del antar jag? Precis så Etihad gjorde med Air Berlin.
 
Det verkar som om Etihad kommer att ha en ganska stor påverkan på Alitalias produkt, och inte bara skicka in pengar (för att kontrollera marknaden). Detta koncept har man kört med såväl Air Seychelles, Air Serbia o Darwin (etihad regional), men inte alls brytt sig om för Air Berlin.

Förutom investeringen i aktier (560miljoner €) kommer man förbinda sig att investera att investera ytterligare 665 miljoner € innan 2018, för vad som anges vara "anpassad flotta, ny inredning o kurser för personal).

Det är främst "ny inredning" som lockar mitt intresse, för de plan som finns är inte alls gamla. Darwin Airlines fick t.e.x bruna lädersäten i Air Serbia dedikerade businesssäten - undrar om det är något av dessa alternativ som kan bli aktuella (?)
 
Det är främst "ny inredning" som lockar mitt intresse, för de plan som finns är inte alls gamla. Darwin Airlines fick t.e.x bruna lädersäten i Air Serbia dedikerade businesssäten - undrar om det är något av dessa alternativ som kan bli aktuella (?)

Vi kan ju alltid hoppas! Det kommer helt klart att bli spännande att se hur det kommer att utveckla sig för Alitalia. :D
 
Gemensamt uttalande från Etihad och Alitalia idag.

http://corporate.alitalia.it/static/upload/201/20140622-etihad---alitalia-statement-en.pdf

Alitalia and Etihad Airways today confirmed that they have agreed the principal terms and
conditions of a proposed transaction whereby Etihad Airways will acquire a 49 per cent equity
stake in Alitalia.

The airlines will now move to finalise the transactional documents, that will include the agreed
upon conditions, as soon as possible. The conclusion of the investment is subject to final
regulatory approvals.
 
Och den deal som skulle ha blivit klar för länge länge sedan blev alltså klar först igår. Först efter att den Italienska posten höjt sin monetära insats (med oförändrad aktieandel) fick man Etihad att officiellt deklarera ett köp. Innan har man bara yttrat avsikt om köp...

Fredagen den 8:e Augusti är alla papper påskrivna, tillsammans med unionsmedlemmarna (italienska facken).
Det som skulle ta några veckor har alltså tagit flertalet månader. Det är ju givetvis lite typiskt italienskt, men att det skulle ta så här lång tid trodde nog få (även om man visste att det skulle gå i lås).

Även om köpet är viktigt i sig är det mest intressanta, såklart, vad man ska hitta på med Alitalia. Även om man inte är majoritesägare (49%) så tvivlar nog ingen på att man får ett gigantiskt inflytande på vad som ska ske i bolaget, förutom den omstrukturering av personalstyrka som redan genomförs.
Att Etihad avser att mata in mer pengar under kommande år kräver givetvis motprestationer. Att de tangerar en oberoende ställning för Alitalia, som EU kräver, kommer leda till mycket hård översyn.

Det finns två vägar att gå här:
1. Sätt en egen stämpel på bolagens produkter, och vänd den ekonomiska skutan. Air Serbia, Air Seychelles o Darwin/Etihad Regional har t.e.x mycket lite gemensamt med sina föregångare. Gemensamt är att dessa är "små" organisationer...

2. Alternativ två är att värdesätta sin position på marknaden, före direkt ekonomisk avkastning. Med Air Berlin har man, förutom gällande linjenät, drivit igenom få ekonomiska reformer. De utnyttjar ju också rättigheter att etablera fem baser/land, som utomeuropeiskt bolag.
Givetvis är det svårare att förändra bolag av Air Berlins storlek, och klart påverkar också den hårda tyska översynen.

Vilken väg kommer man att ta? Har man råd att återigen mata in pengar i ett ekonomiskt slukhål som Air Berlin, eller kommer man på riktigt att försöka påverka. Givet är att det finns en del olikheter...
Här har man en regering som behöver bolaget för att rädda sin infrastruktur, och i Tyskland motarbetas man av LH o till viss mån regering.

Ska bli intressant att se - själv drömmer jag om ett nytt "Air Serbia", men månne är det en utopi :)
 
Nu är det klart.

Livesändes en hel presskonferens, men har inte haft tid att kolla igenom den. Ingen bra sammanfattning som kommit ut heller.

Bland de mer oväntade iaf:
1. 60miljoner €, av den totala köpeskillingen, har bytts mot sex slottider till LHR. Dessa leasas tillbaka under tiden.. Betyder att Etihad åtminstone har något värde kvar, om samarbetet inte skulle fungera.

2. Det övervägs ett namnbyte på Alitalia redan i Q1 2015. Detta antyder möjligen att man ämnar gå mer åt Air Serbia/Air Seyschelles/ Etihad regional-hållet än vad man gjort med Air Berlin.

Något mer som antyder att stora förändringar kan vara på väg är ett uttalande från Etihads CEO. Han antyder att man borde spela på Italiens kulturella historia gällande mat, design, mode mm - "Alitalia borde vara Europas sexigaste flygbolag".

Troligen kommer bättre sammanfattningar i morgondagens press, men Etihad är tydliga med att förändringarna inte sker över en natt.
 
[/QUOTE]
Något mer som antyder att stora förändringar kan vara på väg är ett uttalande från Etihads CEO. Han antyder att man borde spela på Italiens kulturella historia gällande mat, design, mode mm - "Alitalia borde vara Europas sexigaste flygbolag".

Troligen kommer bättre sammanfattningar i morgondagens press, men Etihad är tydliga med att förändringarna inte sker över en natt.[/QUOTE]

Det ska till ett ME-flygbolag som förstår att de europeiska flygbolagen ska lyfta fram sin nationella karaktär. Ser fram emot skandinaviska rätter på SAS...
 
Toppen