Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

palmen

Moderator
6e Jan, ARN-BRU
Om det är morgonflighten så blev precis CPH-BRU morgonflighten den dagen en 737-700 och kommer därmed högst troligt ställas in.
Då är bara ARN-BRU kvar som avgång så jag gissar den går, men säker kan man ju som sagt inte vara. SAS har ju ändrat förr i dessa typer av bokningar.
 

Sir Lemon

Medlem
Jag är lite fast i ett dilemma kring min potentiella MR i helgen till Berlin. Har drygt 400.000 points och skulle kunna spara cash gm att välja points plus cash istället och få 40.000 Basic points och betala typ 975:- ToR plus egentligen ohyggliga 95.000 Extra Points (nästan lika mkt som en ToR i business till USA för två med 2-4-1). Alternativet är ca 5.700 SEK för två enkla ren cash (Tor går inte pga att jag har 45 min istf MCT 60 min på BER). Har ju 20’ basic gm Sas-Amex och 12’ gm Sas-MC samt en enkel hem i plus Cph-Arn-Got plus efter nyår med min käresta (3 nätter Malmö plus 2 nätter Köpenhamn) som inbringar 7.000:- basic points. Som ni förstår hägrar Diamond... Hjälp mig med kloka ord, ngn av er som är mer erfarna. ;) Kommer självklart inte undan det till syvende och sidst personliga ställningstagandet när gäller ”die Qual der Wahl” men ngn input av klokskap kan jag behöva. Fråga ett är naturligtvis: Ska jag ”go for Diamond” ? Isf är nuvarande kampanj naturligtvis vägen som inte är att se igen inom förutsebar framtid. Fråga två: Köpa cash eller ”snåla” mig och betala med egentligen alldeles för många Extra Points plus liten summa cash? Hur skulle ni resonera?
 

Berglund

Medlem
få 40.000 Basic points
Jag tror inte att du får 40 000 basic points för en MR till Berlin. Det beror ju förstås på var du startar och sådär men jag tror du tänker på 4X kampanjen och då får du 1X basic points och 3X statuspoäng (som endast hjälper status, likt statuspoängen från Amex och Mastercard). Statuspoängen kan man inte köpa ny resa för!

betala typ 975:- ToR plus egentligen ohyggliga 95.000 Extra Points
Är 95 000 SAS Eurobonus extrapoäng värda
5700 - 975 = 4725 kr som är differensen
4725 / 95 000 = 0,0497… kr per poäng
Dvs ett poängvärde på mindre än fem öre per poäng. Det är en prisnivå där jag normalt, före corona, absolut kunde tänka mig att köpa poängen. (Poängpriset på de berömda Avishyrorna 2018 var cirka 7 öre per Eurobonuspoäng.) Jag hade själv inte betalat 95 000 poäng för att spara 4725 kr.

Fråga ett är naturligtvis: Ska jag ”go for Diamond” ?
Klart du ska! Om inte annat förlänger du livet på alla dina existerande EuroBonuspoäng med minst fem år.

Fråga två: Köpa cash
Ja, köpa cash.
 

Sir Lemon

Medlem
Jag tror inte att du får 40 000 basic points för en MR till Berlin. Det beror ju förstås på var du startar och sådär men jag tror du tänker på 4X kampanjen och då får du 1X basic points och 3X statuspoäng (som endast hjälper status, likt statuspoängen från Amex och Mastercard). Statuspoängen kan man inte köpa ny resa för!

Är 95 000 SAS Eurobonus extrapoäng värda
5700 - 975 = 4725 kr som är differensen
4725 / 95 000 = 0,0497… kr per poäng
Dvs ett poängvärde på mindre än fem öre per poäng. Det är en prisnivå där jag normalt, före corona, absolut kunde tänka mig att köpa poängen. (Poängpriset på de berömda Avishyrorna 2018 var cirka 7 öre per Eurobonuspoäng.) Jag hade själv inte betalat 95 000 poäng för att spara 4725 kr.


Klart du ska! Om inte annat förlänger du livet på alla dina existerande EuroBonuspoäng med minst fem år.


Ja, köpa cash.
Hej och många tack för gedigen input. Det hjälpte mig i min fortsatta fundering. När gäller 40.000 points är det såklart som du menar statuspoäng jag är ute efter och den biljett jag kikat på som ger flest points ger 5.000 basic points, åt vardera håll, med två stopp (Got-Arn-Cph-Ber) som med kampanjen torde ge 5.000x 2 (ToR) basic points som är nivåpåverkande, plus 5000x2x3 statuspoäng. Tillsammans borde det ge mig 40.000 statuspåverkande poäng inalles. Tack för eldunderstöd för den sida i mig som inte vill spara 5.000:- i utbyte mot nästan 100 ’ extrapoäng. ;) Allt gott för dagen!
 

Andreas.Net

Medlem
Hej och många tack för gedigen input. Det hjälpte mig i min fortsatta fundering. När gäller 40.000 points är det såklart som du menar statuspoäng jag är ute efter och den biljett jag kikat på som ger flest points ger 5.000 basic points, åt vardera håll, med två stopp (Got-Arn-Cph-Ber) som med kampanjen torde ge 5.000x 2 (ToR) basic points som är nivåpåverkande, plus 5000x2x3 statuspoäng. Tillsammans borde det ge mig 40.000 statuspåverkande poäng inalles. Tack för eldunderstöd för den sida i mig som inte vill spara 5.000:- i utbyte mot nästan 100 ’ extrapoäng. ;) Allt gott för dagen!
Hej, jag vill bara ge ett varnade ord när det gäller tighta byten och det faktum att du skulle boka 2 enkelresor, just nu verkar det vara lite rörigt när det kommer till SAS, vi var i Berlin i helgen och skulle flugit GOT-CPH-BER sen hem hem BER-ARN-GOT, på ditresan var första flyget försenat ca 1 timme och vi hade bytestid på 40 min på CPH så vi missade flyget och blev ombokade med lufthansa och anlände över 4 timmar försent och missade därmed 4X kampanjen på ett av benen.
Min poäng är ju att om du endast har 40 min på BER så räcker det ju att något av dina flyg är försenade och då faller hela upplägget, om du ser till att fixa en ToR bokning så behöver du ju inte oroa dig på det sättet.
Efter helgens bravader så skulle jag inte våga ge mig iväg på en MR med så kort byte, jag skulle nog se till att få minst 2-3 timmar på plats, fast det kanske inte funkar i ditt fall.
 
Toppen