chrisljo
Medlem
Nok en gang, takk for raportering, begrenset dekning i internasjonal press så live oppdatering fra feltet er artig!
Fortsatt "hårda diskussioner" hette det.....men Alitalia o den italienska regeringen verkar föra monolog för döva öron.
Enligt nya uppgifter verkar inte Etihad, efter tre dagars diskussion, varit villiga att korrigera ens något i urspungsbudet - de vet ju att de sitter med alla trumfkort.
Några förändringar kommer säkert att göras, men de kommer inte att bli i de områden som verkligen betyder något. Etihad kommer inte godkänna en mindre procentandel för sitt bud och inte heller kommer färre än 3.000 arbetare få gå (snarare fler).
Jag tror att några krav i budet finns där enkom för att kunna plockas bort, och ge sken av att Etihad agerat samarbetsvilligt. Det är främst det orimliga i att bygga snabbtågsräls, och kanske även öppna Linate för internationell trafik (hade gärna sett det dock).
Diskussionen är ju enkom populistisk, då man kommer tvingas säga ja till vilket bud som än presenteras. Få vill stå ansvarig, i valtider, för att 3.000 anställda får gå.......men ännu färre vill ju stå ansvariga för 12.000.
De enda krafter som starkt motsätter sig ett JA till budet är italienska nationalister, som inte är överförtjusta i att man lägger en så stor bit av infrastrukturen i händerna på arabiska affärsmän. Där är oron för infrastrukturens funktion underordnad den om det italienska anseendet internationellt.
Efter beroendet om statliga lånegarantier från EU (Tyskland i synnerhet) var det ju inte nationalisternas dröm att också infrastrukturen säljs ut - det är ju rejält med smolk i bägaren för de italienare som fortfarande anser att Italien är ett föregångsland i Europa.
De flesta kommer hysta förståelse för budet - och ett JA är att vänta. Regeringen sa tydligt idag att man kommer försöka lösa situationen efter bästa förmåga. Nu senast handlar det om att trygga den italienska storbanken, Intesa Sao Paolo, som tackat nej till att sälja sitt innehav (2.1%).