Senaste nytt

2022 års lista över Världens 20 säkraste flygbolag

Mr Basic

Medlem
Inte flugit biz med turkish. Vad är det som är dåligt?
Nu handlar denna tråd om vilka bolag som, utifrån vissa kriterier, anses som mer säkra än andra, inte upplevelsen ombord. Då tror jag tom @Alf kan hålla med om att Turkish (med flera) slår SAS på fingrarna rätt rejält.
Jag gissar på redan nämnt bolag samt Ethiopian (kan inte minnas @Alf nämnt Egypt Air). :rolleyes:
Edit.
B4C7B977-A72E-4255-955E-2CD42C4E8701.png
 
Last edited:

Alf

Medlem
Jag kan ju teoretiskt göra en lista över säkra bolag utifrån vad jag tycker, därav frågan.

Men bra med länken till vad kriterierna är.

Vi kan väl konstatera att trots att sas outsourcat delar av den flygande verksamheten så verkar de ju väldigt säkra att flyga med. Helt tvärt emot vad många hävdar, att detta skulle påverka säkerheten. Vi kan ju då säga att till dagens datum finns det ingen grund för ett sådant påstående.

Nu har ju inte SAS outsourcat så stor del av verksamheten ännu så det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser om flygsäkerheten. Dessutom har jag för mig att outsourcingen sker till två dotterbolag. Detta är ju inte fullt så illa som om det är till ett rent bemanningsföretag. Men detta har ju nyss börjat komma igång så det lär dröja innan vi kan dra några slutsatser om detta. Jag hoppas förstås att du har rätt och att SAS inte drabbas av någon försämrad flygsäkerhet. Men jag är inte lika övertygad.
 

mha321

Medlem
Nu har ju inte SAS outsourcat så stor del av verksamheten ännu så det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser om flygsäkerheten. Dessutom har jag för mig att outsourcingen sker till två dotterbolag. Detta är ju inte fullt så illa som om det är till ett rent bemanningsföretag. Men detta har ju nyss börjat komma igång så det lär dröja innan vi kan dra några slutsatser om detta. Jag hoppas förstås att du har rätt och att SAS inte drabbas av någon försämrad flygsäkerhet. Men jag är inte lika övertygad.
En sådan där säkerhets jämförelse borde väl gå på flyglicensen kan man tycka? Alltså borde sas, sas connect och sas link ha olika entries I tabellen... Och isåfall tar det ju uppemot 10 år att få in siffror.
 

palmen

Moderator
Nu har ju inte SAS outsourcat så stor del av verksamheten ännu så det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser om flygsäkerheten. Dessutom har jag för mig att outsourcingen sker till två dotterbolag. Detta är ju inte fullt så illa som om det är till ett rent bemanningsföretag. Men detta har ju nyss börjat komma igång så det lär dröja innan vi kan dra några slutsatser om detta. Jag hoppas förstås att du har rätt och att SAS inte drabbas av någon försämrad flygsäkerhet. Men jag är inte lika övertygad.
SAIL har ju varit igång sen innan pandemin så det är väl tre år nu åtminstone. Det borde ju då vara delaktiga i 33% av resultatet då jag förstod det som att man tittar på incidenter upp till 10 år tillbaka i tiden.
Utöver det har vi ju även citijet som flyger mycket åt sas och fått ökad andel under covid-åren. De har också varit mer flertalet år nu.
 

igelkotten

Medlem
SAIL har ju varit igång sen innan pandemin så det är väl tre år nu åtminstone. Det borde ju då vara delaktiga i 33% av resultatet då jag förstod det som att man tittar på incidenter upp till 10 år tillbaka i tiden.
Utöver det har vi ju även citijet som flyger mycket åt sas och fått ökad andel under covid-åren. De har också varit mer flertalet år nu.

Argumenterar varken för eller emot att outsourcing påverkar säkerheten, men tror inte man kan dra någon säker slutsats från din observation. Att en högre risk för olycka materaliseras är rätt osannolik, och man kan vara fläckfri tills det smäller.

När jag studerade i USA var det flera kids som körde bil påverkade. "Supersäkert" för de hade ju inte hamnat i någon olycka alls. Men trots den fläckfria statistiken satte jag mig aldrig i deras bil ändå. ;)
 

palmen

Moderator
Argumenterar varken för eller emot att outsourcing påverkar säkerheten, men tror inte man kan dra någon säker slutsats från din observation. Att en högre risk för olycka materaliseras är rätt osannolik, och man kan vara fläckfri tills det smäller.

När jag studerade i USA var det flera kids som körde bil påverkade. "Supersäkert" för de hade ju inte hamnat i någon olycka alls. Men trots den fläckfria statistiken satte jag mig aldrig i deras bil ändå. ;)
Det finns ju dock de som vill påstå att outsourcing av piloter leder till sämre säkerhet (dock har jag aldrig sett några bevis eller forskning i ämnet, det presenteras aldrig).
Detta är väl det närmsta jag kommit till att se någon fakta och utifrån vad som visas i denna sammanställning finns det ju inget som direkt tyder på att outsourcade piloter på sas skulle vara en säkerhetsrisk.
 
Det finns ju dock de som vill påstå att outsourcing av piloter leder till sämre säkerhet (dock har jag aldrig sett några bevis eller forskning i ämnet, det presenteras aldrig).
Detta är väl det närmsta jag kommit till att se någon fakta och utifrån vad som visas i denna sammanställning finns det ju inget som direkt tyder på att outsourcade piloter på sas skulle vara en säkerhetsrisk.
Tror inte heller att outsourcing påverkar säkerheten. Vad skulle det finnas för belägg för att piloterna blir mer riskbenägna eller mindre nogranna för att de har andra avtal. Är det obekväma arbetstider och ökat antal flygtimmar? Men där är redan de flesta flygbolag redan (vilket SAS piloter missat).
 
Toppen