Senaste nytt

Access till Sky Team lounger

Nyckeln här är "Skyteam member airline operated by the following airlines", så bara operated by AF/KLM/AirEuropa...
Ja det var där jag fastnade också. Men hård drar man det så står det OR transfering between flights operated by following airlines . Men jag får helt enkelt ta en kall pilsner någon annanstans :)

Och så här står det för IAD i SkyTeams lounge finder:

1754642972775.png

Exakt samma text men vi VET att SAS-resenärer också har tillgång till bägge loungerna

1754643080276.png

Logiken i detta? Enligt era bergsäkra tolkningar ovan i tråden kommer SAS resenärer inte in i AF-loungen. Vad är det som är otydligt med det ;)

(Möjligtvis är skillnaden att det är SkyTeam-lounger men syftningen i fotnoten kan tolkas som att den bara berör Deltas medlemmar då hela fotnoten beskriver Deltas begränsningar)

Helt enkelt jävligt dåligt beskrivna regler som öppnar för tolkningar :(

Fler parenteser i löptext skulle verkligen underlätta.

(SkyTeam Elite Plus Frequent Flyers travelling on a same-day international flight operated by a SkyTeam member airline) OR (transferring between flights operated by the following airlines AF KLM AE)

SkyTeam Elite Plus Frequent Flyers travelling on a same-day international flight AND (operated by a SkyTeam member airline OR transferring between flights) AND (operated by the following airlines AF KLM AE)

Last edited:
Operated by the following airlines: Air France, KLM, Air Europa. SAS är inte med på den här listan. Ganska tydligt, tycker jag.
Tvärtemot ganska otydligt:

Lounge access is reserved for:
-international First or Business Class ticket holders
or
-SkyTeam Elite Plus Frequent Flyers

- travelling on a same-day international flight operated a SkyTeam member airline
or
- transferring between flights (domestic or international) operated by the following airlines (*exceptions may apply):

En helt rimligt bokstavstolkning är att F/C-pax och statusmedlemmar har tillgång ifall de reser med SkyTeam från AGP, ELLER ifall de har transfer med AF/KLM/Air Europa.
Helt tydligt är det att man överkomplicerat detta för att utesluta inrikesresande inom Spanien som börjar sin resa på AGP, men klantat till sig i formuleringen.

Förbättring?
- travelling on a same-day international flight operated by the following airlines, or transferring between flights (domestic or international) operated by the following airlines (*exceptions may apply):

Jag kan inte uttala mig om Malaga, men Sala VIP Alicante har en snarlik text, och där kommer väldigt definitivt INTE SAS-resenärer in, det står med en stor och tydlig skylt vid ingången. Ibland är det knappt så att jag kommer in med Priority Pass när de ser mitt SAS-boardingkort :)

1754643828972.png

Oavsett hur tydligt otydligt det är så "vet vi" att man inte har access där SAS loggan inte visas (självklart undantag som bekräftar regeln).
Man kan vifta hur mycket man vill med skrivningar på lounge finder sidan, personalen i loungen kommer inte bry sig det minsta om detta.

Finns information på sas hemsida över vilka flygplatser som det finns access till lounge på. Man kan utgå ifrån den, och ännu har de inte lagt till lounger i Spanien och tveksamt om det kommer att göras inom en snar framtid, om inte något ändras för de som bokat business efter 1 oktober.

Så nu är förvirringen total :) Men vi kanske har riktiga fall som blivit stoppade i dörren på loungen?
Brukar stå skyltar i spanska lounger att SAS inte har access, just för att så många kommer dit och tor de har access.

Och så här står det för IAD i SkyTeams lounge finder:

Visa bifogad bild 167239

Exakt samma text men vi VET att SAS-resenärer också har tillgång till bägge loungerna

Visa bifogad bild 167240

Logiken i detta? Enligt era bergsäkra tolkningar ovan i tråden kommer SAS resenärer inte in i AF-loungen. Vad är det som är otydligt med det ;)

(Möjligtvis är skillnaden att det är SkyTeam-lounger men syftningen i fotnoten kan tolkas som att den bara berör Deltas medlemmar då hela fotnoten beskriver Deltas begränsningar)

Helt enkelt jävligt dåligt beskrivna regler som öppnar för tolkningar :(
Ganska enkelt: man kommer in i Air France-loungen därför att det är en Air France-lounge, alltså en SkyTeam-lounge utan specialregler. Då gäller SkyTeams allmänna inträdesregler, utöver det som står i listan. (I alla fall om inte loungen har kapacitetsbegränsningar och nekar folk från vissa flygbolag vid vissa tider.)

I tredjepartslounger/kontraktslounger kommer man däremot enbart in om det flygbolag man flyger med har kontrakt med just den loungen (och man uppfyller övriga regler för att komma in gällande biljettklass och status).

Det här gäller mig veterligen i alla tre allianser och är inget som är unikt för SkyTeam: tredjepartslounger har andra tillträdesregler än flygbolagens egna lounger. Det är bara så att SkyTeams loungelista uppenbarligen verkar få ännu fler på BC att göra egna tolkningar (ägna sig åt önsketänkande?) än Star Alliance lounge finder gjorde. o_O

(Tjatvarning...) Vill man veta vilka lounger man har tillgång till, så hittar man det på SAS webbplats, även om denna sida blivit svårare att hitta genom att klicka sig fram på webbplatsen.
Om flygplatsen inte står med, så finns det ingen lounge för SAS-resenärer. Jag tror inte vi har hittat ett enda undantag från den regeln?
I de allra flesta fall är det alltså helt onödigt att kolla i SkyTeams loungeförteckning, för du hittar inget där som inte står hos SAS, men många lyckas misstolka det som står.
I något enstaka fall, som Air France på IAD ovan, går det att hitta alternativa flygbolagslounger på samma flygplats, utöver den lounge som står i SAS förteckning. Men de fallen är väl några enstaka i hela världen och inget i Europa?

Toppen