Senaste nytt

Aegean GOLD - När kommer kortet?

Du behöver kunna visa på att du har guldstatus, så nej kortet behövs inte nödvändigtvis (boardingkort eller utskrift från kontot brukar funka, dock är kortet det säkraste)

Har just flugit in ett Guldkort hos Aegean, det var inte så svårt. Är deras guldkort lite av ett fulguld eller ses det som ett riktigt guld vid statusmatch osv?
jag menar, de flesta andra inom *A kräver ju det dubbla resandet för att nå guld...

Har just flugit in ett Guldkort hos Aegean, det var inte så svårt. Är deras guldkort lite av ett fulguld eller ses det som ett riktigt guld vid statusmatch osv?
jag menar, de flesta andra inom *A kräver ju det dubbla resandet för att nå guld...

Det är lika fint som alla andra guldkort i alliansen, även om det är så enkelt att få. Det ska ge exakt samma förmåner som vilket Star Guld-kort som helst. Lyckades matcha till mig FBG via det så för matchning verkar det fungera om kravet för matchning är vilket guldkort som helst. :)

Någon som vet hur lång tid det tar att få ett Aegean kort?

Har mitt EB-kort reggat för flyggningen nu, men kan jag ändra det vid incheckningen till Aegeankortet? Eller bör jag göra detta innan min flygning? Var ändrar jag det lättast isf?

Någon som vet hur lång tid det tar att få ett Aegean kort?

Har mitt EB-kort reggat för flyggningen nu, men kan jag ändra det vid incheckningen till Aegeankortet? Eller bör jag göra detta innan min flygning? Var ändrar jag det lättast isf?

Enligt Aegean själva roughly within a month time period, enligt tidigare poster i denna tråd - betydligt längre. Verkar bla. bero på när i månaden man uppnår status och får denna bekräftad. I början på månaden förefaller kortet komma i slutet av samma månad/början på nästa månad. Om man uppnår lite längre fram i månaden kommer kortet i slutet av nästkommande månad/början av månaden efter nästkommande. Detta enligt flertalet inlägg på Flyer Talk.

Byta FFP (bonusprogram) kan du göra vid web incheckning, på flygplatsen eller via exempelvis Lufthansas hemsida (manage my bookings). Jag föredrar sistnämnda även om jag har haft lite problem att få igenom ändringen. Den går igenom på LH´s hemsida men uppdateras inte på den elektroniska biljetten.

tack dino_81 för ditt svar!

Borde mao inte dröja allt för länge med att ansöka om ett konto hos Aegean isf som jag ska flyga 20/9 och rimligen bör ha kortet innan dess. :eek:

Du behöver inte ha ett fysiskt kort när du ska flyga, räcker med att du har ditt "medlemsnummer" som du får direkt när du skapar kontot.

Krav på fysiskt kort med *AG-status

Enligt Star Alliance:

Customer must present proof of Star Alliance Gold level status via a valid frequent flyer program Star Alliance Gold level card or other valid indication of Star Alliance Gold level status

Således ska alltså *AG på boarding card, skärmdump eller mailet om att guldstatus ha uppnåtts räcka.

Var dock i kontakt med Star Alliance gällande bland annat detta (krav på fysiskt kort) och de förmedlade att "loyalty programme are individually operated by the member airlines, rather than combined under the Star Alliance brand.

For specific information relating to mileage credit/accrual/redemption or status related queries, you will need to contact your loyalty programme service centre directly."

Antagligen ett standardsvar, men inte helt samstämmigt med vad som framgår av deras hemsida.

Last edited:
Enligt Star Alliance:

Customer must present proof of Star Alliance Gold level status via a valid frequent flyer program Star Alliance Gold level card or other valid indication of Star Alliance Gold level status

Således ska alltså *AG på boarding card, skärmdump eller mailet om att guldstatus ha uppnåtts räcka.

Har dock inte uppnått guldstatus utan hoppas med lite tur fixa detta denna flygning om min uppgradering gå igenom via OT. :)

Toppen