Fyra år efter att jag gjorde denna resa har jag äntligen flugit Lufthansa F igen. Det är dags att ge lite perspektiv på det hela och uppdatera mina åsikter om LH F.
Denna tråd handlade om min första first - något som de flesta nog alltid kommer att komma ihåg och tycka var lite speciellt. Jag har därför länge undrat om LH F verkligen var så bra som jag tyckte det var för fyra år sedan eller om jag bara var bländad över att äntligen få testa förstaklass.
Sedan denna rapport skrevs har jag flugit förstaklass med BA, Malaysian, ANA, American (transcon), Etihad samt Asiana och jag känner numera att det inte är något konstigt att flyga förstaklass även om det inte är något jag gör varje dag.
När jag tittar tillbaka på alla resor jag gjort är det några som står ut på olika sätt. Etihad har get den absolut bästa helheten med en utsökt lounge i Abu Dhabi samt klockren service ombord. ANA står ut med den absolut bästa servicen ombord men tappar helt bollen på marken.
Lufthansa F är enligt mig fortfarande en av de bästa produkterna på marken men i luften är de långt ifrån bäst. På min första resa med dem flög jag via Frankfurt och bodde i First Class Terminal på både utresan och hemresan. Nu senast var det First Class Lounge i München som testades och jag kan inte säga att det är enorm skillnad på dessa två. Jag var mycket positivt överraskad av FCL. Servicen var oklanderlig och även
@FruAgehall trivdes rätt bra där.
I luften hade vi oturen att ha en full kabin, och det gör att servicen blir märkbart lidande. Det är helt enkelt inte tillräckligt med personal för att nå hela vägen fram. Med detta inte sagt att servicen blir dålig, men jag vet att de vill mer än de klarar av att leverera. Det jag dock gillar skarpt med Lufthansa är att de är förutsägbara - man vet exakt vad man ska förvänta sig och var lägstanivån ligger (som på inget sätt är direkt lågt) och ofta blir det lite bättre än så. Men det är inga stora variationer som hos många andra bolag.
På min resa som tråden handlar om så hade jag ju även förmånen att flyga med den "gamla" förstaklasskabinen på övervåningen på 747-400 vilket innebar att man hade gigantiskt med plats samt både en stol och en säng. Det gör rätt stor skillnad och gjorde upplevelsen bättre sist än nu, men det är väl inte något man ska räkna med att kunna få numera oavsett bolag - det är rätt få som erbjuder motsvarande numera.
Hur ska man då sammanfatta detta? Lufthansa F står sig bra. Jag skulle väldigt enkelt säga att om man ska resa ut från Europa, så är Lufthansa F ett bra val medan jag mycket hellre flyger ANA om jag ska hem från Asien.
Dock ska jag säga att av de bolag jag testat är det bara BA som jag på inget sätt kan rekommendera i förstaklass. De har den överlägset sämsta F-produkt jag testat.