Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

palmen

Moderator
Jag är inte uppdaterad på vad SAS Eurobonus har erbjudit så min teori kanske är befängd, men kan det inte vara så att SAS hellre kör den hör modellen, som uppmuntrar resenärer att flyga med SAS, istället för att som vissa andra flygbolag förlänga statusen helt utan motprestation?
Ja, SAS absolut viktigaste fokus nu måste vara att få igång cashflow och sluta blöda pengar varje månad. För att det ska uppnås måste folk börja resa igen på nivåer som åtminstone börjar komma närmare hur det var innan pandemin.
Tror detta är ett bra drag av SAS, även om vi är några som kommer åka på en räkmacka till EBG/EBD och kanske LTG tack vare detta.
 

Nahoj

Medlem
Jag ringde nyss SAS för att fråga om gjorda bokningar via exempelvis Expedia också omfattas av denna kampanjen, och fick som svar att bara bokningar som gjorts direkt hos SAS omfattas. Sade att man ju brukar få baspoängen, men fick då snabbt ytterligare svar om att man inte får X3 statuspoäng om man inte bokar genom SAS.

Är det någon som bokade genom resebyrå under den förra statuskampanjen, och som kan svara på om man fick X3 statuspoäng eller inte?
 

imartin

Medlem
Möjligt att detta kommer leda till ganska många nya Eurobonus medlemmar från andra länder också. Sådant här kommer spridas fort på många bloggar (kampanjen verkar inte utesluta Eurobonus konton som skapas först nu).

Hoppas att andra Star Alliance bolag inte har problem med denna kampanj. För att egentligen ska det ju inte vara så här enkelt att nå guldstatus. Antaligen finns det några allmäna krav från alliansen mot alla anslutna bolag också.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Möjligt att detta kommer leda till ganska många nya Eurobonus medlemmar från andra länder också. Sådant här kommer spridas fort på många bloggar (kampanjen verkar inte utesluta Eurobonus konton som skapas först nu).

Hoppas att andra Star Alliance bolag inte har problem med denna kampanj. För att egentligen ska det ju inte vara så här enkelt att nå guldstatus. Antaligen finns det några allmäna krav från alliansen mot alla anslutna bolag också.
På united tex, som är betydligt större än sas i star, kan du i år tjäna in gold genom kreditkort utan att någonsin kliva in i ett flygplan. Jag tror inte star alliance går speciellt hårt åt förenklad status intjäning under pandemin...

Däremot kan det ju potentiellt bli dyrt för sas när resandet kommer igång igen om alla dessa teoretiska nya guld kunder helt plötsligt börjar använda sitt guld mycket. Men en hel del av dem kan ju mycket väl tappa guld igen innan farten är uppe på resandet.

Fördelen med att ha den här typen av kampanj istället för att bara förlänga statusen som de flesta andra också gör, är ju att man faktiskt får ut folk i flygplanen. Och när de inser att det kanske inte var så farligt och att de kan överleva att flyga med mask och sämre service, så kanske de flyger en gång till. Och på det sättet får sas upp den livsviktiga cashflowen.
 

imartin

Medlem
Ja alltså att de som redan hade status ska få en möjlighet att tjäna in den igen på ett lätt sätt är självklart. Tänkte mest på faktumet att det med kampanjen kan räcka att flyga en tor ARN-EWR i SAS Plus och få guld, även om man inte har varit det innan. Jag skulle argumentera att kvalifikationen då är ännu betydligt lättare än genom det kreditkortet från United du nämner (det krävs ju förmodligen ändå lite jobb att tjäna in guld med det där kortet. Men jag förstår, du ville bara ge ett exempel på att Star Alliance inte verkar bry sig om sådant. Det är dock ändå lite förvånande. Varje extra guldkortsinnehavare medför ju konsekvenser för alla alliansbolag och deras premiumpassagerare (en till person i kön på fast track, business/guld checkin, priority boarding etc). Dessutom är det dåligt för andra bolag inom *A om kunder från deras FF program byter till SAS, för att de kan få guld så här lätt.

Hur som helst, jag filosoferar bara lite. För SAS är detta säkert klokt, iaf på kort sikt.
 
Och när de inser att det kanske inte var så farligt och att de kan överleva att flyga med mask och sämre service, så kanske de flyger en gång till.
Precis, och när de har blivit vana vid priority checkin, fast track och lounge så kommer nog en del att vilja förnya guldkortet även när alla statuspoängkampanjerna är slut och på så sätt har SAS fått trogna resenärer som inte väljer Ryan/Easyjet/WizzAir/Norwegian även om de hamnar högre upp på prisjämförelsesajterna.
 

Apisto

Medlem
Jag kommer trilla över till guld på nu i oktober pga detta, trots att jag inte planerat för det nu och har period juni-maj. Får ta en liten funderar om jag ska försöka gå på diamond istället nu. Har iaf 28000 statuspoäng kvar som kommer trilla in under resten av året pga Amex Elite och SAS MCP.

20k poäng är ju inte omöjligt att okynnesflyga in med kampanj. Lite surt bara att mina 20k-Elite-poäng trillar in först i mars/april.
 
Toppen