Senaste nytt

Air Asia-flygplan saknas i Indonesien

Jag flög DPS-KUL med MH i lördagskväll och landade strax runt midnatt.

Det var en mycket skakig flygning och med åskoväder som syntes runt omkring oss.

Air Asia har ju alltid ganska nya A320 plan så jag föreställer mig att de ska vara relativt säkra.
Det är ganska vanligt med åskoväder som brukar börja vid 16 tiden i de trakterna.
Jag ska åka med Firefly från Kuala Lumpur till Singapore snart. Jag tror det är ett ganska litet plan och det avgång 15.15 så det känns lite olustigt.

Samtidigt så borde ju alla piloter som flyger på Singapore vara ganska vana vid fenomenet eftersom det kommer kraftiga skurar/åska mer eller mindre varje dag.

För att förtydliga lite så är detta flygplan alltså från Indonesia AirAsia vilket inte är samma bolag som AirAsia, även om de verkar tätt sammankopplade via någon form av franchise.

För att förtydliga lite så är detta flygplan alltså från Indonesia AirAsia vilket inte är samma bolag som AirAsia, även om de verkar tätt sammankopplade via någon form av franchise.

De är inte franchise, utan ägs av AirAsia BHD (dock ej 100%).
Air Asia består av följande dotterbolag.
  • AirAsia (bas i Malaysia): AK
  • AirAsia X (longhaul, bas i Malaysia): D7
  • Thai AirAsia (bas i Thailand): FD
  • Indonesia AirAsia (bas i Indonesia): QZ
  • AirAsia Philippines (bas i Filippinerna): PQ
  • AirAsia Zest (bas i Filippinerna): Z2
  • Thai AirAsia X (longhaul, bas i Thailand): XJ
  • AirAsia India (bas i Indien): I5
  • Indonesia AirAsia X: (longhaul, bas i Indonesien): XT

De är inte franchise, utan ägs av AirAsia BHD (dock ej 100%).
...

49% vid lite närmare efterforskning, men nu börjar vi hamna lite OT. Det jag reagerade på var medias rapportering om att ett malaysiskt bolag drabbats av ett försvunnet flyg, och att de därmed försöker koppla detta till MH-tragedierna. Bolaget är de facto indonesiskt och opererar därmed under indonesiska lagar och regler, och de bolagen har tyvärr ett ganska dystert "track record".

49% vid lite närmare efterforskning, men nu börjar vi hamna lite OT. Det jag reagerade på var medias rapportering om att ett malaysiskt bolag drabbats av ett försvunnet flyg, och att de därmed försöker koppla detta till MH-tragedierna. Bolaget är de facto indonesiskt och opererar därmed under indonesiska lagar och regler, och de bolagen har tyvärr ett ganska dystert "track record".
Indonesia AirAsia var ju även svartlistad fram till 2010, bara som en parentes.
Måste också hålla med i det du säger, det är ganska hemskt att media på många håll inte gör skillnad på AirAsia och Indonesia AirAsia, många artiklar i media gällande QZ8501 har ju även bilder på AirAsia-flygplan med Malaysisk flagg, antar att det säljer bättre...

Last edited:
Vad grundar du detta på? Nog för att inledande rapportering i såna här fall kan ha brister (så även idag) men CNN brukar ta in experter relativt snabbt som lyfter nivån. Idag har man haft tidigare utredningsledare från NTSB, piloter, flygmeteorologer m.fl. i sin rapportering. Du menar att alla dessa varit inkompetenta idioter?

De sakkunniga säger jag inget om. De som brukar ställa frågorna däremot...

Tur att jag var lyckligt ovetande om denna historia. Flög Jakarta-Singapore ett par timmar senare (med SQ) utan anmärkning.

Toppen