Vi vet inte i dagsläget, kan mycket väl bli ny bokningsklass vid poäng uppgradering, likväl som det inte blir det. Och ska man hårddra det så ska detta aldrig ha fungerat att nyttja poäng från EB och tjäna till Aegean, att det har fungerat tidigare är ju bara tacka och ta emot för.Jag köpte en billig Go Light longhaul som jag räknade med att tjäna ca 10 000 miles på. Dessutom har jag lagt Plusgrade-bud för att fördubbla intjäningen (och sitta lite bekvämare på flygen). Utan Plusgrade kommer jag inte tjäna en enda mile på den resan nu när Aegean har gjort den här försämringen. Det troliga är väl att intjäningen för min biljett blir som Go Light hos alla frequent flyer program när SAS inför förändringen, det vore väl konstigt om det blir Go Light-intjäning till Eurobonus men 200% (Plus eller Businessclass-intjäning) till Aegean?
De 22k poänger till Aegean räcker ju till en enkel i Business också, värdet på det kan vara riktigt bra plus ett guldkort. Personligen spenderar jag gladeligen 6k för ett guldkort.Sant, men jag har inte access till F&F-kampanjen och även om jag hade det så innebär det att jag hade betalat ca 3000 SEK (mellanskillnaden mot vad jag normalt hade betalat) för mitt guldkort och jag vet inte om det är värt det. Det är mest loungerna jag värderar men mitt Priority Pass går betydligt varmare än mitt guldkort och nu finns det ju några bra Priority Pass lounger på min hemmabas (Eventyr och Atelier loungerna på Kastrup).
På Aegean har man behövt ha koll på detta i typ 2 år nu om managed köper deras biljetter och vill uppgradera med sina vouchers.Det är ju ett elände när det inte räcker att ha koll på bokningsklassen utan att man även måste veta kombinationen av bokningsklass och marknatsfört koncept.
Jag gissar att man kommer att ser mer och mer av det med i och med trenden "unbundling of fares".
Njae, för att kunna uppgradera med sina Aegean-vouchers har man bara behövt undvika bokningsklasser P, U och T så är man safe. För att tjäna miles med SAS duger ibland bokningsklasser O och T, men ibland duger de inte. Det blir mycket svårare att boka biljetter via resebyråer nu och bara det faktumet i sig gör en typisk t o r biljett 200-300 SEK dyrare för oss som brukar boka via resebyråer och då har jag inte tagit med i beräkningarna att man dessutom måste boka dyrare bokningsklass (SAS Go eller högre istället för SAS Go Light). Så den här förändringen förstör på ganska många sätt.På Aegean har man behövt ha koll på detta i typ 2 år nu om managed köper deras biljetter och vill uppgradera med sina vouchers.Det är ju ett elände när det inte räcker att ha koll på bokningsklassen utan att man även måste veta kombinationen av bokningsklass och marknatsfört koncept.
Jag gissar att man kommer att ser mer och mer av det med i och med trenden "unbundling of fares".
Njae, för att kunna uppgradera med sina Aegean-vouchers har man bara behövt undvika bokningsklasser P, U och T så är man safe. För att tjäna miles med SAS duger ibland bokningsklasser O och T, men ibland duger de inte. Det blir mycket svårare att boka biljetter via resebyråer nu och bara det faktumet i sig gör en typisk t o r biljett 200-300 SEK dyrare för oss som brukar boka via resebyråer och då har jag inte tagit med i beräkningarna att man dessutom måste boka dyrare bokningsklass (SAS Go eller högre istället för SAS Go Light). Så den här förändringen förstör på ganska många sätt.
Håller med. Fortfarande bra sweet spot med SAS, jämfört med många andra program och billiga Economy- biljetter.Måste säga att denna förändring har varit högst väntad, SAS sänkte ju intjäningen i Eurobonus rejält för ett år sen. Hade även förväntat mig en rejäl försämning för Miles & Bonus, men även med denna förändring ger fortfarande de flesta bokningsklasserna minst 100% vilker är väldigt generöst.
Ajdå, det hade jag inte koll på.Nej det är P, U och T på billigaste - t ex U med flex kan uppgraderas
Nej dom går att uppgradera så länge de är flex och inte lowest. Har bokat absolut billigaste flex som oftast legat på 1000 kronor ungefär.Njae, för att kunna uppgradera med sina Aegean-vouchers har man bara behövt undvika bokningsklasser P, U och T så är man safe. För att tjäna miles med SAS duger ibland bokningsklasser O och T, men ibland duger de inte. Det blir mycket svårare att boka biljetter via resebyråer nu och bara det faktumet i sig gör en typisk t o r biljett 200-300 SEK dyrare för oss som brukar boka via resebyråer och då har jag inte tagit med i beräkningarna att man dessutom måste boka dyrare bokningsklass (SAS Go eller högre istället för SAS Go Light). Så den här förändringen förstör på ganska många sätt.
...
På Aegean har man behövt ha koll på detta i typ 2 år nu om managed köper deras biljetter och vill uppgradera med sina vouchers.
Visst är det så att man redan tidigare varit tvungen att hålla reda på olika parametrar för att kunna uppgradera, men det gär ju inte den här ändringen bättre.Njae, för att kunna uppgradera med sina Aegean-vouchers har man bara behövt undvika bokningsklasser P, U och T så är man safe. För att tjäna miles med SAS duger ibland bokningsklasser O och T, men ibland duger de inte. ...