Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Behöver ta mig T&R Linate - Cagliari den 14-17 mars. Vågar man boka en biljett med Alitalia nu eller är det stor risk att de slår igen butiken innan dess?

Ska inte vara någon risk alls. Bolaget skrapade ihop 3 miljarder i pve-kapital och fick därmed en garant av den Italienska staten att man skulle täcka potentiella förluster fram till Juni, om Alitalia inte sålts innan. Etihad verkar vara det enda bolaget som visar någorlunda intresse, men den försäljningen sker inte imorgon.

Italienska staten är väl inte den pålitligaste, men kk-skydd till Juni kommer åtminstone innebära att resor i Mars är helt säkra - det är ju trots allt bara en månad kvar.

Som andra har skrivit är annars kreditkort ett bra skydd, om man vill försäkra sig ytterligare.

Som Palazzi redan nämner så har det hänt en hel del kring Alitalia de senaste månaderna. Likt SAS verkar de få hur många extraliv som helst i sista sekund. Vilket är uppskattat eftersom Alitalia faktiskt är helt OK att flyga med. Jag skulle personligen inte ha några som helst problem med att boka en resa i mars och betala den med ett kreditkort, just in case!

Trevlig resa!

Ska inte vara någon risk alls. Bolaget skrapade ihop 3 miljarder i pve-kapital och fick därmed en garant av den Italienska staten att man skulle täcka potentiella förluster fram till Juni, om Alitalia inte sålts innan. Etihad verkar vara det enda bolaget som visar någorlunda intresse, men den försäljningen sker inte imorgon.

Italienska staten är väl inte den pålitligaste, men kk-skydd till Juni kommer åtminstone innebära att resor i Mars är helt säkra - det är ju trots allt bara en månad kvar.

Som andra har skrivit är annars kreditkort ett bra skydd, om man vill försäkra sig ytterligare.

Tack för info.
Det blir en biljett med dom med kreditkort.

Lite OT: Jag utnyttjade kreditkortsgarantin 2006 eller 2007 när det var nått svenskt flygbolag som gick i konken. Jag hade köpt två biljetter till mig och frugan till Luleå tror jag det var. Iaf, jag kontaktade Diners, fick en blankett att fylla i o sen kom pengarna tillbaka på några dagar. Var väldigt imponerad faktiskt.

Nu är det två dygn kvar innan Etihad "måste" lägga ett bud. Konkurs väntar annars efter sommaren....

Det arbetas redan med att försöka fylla frekvenser där tomtrummen kan uppstå. Vueling, Etihad Regional, Ryanair, Easyjet mfl står beredda.

Jag håller tummarna för att det går vägen. Jag tror att Etihad kan göra underverk med Alitalia om bara facken bjuder till lite.

Lite OT: Jag utnyttjade kreditkortsgarantin 2006 eller 2007 när det var nått svenskt flygbolag som gick i konken. Jag hade köpt två biljetter till mig och frugan till Luleå tror jag det var. Iaf, jag kontaktade Diners, fick en blankett att fylla i o sen kom pengarna tillbaka på några dagar. Var väldigt imponerad faktiskt.

FlyMe?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flyme

Så här såg planen ut...

http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=031729

Last edited:
Toppen