mha321
Medlem
Jösses...
Jösses...
En av de stora fördelarna med 777x, som jag ser det, är att det är en ny plattform. 737 Max bygger på något som utvecklades för 70 år sedan. Flygindustrin har extrema krav, men att arbeta med system som är bevisade brukar underlätta certifiering och arbete. Precis som A350 verkar vara en hitintills väldigt stabil plattform (planet som brann upp på HND i förra veckan är första hull loss) så tror jag 777x har god potential att vara ett säkert flygplan. Det måste man åtminstone hoppas på.Med överhängande risk att få denna tråd att spåra ur totalt.. Admin får ta bort inlägget isf...
Hur känner ni inför kommande 777X? Jag börjar hamna i läget att innan jag vill flyga med een ny Boeing-modell så behöver den ha haft några längre flygförbud innan jag tror att den är tillräckligt avlusad. 787 hade flyförbud i över ett år pga batterier, 737Max har haft det tidigare och verkar få det nu igen, vad säger detta om kommande modeller från samma bolag?
Edit: Har Airbus haft några motsvarande stillestånd på sina nyaste modeller? A380 sköt en motor för Quantas, men utöver det? 350? 321LR?
737 Max kommer aldrig associeras med säkerhet för mig ...
Nightmarelinern var väl också en ny plattform?En av de stora fördelarna med 777x, som jag ser det, är att det är en ny plattform. 737 Max bygger på något som utvecklades för 70 år sedan. Flygindustrin har extrema krav, men att arbeta med system som är bevisade brukar underlätta certifiering och arbete. Precis som A350 verkar vara en hitintills väldigt stabil plattform (planet som brann upp på HND i förra veckan är första hull loss) så tror jag 777x har god potential att vara ett säkert flygplan. Det måste man åtminstone hoppas på.
Tyvärr håller jag med dig, problemet är ju som redan nämnts i tråden att man satt större motorer på en väldigt gammal design, själv har jag funderat på varför dom inte använde 757 som bas för en ny generation då den maskinen hade haft plats för större motorer utan att ändra balansen i flygkroppen.737 Max kommer aldrig associeras med säkerhet för mig ...
Inte nog med det, man har gjort det flera gånger. Redan numera gamla 737ng var ju just större motorer på en gammal design.Tyvärr håller jag med dig, problemet är ju som redan nämnts i tråden att man satt större motorer på en väldigt gammal design, själv har jag funderat på varför dom inte använde 757 som bas för en ny generation då den maskinen hade haft plats för större motorer utan att ändra balansen i flygkroppen.
Amatör gissningar här förstås......
Även om 777X är en ny plattform så betyder det inte att det blir bättre kvalitetskontroller på detta plan.. Bara att kolla på B787 där man hittar konstiga saker/rester i planet som inte borde vara där när den leveras från fabrik.En av de stora fördelarna med 777x, som jag ser det, är att det är en ny plattform. 737 Max bygger på något som utvecklades för 70 år sedan. Flygindustrin har extrema krav, men att arbeta med system som är bevisade brukar underlätta certifiering och arbete. Precis som A350 verkar vara en hitintills väldigt stabil plattform (planet som brann upp på HND i förra veckan är första hull loss) så tror jag 777x har god potential att vara ett säkert flygplan. Det måste man åtminstone hoppas på.
“We thought that we’d kill McDonnell Douglas and we had it on the ropes,” he said. “I still believe that Harry outsmarted Phil and his gang bought Boeing with Boeing’s money. We were all just disgusted.”