MangeEricson
Medlem
Visst är det så att man redan tidigare varit tvungen att hålla reda på olika parametrar för att kunna uppgradera, men det gär ju inte den här ändringen bättre.
Och det är ju dessutom på olika biljetter man nu måste ha kollen
a) På A3 biljetter där man vill använda uppgraderingsvouchers måste man ha koll på klass + Aegeans branding av biljettyper.
b) På SK biljetter som man krediterar till A3 måste man ha koll på klass + Sas branding av biljettyper
Så jag tycker nog att det är betydligt värre nu. Jag har nog faktiskt aldrig ens brytt mig om a) fallet utan köpt den biljett jag fått tag på, så jag har s.a.s. struntat i begränsningarna.
Visst är det betydligt värre nu om man jämför med hur det har varit innan. Men samtidigt kunde de ha stryckit intjäningen i bokningsklass O och T helt och hållet (och devalverat flera andra), nu finns i alla fall möjligheten att tjäna 100% för en liten extrasumma. Jämför man detta med flertalet andra flygbolag inom Star Alliance är detta fortfarande generöst.
Och jämför man med Eurobonus är det fortfarnade 240% bättre intjäning på en enkelresa inrikes i V-klass, samtidigt som jag personligen värderar poängen i Aegean mer. Jämför vi på långlinjerna så ger Aegean nästan 1800% mer än Eurobonus i O-klass på en enkelresa CPH-HKG, så även om det är en liten försämring så får vi försöka se det positiva i att SAS + Aegean fortfarande är en sweetspot.
Att Aegeans uppgraderingskuponger är lite knövliga kan jag dock hålla med om, i alla fall om man jämför med hur det va från början... Jag kan även inflika att man inte får ha andra bolag än Aegean/Olympic på biljetten om man vill uppgradera med deras kuponger då ingen här verkar ha nämnt det.