Senaste nytt

Air Asia-flygplan saknas i Indonesien

Indonesia AirAsia var ju även svartlistad fram till 2010, bara som en parentes.
Måste också hålla med i det du säger, det är ganska hemskt att media på många håll inte gör skillnad på AirAsia och Indonesia AirAsia, många artiklar i media gällande QZ8501 har ju även bilder på AirAsia-flygplan med Malaysisk flagg, antar att det säljer bättre...

Tror inte att det är särskilt många utom rena flygnördar som ser skillnad på målning av Air Asia beroende på vilket underbolag som flyger... Och i enlighet med att det är varumärket som styr de flestas uppfattning, så tycker jag nog inte att sammankopplingen mellan de olika flygbolagen är så förvånande eller hemsk.

Det där var bland den dummaste spekulationen jag sett på länge. Han underbygger den ju inte alls. Hade han inte åtminstone kunnat gjort lite research som visade att både MH och QZ servade sina kärror på samma ställe? Vi har ju fortfarande ingen aning om vad som hände MH370 och det finns väl inga belägg för att det var orsakat av underhållsproblem? Här borde vi kunna få svaret då man vet ganska väl var planet störtade, så varför spekulera i en sådan (ganska tongivande) blogg?

Tror inte att det är särskilt många utom rena flygnördar som ser skillnad på målning av Air Asia beroende på vilket underbolag som flyger... Och i enlighet med att det är varumärket som styr de flestas uppfattning, så tycker jag nog inte att sammankopplingen mellan de olika flygbolagen är så förvånande eller hemsk.
Förvånande är den absolut inte, men jag håller ändå fast vid att det är skillnad på ett flygbolag från Indonesien respektive Malaysia. Inte minst vad det gäller historiken avseende flygsäkerhet.

Med detta sagt så spekulerar jag inte om att bristande underhåll skulle vara orsaken, men det är en pusselbit att beakta.

Så är det givetvis också, men då anser jag också att personer som inte är "flygnördar" heller inte kan göra skillnad på vad som är vad och tror nu att man inte kan/vågar flyga med Malaysiska bolag. Fick senast idag förklara de olika fallen på jobbet då folk tyckte det var "konstigt att ett sånt plan kraschar igen".

Avherald rapporterar nu att man hittat vraket. Vraksprillror och döda kroppar hittades på ytan och kort därefter återfanns vraket på 25-30m djup. Kropparna i vattnet har börjat bärgas och dykare har skickats ner till vraket.

Mycket sorglig historia. Det enda positiva är väl att vi inom kort bör få veta exakt vad som hände.

Visar bara om detta på CNN här i loungen. Otroligt tragiskt men skönt att man relativt snabbt ändå har hittat planet.

Det verkar inte vara AirAsias bästa vecka......nu har en vän till mig från Filippinerna skickat detta att AirAsia idag åkte lite långt utanför banan....i Kalibo.
AirAsia plane overshoots Kalibo runway

AirAsia plane overshoots Philippines runway forcing passengers to use emergency slide | Daily Mail Online
Denna gång handlar det om AirAsia Zest, som tillhör AirAsia Philippines, och som jag förstår ännu är svartlistad av EU.
Saxat från Wiki;
On Aug. 16, 2013, the Civil Aviation Authority of the Philippines suspended Zest Air's Air Operator certificate due to a series of safety breaches.
Among the violations were:
- No qualified Accountable Manager since July 19, 2013
- Failure to check aircraft logs, flight manifest, weather, etc.
- Failure to present to the CAAP the airman license (Aircraft Mechanic License) during ramp inspection
- Series of occurrences that affected several flight operations
- Refueling with passenger on board involving RP-C8989 on August 14, 2013
- Excessive flight duty time case under the enforcement and legal service
On August 20, 2013, it was reported that Zest Air was allowed to fly into the skies again.

De ganger jag flugit (2 ggr, t.o.r) med Zest har det kants en kraftig oljelukt i kabinen, efter det blir det bara PR eller 5J

Toppen