Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Nu har det gått två dygn - någon som hört om Ethiad lagt ett bud?

Antar de menade att de hade två dygn på sig att bestämma sig, och att bud kommer idag (om det kommer). Var ju lördag o söndag under de angivna dygnen.

Innan kl 16-17 ska vi alltså veta om ett bud kommit. Om inte så är det tack o adjö för Alitalia. Finner det väldigt otroligt att det helt plötsligt dyker upp en annan lösning så här sent i processen...

Läser just nu att de italienska bankerna är beredda att konvertera skulden på 400 miljoner € till 49% aktieinnehav om det tillstyrks av regeringen. Det skulle isf öka intresset hos Etihad att köpa 51%. Det har presenterats så många underliga lösningar, så snart förstår jag ingenting..

Edit: Två dygn ska räknas från fredag eftermiddag, exklusive helgen. Man refererade till börsdagar, och svaret ska därmed komma imorgon (tisdag).
 
Last edited:
Förhandlingen drar väl ut på tiden för att italienarna verkligen sitter i knät på emiraterna just nu.

Alitalias potentiella konkurs betyder att 95% av allt flyg, för ett land med 60 miljoner människor, läggs i händerna på utländska bolag. Etihad måste, som utomeuropeiskt bolag, registrera ett dotterbolag i Italien för 51% ägande.
Egentligen räcker det med att ha säte i ett annat europeiskt land, men den italienska regeringen har satt kravet att Etihad måste registrera sig i Italien.

Samtidigt så garanterar de fyra storbankernas 49% ägande ett visst nationellt intresse.

Etihad har med sitt bolag, Etihad regional, skött flera tunna inrikeslinjer väl. De har upphandlat trafik (statligt stöd) på ö-trafik och slottsfilharmoniker, och sköter flera andra linjer på kommersiella grunder.

Jag tror att denna affär kommer gå igenom, men underlaget att italienarna spelar araberna i händerna, till nästan vilket pris som helst. Vi har sett tidigare att Etihad vill ha marknadskontroll före kostnadskontroll, och med ett uppköp av Alitalia har man utökat rejält.

De har Air Serbia, utökade nyligen innehavet i Air Berlin och etablerade Etihad regional. Med Alitalia har man täckning för nästan hela Europa, med bara ett byte.

Det har ju flaggats tidigare för att man snart kan homogenisera varumärket och att alla europeiska flyg blir Etihad Regional. Planen ska då bli guldmålade, med en landstypisk målning på stjärtfenan. OM detta blir verklighet kan man ju hoppas på att det blir Air Serbias servicekoncept som får stå modell.
 
Klockan 17 idag ska det ha kommit ett brev till den italienska regeringen. Inga detaljer har offentliggjorts men det talas om att det är en investering om 500 miljoner euro som Etihad ska göra.

Vi vet inte hur många procent det handlar om, men det som står klart är att det kommer krav på gigantiska kostnadsbesparingar för bolaget kommande år. En total omstrukturering av lönestrukturen är nog först på tur...
 
Nu vet man hur bud o kravprofil ser ut från Etihad:

1. Budet är aningen större än först meddelat - 49% för 560 miljoner euro.
2. Krav på att aktieägare inom de övriga 51 procenten stoppar in 200 miljoner €.
3. 3.000 jobb ska bort.
4. Linate ska öppnas upp för utomeuropeisk trafik. Etihad vill ha en egen bas i Milano...
5. Italienska staten ska prioritera en sammanläkning av Rom (Fiumicino) med höghastighetstågen.

200 miljoner i kapitalinjektion kommer givetvis att ske, annars väntar ju konkurs. Det är stora drakar som är delägare...... Både ekonomi o prestige står på spel och dessa bolag är även starkt beroende av fungerande inrikestrafik Italien.

Jobben ryker om Etihad säger att det krävs. 3.000 förlorade eller 12.000 förlorade - bara att välja.

Linate är en 50/50 tror jag. Finns bostäder i närheten, och de boende kommer inte ge sig utan kamp. Frågan är ju om det är kommun eller stat som bestämmer i dessa frågor...

Det sista projektet, med höghastighetståg från Fiumicino är en utopi i dagsläget. Projektet är rätt väg att få, men ligger många år framtiden. Kostnadsstorleken är ju lika stor som hela Etihads investering, så tror denna faller bort. Upptagningsområdet om flygplatsen kopplas till höghastighetsrälsen är gigantisk - allt från Florens till Napoli o Salerno inom 1h.

Etihad vet att man inte får igenom allt, men försöker ju spänna bågen allt var det går. Italienarna sitter verkligen utan alternativ, så jag är säker på att köpet går igenom.

Regeringen och aktieägarna (mest banker) sitter i förhandlingar med Etihad hela veckan, och enligt uttalandet så har vi även en underskrift på fredag. Hur långt från ursprungsbudet vi landar återstår väl att se..
 
Verkligen spännande att se vart det landar. Som du själv nämner är ju valmöjligheterna få för italienarna.

Vilken tur vi har som har dig Palazzi som håller koll på uppgifterna från italienskt håll åt oss som inte förstår italienska! :D
 
Alx . Känner mig "skyldig" att bidra med något nu när jag inte är lika aktiv på BC.se längre ::eek: .

När man har tagit del av så många fantastiska tips o reportage får man hjälpa till där man fortfarande kan behövas. Det där med svensk/engelsk nyhetsrapportering och resereportage sköter såväl redaktion och andra medlemmar bättre än mig :) .

Jag kan ju inte säga att spänningen sjönk efter Jacobs reportage om nya Etihad-produkterna! *dreggel*
 
"Skyldig" är nog att ta i. Men visst är vi många som får ut mer av BC.se än vi själva kanske kan bidra med. Men alla bäckar små...

Nej, spänningen minskade ju knappast efter gårdagens första postning om Etihads nya kabiner följt av Jacobs reportage idag.

Nu håller jag tummarna för att Etihad kan göra om Alitalia till något riktigt bra. Etihad verkar ju vara ganska bra på att vända sjunkande skepp.
 
Får tacka Palazzi för jättebra uppdateringar om Alitalia. Har du någon spekulation vad som skulle hände med de italienska flygplatserna om Alitalia går i konkurs? Går alla i konkurs eller kommer RyanAir och EasyJet börja ösa ut resor till Italien?
 
Får tacka Palazzi för jättebra uppdateringar om Alitalia. Har du någon spekulation vad som skulle hände med de italienska flygplatserna om Alitalia går i konkurs? Går alla i konkurs eller kommer RyanAir och EasyJet börja ösa ut resor till Italien?

Finns redan en överenskommelse mellan regeringen och Ryanair, Volotea, Easyjet o Vueling om att de ska utöka om det värsta inträffar. Den senare har nyligen startat italiensk inrikestrafik, medan de övriga tre är etablerade.

Italien är ett oerhört starkt fäste för Ryanair, och de har varit tydliga med att man flyttar över trafik från andra länder, för att sköta inrikestrafik om Alitalia försvinner. Ryan har ju också påbörjat trafik från de "konventionella" flygplatserna i Italien.

Tyvärr är det ju så att bara Vueling överhuvudtaget erbjuder anslutningsflyg, och inte heller det bolaget är med i en allians...

Med de stora bolagen i Nordeuropa verkar alla förhandlingar ha strandat. KLM/AF har varit tydliga med att man inte är intresserade av köp eller att kraftigt öka trafiken till (eller inom) Italien.
Lufthansa tog ju bort sin Italienverksamhet för några år sedan, men har ett italienskt dotterbolag som sköter anslutningsflyg i norr (Air Dolomiti). Turisttrafiken flyttar över på Germanwings, och oftast bara under högsäsong.

Många stora bolag retirerar från de mindre flygplatserna i Italien, då de konkurreras ut av lågprisflyget. Bologna och Linate är två flygplatser som saknar internationella anslutningar, och där backar trafiken mycket. Jag tror att BA o SAS är de som fortsatt har bra anslutningsmöjligheter dit.

Problemet med lågprisflyget är kanske främst att man har en enhetlig flotta, som aldrig kan böra sig på tunnare linjer. 200 stolar till/från Bolzano är en omöjlighet.
 
Fortsatt "hårda diskussioner" hette det.....men Alitalia o den italienska regeringen verkar föra monolog för döva öron.
Enligt nya uppgifter verkar inte Etihad, efter tre dagars diskussion, varit villiga att korrigera ens något i urspungsbudet - de vet ju att de sitter med alla trumfkort.

Några förändringar kommer säkert att göras, men de kommer inte att bli i de områden som verkligen betyder något. Etihad kommer inte godkänna en mindre procentandel för sitt bud och inte heller kommer färre än 3.000 arbetare få gå (snarare fler).

Jag tror att några krav i budet finns där enkom för att kunna plockas bort, och ge sken av att Etihad agerat samarbetsvilligt. Det är främst det orimliga i att bygga snabbtågsräls, och kanske även öppna Linate för internationell trafik (hade gärna sett det dock).

Diskussionen är ju enkom populistisk, då man kommer tvingas säga ja till vilket bud som än presenteras. Få vill stå ansvarig, i valtider, för att 3.000 anställda får gå.......men ännu färre vill ju stå ansvariga för 12.000.

De enda krafter som starkt motsätter sig ett JA till budet är italienska nationalister, som inte är överförtjusta i att man lägger en så stor bit av infrastrukturen i händerna på arabiska affärsmän. Där är oron för infrastrukturens funktion underordnad den om det italienska anseendet internationellt.
Efter beroendet om statliga lånegarantier från EU (Tyskland i synnerhet) var det ju inte nationalisternas dröm att också infrastrukturen säljs ut - det är ju rejält med smolk i bägaren för de italienare som fortfarande anser att Italien är ett föregångsland i Europa.

De flesta kommer hysta förståelse för budet - och ett JA är att vänta. Regeringen sa tydligt idag att man kommer försöka lösa situationen efter bästa förmåga. Nu senast handlar det om att trygga den italienska storbanken, Intesa Sao Paolo, som tackat nej till att sälja sitt innehav (2.1%).
 
Toppen