Senaste nytt

Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1

hej!

Är i Centralamerika just nu och har en hemresa nästa vecka.

Har betalat ca 5000 inkl skatter för två vuxna + spädbarn i C hela vägen hit och hela vägen hem. Resan betalades till 100 % med amerikan express premium (1000 kr / år kortet utan extra kredit)

Barnet har blivit sjuk och det verkar vara vattkoppor (just nu är det en annan liknande diagnos, men vi misstänker att det inte stämmer pga symptomen) vilket är luftburet.

Om man inte får flyga hem pga smittorisken kan jag då be SAS/Tallinn att jag ombokas till senare datum?

Resan hem är med United + SAS (ingen övernattning endast flygbyte)

Om inte det går är försäkringsbolagen skyldiga att ge mig motsvarande kabinklass som jag betalat för?

Vem står i så fall för kost, hotellnätter utöver tidigare bokade?

Har sökt och letat men inte fått något bra svar, hoppas ni kan vägleda mig!

Jag har hemförsäkring med Resklar från Folksam som är den största försäkringen.

Stort tack för vad ni än bidrar med!
Jag har varit i kontakt med Tallinn i liknande ärende, om du får ett läkarintyg som bekräftar no fly kan de ändra biljetten trots att det vanligtvis inte går.

Ring 1177 så hjälper de dig med att ställa en diagnos på barnet. De kan sedan koppla dig vidare till SOS Inter. I CPH. Vattkoppor är extremt smittosamt så länge han har utslag , minskar först när de börjat torka in. Viktigt att barnet inte får hög feber igen efter att utslagen kommit- då risk för följdsjukdomar .Använd Paracetamol som första hands preparat. Klådan kan bli jobbig. Flygbolagen vill nog inte ha en vattkopps barn i kabinen. Tyvärr vacc vi i Sverige inte -men kommer snart , finns på marknaden ni får betala själva - vilket jag rekommenderar.

Ring 1177 så hjälper de dig med att ställa en diagnos på barnet. De kan sedan koppla dig vidare till SOS Inter. I CPH. Vattkoppor är extremt smittosamt så länge han har utslag , minskar först när de börjat torka in. Viktigt att barnet inte får hög feber igen efter att utslagen kommit- då risk för följdsjukdomar .Använd Paracetamol som första hands preparat. Klådan kan bli jobbig. Flygbolagen vill nog inte ha en vattkopps barn i kabinen. Tyvärr vacc vi i Sverige inte -men kommer snart , finns på marknaden ni får betala själva - vilket jag rekommenderar.
Varför menar du att man ska gå igenom 1177? SOS International är fantastiskt kompetenta och väldigt lätta att ha att göra med, och det finns ingen anledning att få rådgivning över telefon. De kommer skicka en till närmsta vårdcentral eller sjukhus, där man kan bli undersökt personligen, inte per telefon.

Ja SOS är jätteduktiga , men man behöver inte börja där. De har mkt att göra med alla sjukdomsfall i hela världen. Utslag kan vara många olika saker , 1177 är vana vid detta, de kan också ta hjälp av Infektionsläkare/ Barnläkare vb.
Viktigast är att se till att vara vaccinerad innan resan. Vet ni att i Danmark får man inte gå på Dagis om man inte är vacc mot mässling , så borde vi ha det också.

Vet ni att i Danmark får man inte gå på Dagis om man inte är vacc mot mässling , så borde vi ha det också.
Nu blir det väldigt off-topic men det är inte korrekt. I Danmark vaccineras man mot mässling vid 15 månader. Långt de flesta barn har redan börjat dagis vid den tidpunkten, inkl min egen dotter.

Ja SOS är jätteduktiga , men man behöver inte börja där. De har mkt att göra med alla sjukdomsfall i hela världen. Utslag kan vara många olika saker , 1177 är vana vid detta, de kan också ta hjälp av Infektionsläkare/ Barnläkare vb.
Viktigast är att se till att vara vaccinerad innan resan. Vet ni att i Danmark får man inte gå på Dagis om man inte är vacc mot mässling , så borde vi ha det också.
1177 är jätteduktiga på att googla och att kolla på sin egen hemsida. Däremot har de ingen susning om hur det fungerar med att skjuta upp hemresan på en bonusresa från Centralamerika. Och TS vill mest ha råd kring detta. Tror inte TS primärt just nu funderar ifall hen ska sätta barnet på dagis i Danmark.

Utslag och hudförändringar hos barn – bildguide - 1177 Vårdguiden

Jag respekterar din åsikt men håller inte med. Menar du att SOS är mer belastade än den överbelastade svenska sjukvården? Jag har aldrig behövt vänta längre än några sekunder för att prata med SOS. Oavsett vad så är det svårt att ge en diagnos över telefon så det är onödigt att slösa tid på 1177 - som mer än ofta skickar en till en VC ändå.. Kan tyckas själviskt, men om jag eller mina barn behöver vård i utlandet så är det inte SOS arbetsbelastning jag tänker på i första hand.

SOS har spetskompetens på sjukvård i de flesta länderna och kan rikta en mot rätt ställe för att få hjälp.

Toppen