Ursäkta mig men vattenkoppor på ett annars friskt barn är väl ingen akut sjukdom eller nödsituation.Vid denna typ av fall kan man annars kontakts ambassaden, alternativt något konsulat, så hjälper de till med råd och rätt kontakter. De hjälper alltid till vid nödsituationer som akut sjukdom. Ibland kan det kännas betungande att behöva rodda i allt själv när man är i en nödsituation.
Ursäkta mig men vattenkoppor på ett annars friskt barn är väl ingen akut sjukdom eller nödsituation.
1177 är skattefinasierat medan SOS International är försäkringsbolagen. Varför slösa på våra gemensamma resurser när det handlar om att skjuta upp hemresan?Ja SOS är jätteduktiga , men man behöver inte börja där. De har mkt att göra med alla sjukdomsfall i hela världen. Utslag kan vara många olika saker , 1177 är vana vid detta, de kan också ta hjälp av Infektionsläkare/ Barnläkare vb.
World Health Organization (WHO) definierar vattkoppor som akut, och den kan vara fatal för nyfödda (30% dödlighet utan behandling, 7% dödlighet med behandling).Det går att definiera akut på många sätt men givetvis ska man ta kontakt med SOS international de löser allt med läkarkontakt, boende och hemresa när man är "fit to fly" Jag läser inte om sjukdommar på nätet och är bara en pappa. Alla ska igenom vattenkoppor och vad jag vet så går det lättare ju mindre man är för då kliar man mindre.
Ring 1177 så hjälper de dig med att ställa en diagnos på barnet. De kan sedan koppla dig vidare till SOS Inter. I CPH. Vattkoppor är extremt smittosamt så länge han har utslag , minskar först när de börjat torka in. Viktigt att barnet inte får hög feber igen efter att utslagen kommit- då risk för följdsjukdomar .Använd Paracetamol som första hands preparat. Klådan kan bli jobbig. Flygbolagen vill nog inte ha en vattkopps barn i kabinen. Tyvärr vacc vi i Sverige inte -men kommer snart , finns på marknaden ni får betala själva - vilket jag rekommenderar.
Hur är det med barnet?
World Health Organization (WHO) definierar vattkoppor som akut, och den kan vara fatal för nyfödda (30% dödlighet utan behandling, 7% dödlighet med behandling).
WHO | Varicella samt
Chickenpox | People at High Risk for Complications | Varicella | CDC