Och den deal som skulle ha blivit klar för länge länge sedan blev alltså klar först igår. Först efter att den Italienska posten höjt sin monetära insats (med oförändrad aktieandel) fick man Etihad att officiellt deklarera ett köp. Innan har man bara yttrat avsikt om köp...
Fredagen den 8:e Augusti är alla papper påskrivna, tillsammans med unionsmedlemmarna (italienska facken).
Det som skulle ta några veckor har alltså tagit flertalet månader. Det är ju givetvis lite typiskt italienskt, men att det skulle ta så här lång tid trodde nog få (även om man visste att det skulle gå i lås).
Även om köpet är viktigt i sig är det mest intressanta, såklart, vad man ska hitta på med Alitalia. Även om man inte är majoritesägare (49%) så tvivlar nog ingen på att man får ett gigantiskt inflytande på vad som ska ske i bolaget, förutom den omstrukturering av personalstyrka som redan genomförs.
Att Etihad avser att mata in mer pengar under kommande år kräver givetvis motprestationer. Att de tangerar en oberoende ställning för Alitalia, som EU kräver, kommer leda till mycket hård översyn.
Det finns två vägar att gå här:
1. Sätt en egen stämpel på bolagens produkter, och vänd den ekonomiska skutan. Air Serbia, Air Seychelles o Darwin/Etihad Regional har t.e.x mycket lite gemensamt med sina föregångare. Gemensamt är att dessa är "små" organisationer...
2. Alternativ två är att värdesätta sin position på marknaden, före direkt ekonomisk avkastning. Med Air Berlin har man, förutom gällande linjenät, drivit igenom få ekonomiska reformer. De utnyttjar ju också rättigheter att etablera fem baser/land, som utomeuropeiskt bolag.
Givetvis är det svårare att förändra bolag av Air Berlins storlek, och klart påverkar också den hårda tyska översynen.
Vilken väg kommer man att ta? Har man råd att återigen mata in pengar i ett ekonomiskt slukhål som Air Berlin, eller kommer man på riktigt att försöka påverka. Givet är att det finns en del olikheter...
Här har man en regering som behöver bolaget för att rädda sin infrastruktur, och i Tyskland motarbetas man av LH o till viss mån regering.
Ska bli intressant att se - själv drömmer jag om ett nytt "Air Serbia", men månne är det en utopi
