Senaste nytt

Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1

Det är ju skillnad på varför man ringer är det Råd eller Hjäp med vård i utlandet. Vård i utlandet är naturligtvis SOS bäst på.

Vid denna typ av fall kan man annars kontakts ambassaden, alternativt något konsulat, så hjälper de till med råd och rätt kontakter. De hjälper alltid till vid nödsituationer som akut sjukdom. Ibland kan det kännas betungande att behöva rodda i allt själv när man är i en nödsituation.
Ursäkta mig men vattenkoppor på ett annars friskt barn är väl ingen akut sjukdom eller nödsituation.

Ursäkta mig men vattenkoppor på ett annars friskt barn är väl ingen akut sjukdom eller nödsituation.

Well, om du klickar på länken jag gav så kan det för ett spädbarn bli besvärligt. Och det är en akut sjukdom (inte kronisk).

"Barn under sex månader och vattkoppor

Risken för barn upp till sex månader att få vattkoppor påverkas av om barnets mamma har haft vattkoppor tidigare eller inte.

När barnets mamma har haft vattkoppor
Det vanliga är att barnets mamma har haft vattkoppor tidigare i livet och är immun. Då förs antikroppar mot sjukdomen över till barnet i livmodern under slutet av graviditeten. Barnet får då ett visst skydd mot vattkoppor upp till cirka sex månaders ålder. Skyddet är inte helt säkert, men det gör att de yngsta barnen vanligtvis inte får sjukdomen. Om barnet ändå skulle få vattkoppor under de första sex månaderna brukar symtomen bli lindriga. Undvik ändå att låta så små barn träffa en person med vattkoppor, om det är möjligt.

Amning ger inget skydd mot vattkoppor. Antikropparna mot sjukdomen förs inte över i bröstmjölken, utan genom moderkakan under slutet av graviditeten.

När barnets mamma inte har haft vattkoppor
När mamman inte har haft vattkoppor så har har inga antikroppar mot sjukdomen först över till barnet under graviditeten. Då kan barnet få sjukdomen. Barn som inte har något skydd och får vattkoppor under de första sex månaderna kan få besvärliga symtom. Särskilt nyfödda som blir sjuka under de första veckorna efter förlossningen. De yngsta barnen kan få behandling med färdiga antikroppar, som hjälper till att bekämpa viruset."

Det går att definiera akut på många sätt men givetvis ska man ta kontakt med SOS international de löser allt med läkarkontakt, boende och hemresa när man är "fit to fly" Jag läser inte om sjukdommar på nätet och är bara en pappa. Alla ska igenom vattenkoppor och vad jag vet så går det lättare ju mindre man är för då kliar man mindre.

Ja SOS är jätteduktiga , men man behöver inte börja där. De har mkt att göra med alla sjukdomsfall i hela världen. Utslag kan vara många olika saker , 1177 är vana vid detta, de kan också ta hjälp av Infektionsläkare/ Barnläkare vb.
1177 är skattefinasierat medan SOS International är försäkringsbolagen. Varför slösa på våra gemensamma resurser när det handlar om att skjuta upp hemresan?

Det går att definiera akut på många sätt men givetvis ska man ta kontakt med SOS international de löser allt med läkarkontakt, boende och hemresa när man är "fit to fly" Jag läser inte om sjukdommar på nätet och är bara en pappa. Alla ska igenom vattenkoppor och vad jag vet så går det lättare ju mindre man är för då kliar man mindre.
World Health Organization (WHO) definierar vattkoppor som akut, och den kan vara fatal för nyfödda (30% dödlighet utan behandling, 7% dödlighet med behandling).

WHO | Varicella samt
Chickenpox | People at High Risk for Complications | Varicella | CDC

• Gilla
Reactions: Gus
Ring 1177 så hjälper de dig med att ställa en diagnos på barnet. De kan sedan koppla dig vidare till SOS Inter. I CPH. Vattkoppor är extremt smittosamt så länge han har utslag , minskar först när de börjat torka in. Viktigt att barnet inte får hög feber igen efter att utslagen kommit- då risk för följdsjukdomar .Använd Paracetamol som första hands preparat. Klådan kan bli jobbig. Flygbolagen vill nog inte ha en vattkopps barn i kabinen. Tyvärr vacc vi i Sverige inte -men kommer snart , finns på marknaden ni får betala själva - vilket jag rekommenderar.

Läkaren var vi hos när det precis hade börjat, de gjorde då fel bedömning och vi vet det via följande :

1) All medicinsk info tyder på det
2) Samkör jag foton som jag tagit med bekräftade bilder från 1177 visar det vattkoppor
3) Utslagens utbredning gör att man även där kan vara säker på att det är vattkoppor
4) Vi har en tid i början på nästa vecka som bara är ca 1,5 dygn inna flyget och de sa att oavsett om det är sjukdom a/b/c får ni inte flyga om det inte torkat ut.

Hur är det med barnet?

Det kommer mer och mer. Ikväll mätte vi 0,5 grader högre feber än normalt, vi har givetvis fått medicinsk hjälp sedan ett par dagar tillbaka.

Problemet är som sagt att jag inte vill hamna i SOS "klor" där de skickar hem en med obekväma säten för en så pass lång flygning, vi har bokat C av många olika skäl å såvitt jag ser det kommer de inte ändra sig i den frågan (enbart baserat på vad andra skriver)

Det är detta vi försöker få dem att förstå... De tar mycket mer lättvindigt på det här i Mexico, flygbolagen dock är MYCKET restriktiva av givetvis som du länkat naturliga skäl!

Vi ska som planerat dessutom åka in via USA och det kan ni ju bara gissa hur mycket rysk roulette amerikanerna spelar.

World Health Organization (WHO) definierar vattkoppor som akut, och den kan vara fatal för nyfödda (30% dödlighet utan behandling, 7% dödlighet med behandling).

WHO | Varicella samt
Chickenpox | People at High Risk for Complications | Varicella | CDC

Toppen