Senaste nytt

Aegean Airlines - seat upgrade coupon

Bokade en novembertripp till Stockholm från Berlin för ca 1000 kronor jämnt enkel resa. Via Aten-Thessaloniki-Aten, så inget man kan berätta för människor ute i den vanliga världen utan att bli sedd som tokstolle.

Tycker 1000 kr för de 4 segmenten (P-klass så bara 200 p per segment men enbart ute efter just segmenten) är prisvärt i sig, men får jag igenom uppgraderingskupongerna idag blir det ju ännu bättre.

Ett problem som åtminstone inte jag kunnat lösa med Aegean hittills, är om det finns någon förbindelse från/till Nordeuropa som inte skulle kräva övernattning i Grekland om man vill göra 4 segment efter varandra eller på en dag?
Nu ligger flygplatshotellen i t.ex. Thessaloniki runt 50 euro i pris, men Sofitel i Aten som jag provade förra året ligger på 150 euro nånting, ingen stor summa i sig men förtar känslan av klipp när man gör sitt segment run...

Tillägg: Ja, alla 4 kupongerna gick igenom utan problem. Får som vanligt poäng/segment enligt P-klass dock. Lade eventuellt inlägget i fel tråd men det passar ju kanske likaväl här.

Last edited:
Bokade en novembertripp till Stockholm från Berlin för ca 1000 kronor jämnt enkel resa. Via Aten-Thessaloniki-Aten, så inget man kan berätta för människor ute i den vanliga världen utan att bli sedd som tokstolle.

Tycker 1000 kr för de 4 segmenten (P-klass så bara 200 p per segment men enbart ute efter just segmenten) är prisvärt i sig, men får jag igenom uppgraderingskupongerna idag blir det ju ännu bättre.

Ett problem som åtminstone inte jag kunnat lösa med Aegean hittills, är om det finns någon förbindelse från/till Nordeuropa som inte skulle kräva övernattning i Grekland om man vill göra 4 segment efter varandra eller på en dag?
Nu ligger flygplatshotellen i t.ex. Thessaloniki runt 50 euro i pris, men Sofitel i Aten som jag provade förra året ligger på 150 euro nånting, ingen stor summa i sig men förtar känslan av klipp när man gör sitt segment run...

Tillägg: Ja, alla 4 kupongerna gick igenom utan problem. Får som vanligt poäng/segment enligt P-klass dock. Lade eventuellt inlägget i fel tråd men det passar ju kanske likaväl här.
Det går från London du kan ta en sen kvällsflight som landar typ 0430 i Athen och sen ta flighten till Stockholm på morgonen, dock inget jag skulle rekommendera.

Det går från London du kan ta en sen kvällsflight som landar typ 0430 i Athen och sen ta flighten till Stockholm på morgonen, dock inget jag skulle rekommendera.

Hm..du menar att man åker ARN-ATH-LHR dagen före? Hinner man vända med samma flyg på LHR då, för jag antar att det är det flyget man kommer till LHR med, eller finns 3+ dagliga avgångar ATH-LHR?

Ja då kanske det är mer smärtfritt med övernattning :) Tänkte om det ev. gick att göra på en dag med hjälp av positioneringsflyg och sedan göra fyra inrikes A3-sträckor på dagen och sedan hem med valfri positioneringsvgång.

Hm..du menar att man åker ARN-ATH-LHR dagen före? Hinner man vända med samma flyg på LHR då, för jag antar att det är det flyget man kommer till LHR med, eller finns 3+ dagliga avgångar ATH-LHR?

Ja då kanske det är mer smärtfritt med övernattning :) Tänkte om det ev. gick att göra på en dag med hjälp av positioneringsflyg och sedan göra fyra inrikes A3-sträckor på dagen och sedan hem med valfri positioneringsvgång.
Jag har för mig man landar vid 9 så det är samma plan man ska med i så fall. Tror dock Minimum Connection Time kan vara ett problem i London. Det går ju att boka som 2 biljetter dock och chansa.

När jag tittade på dessa resor från London kunde jag få upp till 3 dagars stopp i Athen när man bokade via resebyrå. Blir ingen MR i den bemärkelsen men det var en möjlighet i alla fall.

Okej, ja man kan nog konstatera att om man som jag enbart ska göra segment run så enkelt och billigt som möjligt, så är det bästa att boka tur och retur t.ex. Arlanda-grekisk inrikesdestination-Arlanda via Aten och övernatta billigt på inrikesdestinationen. Jag håller Thessaloniki för bästa destinationen tack vare täta förbindelser och lounge, och inte minst för att det finns morgonflyg så man hinner med ATH-ARN som iaf på vintern avgår 08:25.
Skulle jag ha en hel helg på mig skulle jag antagligen välja Rhodos, också dit finns täta förbindelser med låga priser och där man i princip landar i en by vid kusten med väldigt överkomliga priser.

Jaha då har man avpolletterat 3 av 4 seat upgrade coupons (tänkte "ge" bort den sista åt en kompis till hans A3 Silverkorts race) för att hålla A3 Gold kortet i liv, detta år blev det en t/r tripp till Kreta från London.

Gick relativt enkelt att "boka", efter första samtalet var jag uppgraderad på utvägen men då sa d att det ej fanns plats på returen!?
Dagen efter var jag i kontakt med bokningsagenten ett annat ärende men passade samtidigt på att fråga igen om uppgradering för returen, dock utan framgång. :(
Senare under dagen kom bekräftelse på uppgraderingen och då såg jag till min förvåning att returen från Athen nu var i business o_O, ibland blir man inte riktigt klok på A3:s boknings support. :rolleyes:
Nåja, ingen e ju nöjdare än jag som slipper sitta i ekonomi ca. 4 timmar. :)

Nu har Aegean ändrat reglerna för Seat Upgrade Coupons, de gäller inte för de billigaste biljetterna i bokningsklass U, P eller T.

You may use your coupons whether you have purchased a Flex or a Golight ticket (U, P, T fares excluded).

Flyertalk FlyerTalk Forums - View Single Post - Seat upgrade coupons

Det går att se bokningsklass på Aegeans hemsida, S verkar vara billigaste som är giltig för uppgradering.

screenshot-e-ticket.aegeanair.com 2016-10-03 21-10-19.png

Dåligt, fast inte oväntat. Det blir inga fler sjutimmarsresor (som t.ex. ARN-ATH-LHR) i business för 450 kr :).

Toppen