Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

intuition

Medlem
Det är ju ett elände när det inte räcker att ha koll på bokningsklassen utan att man även måste veta kombinationen av bokningsklass och marknatsfört koncept.

Jag gissar att man kommer att ser mer och mer av det med i och med trenden "unbundling of fares".
 

palmen

Moderator
Jag köpte en billig Go Light longhaul som jag räknade med att tjäna ca 10 000 miles på. Dessutom har jag lagt Plusgrade-bud för att fördubbla intjäningen (och sitta lite bekvämare på flygen). Utan Plusgrade kommer jag inte tjäna en enda mile på den resan nu när Aegean har gjort den här försämringen. Det troliga är väl att intjäningen för min biljett blir som Go Light hos alla frequent flyer program när SAS inför förändringen, det vore väl konstigt om det blir Go Light-intjäning till Eurobonus men 200% (Plus eller Businessclass-intjäning) till Aegean?
Vi vet inte i dagsläget, kan mycket väl bli ny bokningsklass vid poäng uppgradering, likväl som det inte blir det. Och ska man hårddra det så ska detta aldrig ha fungerat att nyttja poäng från EB och tjäna till Aegean, att det har fungerat tidigare är ju bara tacka och ta emot för.

Sant, men jag har inte access till F&F-kampanjen och även om jag hade det så innebär det att jag hade betalat ca 3000 SEK (mellanskillnaden mot vad jag normalt hade betalat) för mitt guldkort och jag vet inte om det är värt det. Det är mest loungerna jag värderar men mitt Priority Pass går betydligt varmare än mitt guldkort och nu finns det ju några bra Priority Pass lounger på min hemmabas (Eventyr och Atelier loungerna på Kastrup).
De 22k poänger till Aegean räcker ju till en enkel i Business också, värdet på det kan vara riktigt bra plus ett guldkort. Personligen spenderar jag gladeligen 6k för ett guldkort.

Det är ju ett elände när det inte räcker att ha koll på bokningsklassen utan att man även måste veta kombinationen av bokningsklass och marknatsfört koncept.

Jag gissar att man kommer att ser mer och mer av det med i och med trenden "unbundling of fares".
På Aegean har man behövt ha koll på detta i typ 2 år nu om managed köper deras biljetter och vill uppgradera med sina vouchers.
 
Det är ju ett elände när det inte räcker att ha koll på bokningsklassen utan att man även måste veta kombinationen av bokningsklass och marknatsfört koncept.

Jag gissar att man kommer att ser mer och mer av det med i och med trenden "unbundling of fares".
På Aegean har man behövt ha koll på detta i typ 2 år nu om managed köper deras biljetter och vill uppgradera med sina vouchers.
Njae, för att kunna uppgradera med sina Aegean-vouchers har man bara behövt undvika bokningsklasser P, U och T så är man safe. För att tjäna miles med SAS duger ibland bokningsklasser O och T, men ibland duger de inte. Det blir mycket svårare att boka biljetter via resebyråer nu och bara det faktumet i sig gör en typisk t o r biljett 200-300 SEK dyrare för oss som brukar boka via resebyråer och då har jag inte tagit med i beräkningarna att man dessutom måste boka dyrare bokningsklass (SAS Go eller högre istället för SAS Go Light). Så den här förändringen förstör på ganska många sätt.
 
Last edited:
Måste säga att denna förändring har varit högst väntad, SAS sänkte ju intjäningen i Eurobonus rejält för ett år sen. Hade även förväntat mig en rejäl försämning för Miles & Bonus, men även med denna förändring ger fortfarande de flesta bokningsklasserna minst 100% vilker är väldigt generöst.
 

igelkotten

Medlem
Njae, för att kunna uppgradera med sina Aegean-vouchers har man bara behövt undvika bokningsklasser P, U och T så är man safe. För att tjäna miles med SAS duger ibland bokningsklasser O och T, men ibland duger de inte. Det blir mycket svårare att boka biljetter via resebyråer nu och bara det faktumet i sig gör en typisk t o r biljett 200-300 SEK dyrare för oss som brukar boka via resebyråer och då har jag inte tagit med i beräkningarna att man dessutom måste boka dyrare bokningsklass (SAS Go eller högre istället för SAS Go Light). Så den här förändringen förstör på ganska många sätt.

Nej det är P, U och T på billigaste - t ex U med flex kan uppgraderas
 

igelkotten

Medlem
Måste säga att denna förändring har varit högst väntad, SAS sänkte ju intjäningen i Eurobonus rejält för ett år sen. Hade även förväntat mig en rejäl försämning för Miles & Bonus, men även med denna förändring ger fortfarande de flesta bokningsklasserna minst 100% vilker är väldigt generöst.
Håller med. Fortfarande bra sweet spot med SAS, jämfört med många andra program och billiga Economy- biljetter.
 

palmen

Moderator
Njae, för att kunna uppgradera med sina Aegean-vouchers har man bara behövt undvika bokningsklasser P, U och T så är man safe. För att tjäna miles med SAS duger ibland bokningsklasser O och T, men ibland duger de inte. Det blir mycket svårare att boka biljetter via resebyråer nu och bara det faktumet i sig gör en typisk t o r biljett 200-300 SEK dyrare för oss som brukar boka via resebyråer och då har jag inte tagit med i beräkningarna att man dessutom måste boka dyrare bokningsklass (SAS Go eller högre istället för SAS Go Light). Så den här förändringen förstör på ganska många sätt.
Nej dom går att uppgradera så länge de är flex och inte lowest. Har bokat absolut billigaste flex som oftast legat på 1000 kronor ungefär.

Att säga att det förstör är lite hårt, det blir mer att ha koll på helt klart. Tror nog vi kommer gå mer och mer mot att de billigaste biljetterna knappt kommer ge poäng någon stans framöver så bara nyttja så länge det går.
Flygbolagen vill nog att du bokar hos dom så det kommer inte bli lättare framöver med resebyråer
Här finns det ju dock möjlighet för en resebyrå att låta folk boka den bokningsklass de önskar.
 

intuition

Medlem
...

På Aegean har man behövt ha koll på detta i typ 2 år nu om managed köper deras biljetter och vill uppgradera med sina vouchers.

Njae, för att kunna uppgradera med sina Aegean-vouchers har man bara behövt undvika bokningsklasser P, U och T så är man safe. För att tjäna miles med SAS duger ibland bokningsklasser O och T, men ibland duger de inte. ...
Visst är det så att man redan tidigare varit tvungen att hålla reda på olika parametrar för att kunna uppgradera, men det gär ju inte den här ändringen bättre.
Och det är ju dessutom på olika biljetter man nu måste ha kollen
a) På A3 biljetter där man vill använda uppgraderingsvouchers måste man ha koll på klass + Aegeans branding av biljettyper.
b) På SK biljetter som man krediterar till A3 måste man ha koll på klass + Sas branding av biljettyper​

Så jag tycker nog att det är betydligt värre nu. Jag har nog faktiskt aldrig ens brytt mig om a) fallet utan köpt den biljett jag fått tag på, så jag har s.a.s. struntat i begränsningarna.
 
Toppen