Senaste nytt

Alaska Airlines stoppar 737 MAX efter del av kabinvägg lossnat mid-flight

FilipJ

Medlem
Med överhängande risk att få denna tråd att spåra ur totalt.. Admin får ta bort inlägget isf...
Hur känner ni inför kommande 777X? Jag börjar hamna i läget att innan jag vill flyga med een ny Boeing-modell så behöver den ha haft några längre flygförbud innan jag tror att den är tillräckligt avlusad. 787 hade flyförbud i över ett år pga batterier, 737Max har haft det tidigare och verkar få det nu igen, vad säger detta om kommande modeller från samma bolag?
Edit: Har Airbus haft några motsvarande stillestånd på sina nyaste modeller? A380 sköt en motor för Quantas, men utöver det? 350? 321LR?
En av de stora fördelarna med 777x, som jag ser det, är att det är en ny plattform. 737 Max bygger på något som utvecklades för 70 år sedan. Flygindustrin har extrema krav, men att arbeta med system som är bevisade brukar underlätta certifiering och arbete. Precis som A350 verkar vara en hitintills väldigt stabil plattform (planet som brann upp på HND i förra veckan är första hull loss) så tror jag 777x har god potential att vara ett säkert flygplan. Det måste man åtminstone hoppas på.
 

iceland

Medlem
1704910535910.png


:D
 

NotRyan

Medlem
En av de stora fördelarna med 777x, som jag ser det, är att det är en ny plattform. 737 Max bygger på något som utvecklades för 70 år sedan. Flygindustrin har extrema krav, men att arbeta med system som är bevisade brukar underlätta certifiering och arbete. Precis som A350 verkar vara en hitintills väldigt stabil plattform (planet som brann upp på HND i förra veckan är första hull loss) så tror jag 777x har god potential att vara ett säkert flygplan. Det måste man åtminstone hoppas på.
Nightmarelinern var väl också en ny plattform?
 

nissefalk

Medlem
737 Max kommer aldrig associeras med säkerhet för mig ...
Tyvärr håller jag med dig, problemet är ju som redan nämnts i tråden att man satt större motorer på en väldigt gammal design, själv har jag funderat på varför dom inte använde 757 som bas för en ny generation då den maskinen hade haft plats för större motorer utan att ändra balansen i flygkroppen.

Amatör gissningar här förstås......
 

mha321

Medlem
Tyvärr håller jag med dig, problemet är ju som redan nämnts i tråden att man satt större motorer på en väldigt gammal design, själv har jag funderat på varför dom inte använde 757 som bas för en ny generation då den maskinen hade haft plats för större motorer utan att ändra balansen i flygkroppen.

Amatör gissningar här förstås......
Inte nog med det, man har gjort det flera gånger. Redan numera gamla 737ng var ju just större motorer på en gammal design.

Vad gäller 757 så var väl en anledning att den är för stor så den kunde inte ersätta de små modellerna. Men också framförallt att det fanns väldigt många fler 737 piloter och man var ute efter flight deck commonality så att det inte skulle behövas nya utbildningar.

Ingenjörerna ville ju bygga båda - en liten ersättare för 737 och en helt ny mid range som skulle ersätta 757. Men det blev för dyrt.
 

gneken

Medlem
En av de stora fördelarna med 777x, som jag ser det, är att det är en ny plattform. 737 Max bygger på något som utvecklades för 70 år sedan. Flygindustrin har extrema krav, men att arbeta med system som är bevisade brukar underlätta certifiering och arbete. Precis som A350 verkar vara en hitintills väldigt stabil plattform (planet som brann upp på HND i förra veckan är första hull loss) så tror jag 777x har god potential att vara ett säkert flygplan. Det måste man åtminstone hoppas på.
Även om 777X är en ny plattform så betyder det inte att det blir bättre kvalitetskontroller på detta plan.. Bara att kolla på B787 där man hittar konstiga saker/rester i planet som inte borde vara där när den leveras från fabrik.
 

Jannes

Medlem
Folk som beslutar att "vidareutveckla" 737 än en gång, ska man lita på hur de bygger nya plan från grunden?

Läste nyligen en väldigt bra artikel om hur detta allt är på grund av sammanslagningen av Boeing och McDonnell-Douglas. Företagskulturen som drev MD bankrutt blev den dominerande företagskulturen inom det nyformade Boeing.
“We thought that we’d kill McDonnell Douglas and we had it on the ropes,” he said. “I still believe that Harry outsmarted Phil and his gang bought Boeing with Boeing’s money. We were all just disgusted.”
 
Toppen