Senaste nytt

Air France KLM matchar ditt guldkort

God Morgon!

Våra lounger är till för resenärer med höga kort eller businessclass biljett. En gäst går bra att ta med fritt och familj/barn går bra att ta med mot betalning.
Men jag är lite förvånad över att barn och familj in i lounge skulle vara ett stort behov?... och att det ev skulle vara ett hinder att använda sitt kort??
(Jag får mycket feedback kring barn, både i lounger och i business class ombord, där folk vill ha maximal lugn och ro, så behoven kan variera alldeles uppenbart..) hälsn Karin

Personligen tycker jag att AF/KLM m.fl. regler är både tydliga och förståeliga. AF/KLM erbjudande om att kunna betala in extrapersoner/barn i loungen är effektivt och tillräckligt generöst. Det förhindrar de flesta barnfamiljer från att gå dit och störa, samtidigt som de inte kan påstå att de på något sätt nekas access!

Är man så snål att man inte kan betala för enstaka extrapersoner/barn under den årliga semesterresan så kan man gott avstå loungebesöket den gången.

Är man så snål att man inte kan betala för enstaka extrapersoner/barn under den årliga semesterresan så kan man gott avstå loungebesöket den gången.

Tja, antingen är det vi som är snåla eller så är det FB som är snåla ;) Blir ju precis samma motivering om du vänder på myntet ;)

Jag lite delad i frågan, innan jag fick *A Gold så använde jag på Priority Pass och betalade in familjen med samma motivering som ovan. Sedan tycker jag att de flesta har bra koll på sina barn i de lounger jag varit i, mina barn inkluderade. Jag har aldrig blivit störd av barn, snarare tvärt om så har jag imponerats av att de oftast skött sig exemplarsikt. Om man reser mycket i sitt arbete är det en bra grattifikation att kunna erbjuda famljen den lyxen på privatresan. Väldigt uppskattat i min familj och en av anledningarna till att jag ofta väljer *A även på våra familjeresor, speciellt när anslutningstiden passerar 2h. Efter första long haul resan som innebar fast track, lounger och uppgraderingar, fick jag en helt annan acceptans för mitt eviga flygande... Speciellt av frugan ;)

Frågan handlar ju om hur man vill visa uppskattning till sina status medlemar som i de flesta fallen förtjänat en lite bättre tillvaro när de reser och få dem att prioritera det aktuella bolaget så ofta som möjligt för att bibehålla denna förmån.

Tja, antingen är det vi som är snåla eller så är det FB som är snåla ;) Blir ju precis samma motivering om du vänder på myntet ;)

Frågan handlar ju om hur man vill visa uppskattning till sina status medlemar som i de flesta fallen förtjänat en lite bättre tillvaro när de reser och få dem att prioritera det aktuella bolaget så ofta som möjligt för att bibehålla denna förmån.

Jag håller helt klart med om att statusmedlemmar "förtjänar" vissa förmåner, vilket de ju också får! Där förstår jag inte riktigt hur du menar?!

Frågan jag ställer mig är däremot om ett obegränsat antal statuslösa sällanflygande fruar, män, sambos, barn, föräldrar, svärföräldrar, kusiner m.fl. verkligen också "förtjänar" att behandlas som frekventa resenärer när de de facto inte är det?

Mitt huvudskäl till att jag gillar begränsningar i antal gäster har ingenting med just barnfamiljer att göra utan är att loungerna helt enkelt väldigt ofta är överbefolkade redan som det är. Ett bra sätt att förhindra överfyllda lounger är ju just att limitera access till de som reser på premiumbiljetter och de som faktiskt är frekventa resenärer (så som det var tänkt från början).

Men för att inte hamna i en situation där man helt stänger ute möjligheten för statuspax att ta med sig familjen in i loungen, så tycker jag att access mot betalning är en bra medelväg. Det förhindrar de flesta (=mindre trängsel) men möjligheten finns för den som verkligen värdesätter besöket och är beredd att betala för den som inte har egen access. Fair enough!

Loungen är ju främst tänkt för premium- och frekventa resenärer, inte släktträffar!

Smart av Karin och hennes kollegor att köra den här matchningen, de fick direkt fyra nöjda resenärer i helgen. Vi fick både enklare mat och dryck på alla fyra flighter till/från Madrid. Dessutom var det korta transfertider så behovet av lounge var rätt litet. Tack Air France/KLM!

Jag håller helt klart med om att statusmedlemmar "förtjänar" vissa förmåner, vilket de ju också får! Där förstår jag inte riktigt hur du menar?!

Ledsen men jag förstår inte vad du inte förstår.

Jag tror att det är så enkelt att dessa företag är grymt nogranna i sina konsekvensanalyser och FB har nog underlag som visar att detta inte är en avgörande punkt för deras målgrupp medans EB har tvärt om. Då finns det ju alternativ för oss båda. Dock är det vår skyldighet som potentiella kunder att klargöra vad vi önskar... De som skriker högst har ju en ovana att få igenom sina krav ;)

Jag tror att det är så enkelt att dessa företag är grymt nogranna i sina konsekvensanalyser och FB har nog underlag som visar att detta inte är en avgörande punkt för deras målgrupp medans EB har tvärt om. Då finns det ju alternativ för oss båda. Dock är det vår skyldighet som potentiella kunder att klargöra vad vi önskar... De som skriker högst har ju en ovana att få igenom sina krav ;)

Det vi pratar om är ett minst sagt mycket begränsat utbud av lounger (endast SAS egna) där man som EB-medlem har möjlighet att gå in med hela familjen. För den familj som nöjer sig med att bara resa mellan de skandinaviska huvudstäderna, Göteborg, London, Newark och Chicago så är det såklart en fördel!

I övrigt gäller ju begränsningar liknande de på AF även för EB-medlemmar, dock utan möjligheten att betala in extrapersoner/barn när man reser till destinationer utan SAS lounger.

Flygbolagen analyserar säkert en hel del. För min del talar det senaste årtiondets (om det räcker) ekonomi och obeslutsamhet kring SAS verksamhet sitt tydliga språk om hur noggranna och träffsäkra SAS har varit i sina eventuella konsekvensanalyser.

Toppen