Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Ok tack, fast jag har EBG och vill nyttja dess fördelar på flygplatsen men ha poängen på Aegan. Måste inte FF# finnas på boardingkortet för att fördelarna ska kunna nyttjas? Tror det handlar om att hålla isär FQTS och FQTV på något smart sätt.

Last edited:
Söker förtydligande

Tolkar tidigare inlägg i tråden som att 20.000 pinnar på ett år ger guldkort(från start på medlemskap), eller är det 16.000 från det att man fått Blue som gäller?

Under 'Terms & Conditions' på hemsidan står det:
B. GOLD Card:
Members who hold a BLUE Card and who have earned at least 16,000 Tier Miles within twelve (12) consecutive months from their first miles-accruing flight on the previous tier will receive the GOLD Card

hittar ingenting om 20.000 på ett år...

Tacksam för svar!

Söker förtydligande

Tolkar tidigare inlägg i tråden som att 20.000 pinnar på ett år ger guldkort(från start på medlemskap), eller är det 16.000 från det att man fått Blue som gäller?

Under 'Terms & Conditions' på hemsidan står det:

hittar ingenting om 20.000 på ett år...

Tacksam för svar!

Det krävs 4000 poäng för att komma till silvernivå (heter den blue?), sen krävs det 16000 poäng till för att nå guldnivån.

Ok tack, fast jag har EBG och vill nyttja dess fördelar på flygplatsen men ha poängen på Aegan. Måste inte FF# finnas på boardingkortet för att fördelarna ska kunna nyttjas? Tror det handlar om att hålla isär FQTS och FQTV på något smart sätt.

Nein! Det räcker att visa kortet för att få guldförmåner. Att separera Fqts och fqtv är ett lotteri som oftast ger nitlott. Det är bäst att lägga in det kort man vill ha poäng på vid bokningen och sedan inte ändra :)

Det finns alltså inga garantier här utan allt hänger på den mänskliga faktorn? Har svårt att tänka mig att det skulle gå med EBG i automatspärrade Fast Tracks om resan är reggad på Aegan eller annat *A.

Last edited:
Business check-in går det bra att checka in familjen. Fasttrack och familje access till loungen gäller tyvärr bara SAS Gold, inte övriga *Gold.

Jag kan bekräfta att det kan bli problem om man som A3*G försöker ta in familjen i SAS lounger. När jag provade detta på ARN T5 fick jag höra att familjeaccess enbart gäller Eurobonus guldmedlemmar men att jag kunde betala för att familjen skulle kunna komma in. Jag höll då upp treåringen och frågade hur mycket det skulle kosta att ta in henne. Något svar fick jag aldrig och istället välkomnades hela familjen utan kostnad (tack SAS!). För familjer med små barn passar den högra business loungen sannolikt bättre då den har en liten lekhörna där barnen kan rita teckningar m.m.

Om någon läsare händelsevis anser att A3*G bör ha familjeaccess till SAS lounger när de har avgångar med SAS kan möjligen följande förslag som jag bidragit med på My SAS Idea vara av intresse:

https://mysasidea.flysas.net/idea/extra-benefits-star-alliance-gold-members-departing-sas

Jag hoppas nu kunna lösa problemet med familjeaccess för egen del genom att kvalificera mina bägge barn till A3*G. Förutom att vi då kommer in i SAS lounger får vi de facto familjeaccess till alla lounger i Star Alliance nätverket.

Varför skulle man vilja ha in ännu mer folk i loungerna som redan är överfulla? Om du vill ta in hela familjen i SAS lounger rekommenderar jag att du skaffar EBG/EBD.

Om du vill ta in hela familjen i SAS lounger rekommenderar jag att du skaffar EBG/EBD.

Ifall jag inte hade haft möjligheten att kvalificera barnen för A3*G håller jag med dig att EBG/EBD sannolikt skulle vara det bästa alternativet. Nu tror jag dock att jag utan större problem ska kunna kvalificera barnen och då verkar det vara den bättre lösningen. Hela familjen får då tillträde till samtliga Star Alliance lounger, inte bara SAS lounger.

Hur många barn har Tamgåsen? Om du och din bättre hälft har varsitt kort kan ni ju gästa in ett barn var.

Två barn så det du skriver stämmer utmärkt. Barnen lär dock kvalificera till A3*G först och med dem som guldmedlemmar kommer vi in i loungen även om vi flyger själva utan fru Tamgås. När hela familjen kvalificerat kommer vi dessutom att kunna gästa in en hel annan familj på fyra personer vilket faktiskt skulle kunna vara något att hänga i julgranen.

Toppen